تاریخ انتشار: اکتبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
کم کاری تیروئید چیست؟ علائم و عوارض آن کدام است؟

کم کاری تیروئید، از جمله بیماری های غدد است که شیوع نسبتا بالایی دارد. این بیماری موجب بروز نشانه هایی در بدن می گردد، اما عموما تا سال ها پیش از تشخیص پزشکی، بیمار متوجه آن نمی شود.

کم کاری تیروئید، به موجب کاهش تولید هورمون های ترشح شده از غده تیروئید بروز می دهد.

تاثیر وراثت در بیماری کم کاری تیروئید

به طور کلی، وراثت در ابتلای به این بیماری تاثیر گذار است. این بیماری افراد زیادی را می تواند در بر بگیرد. اما برخی از گروه ها، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از جمله گروه هایی که بیشتر از سایرین در معرض کم کاری تیروئید هستند، می توان به:

زنان مسن و بیشتر از 60 سال، افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی،  کسانی که مصرف خودسرانه دارو دارند و کسانی که در فامیل درجه یک شان ابتلا به کم کاری تیروئید مشاهده شده است، اشاره کرد.

دلایل ابتلا به کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

دلایل زیادی را می توان در ابتلا به این بیماری دخیل دانست.

  • بیماری های خود ایمنی، می توانند موجب بروز این بیماری در افراد شوند. از جمله این بیماری ها می توان به هاشیموتو، دیابت نوع یک و ویتیلیگو اشاره داشت.
  • این بیماری می تواند در اثر درمان سایر بیماری های غده تیروئید به وجود آید. برای مثال ممکن است این بیماری در اثر درمان پرکاری تروئید بروز دهد.
  • از جمله دیگر دلایل بروز این بیماری، کمبود ید در بدن است.
  • احتمال بروز این بیماری به صورت مادرزادی نیز وجود دارد. علت این امر نیز تکامل نیافتن غده تیروئید در دوران جنینی می باشد.
  • هیپوفیز، یکی از غدد موجود در مغز است که وظیفه کنترل ترشحات تیروئید را بر عهده دارد. به همین جهت، بیماری کم کاری تیروئید ممکن است در اثر مشکل در غده هیپوفیز مغز بروز دهد.
  • مصرف برخی دارو های خاص، از دلایل دیگر بروز بیماری کم کاری تیروئید است.

بررسی نشانه های کم کاری تیروئید در بدن

در بررسی نشانه ها و علائم این بیماری، باید عنوان کرد که این نشانه ها ممکن است در افراد مختلف متفاوت بروز دهد. برای مثال کم کاری تیروئید در یک جوان، ممکن است علائمی متفاوت با بروز این بیماری در یک فرد مسن بروز دهد.

بروز خستگی در فرد، یکی از علائم شایع این بیماری می باشد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به سرما حساسیت داشته باشند. یبوست، افسردگی و اختلال در حافظه، گرفتگی عضلانی و خشکی پوست از دیگر علائم کم کاری تیروئید هستند.

کسانی که مبتلا به این بیماری می شوند ممکن است در مدت زمان کمی افزایش وزن پیدا کنند. ضعیف شدن تار های مو، شکننده شدن ناخن ها و ریزش زیاد در موها نیز می تواند در اثر کم کاری تیروئید بروز پیدا کند.

کم کاری تیروئید می تواند کم شدن میل جنسی فرد را در پی داشته باشد و نظم دوره قاعدگی بانوان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این بیماری در کودکان می تواند خطری برای سلامت ذهن آن ها باشد و موجب خلل در روند رشدی گردد.

نوجوانانی که به این بیماری ابتلا پیدا می کنند، بلوغ زودرس پیدا می کند.

توصیه می شود در صورتی که هر یک از نشانه های این بیماری را در خود و یا عزیزانتان مشاهده کردید، برای تشخیص ابتلا و یا عدم ابتلا، به پزشک مراجعه نمایید.

بررسی نشانه های ثانویه بیماری کم کاری تیروئید

در بخش قبل به نشانه های این بیماری اشاره داشتیم. نشانه های اولیه این بیماری، نشانه هایی هستند که مستقیما در اثر اختلال در عملکرد این غده به وجود می آیند. ولی نشانه های ثانویه نشانه هایی هستند که در اثر تاثیر این بیماری بر سایر اندام های بدن به وجود می آید. چرا که بروز این بیماری در افراد می تواند در عملکرد سایر اندام ها نیز اختلال به وجود آورد.

نشانه های ثانویه این بیماری، عموما نشانه هایی هستند که بروز نمی دهند. دلیل این امر نیز این است که برای بروز این نشانه ها، بیماری باید پیشرفت کند و عموما مبتلایان پیش از رسیدن به این مراحل، تحت درمان قرار می گیرند.

از جمله نشانه های ثانویه کم کاری تیروئید می توان به خشن و بم تر شدن صدای فرد، بروز کم خونی، کم شدن شنوایی، آرام شدن ضربان قلب (بردیکاردی)، پف آلود شدن چهره و از ریزش موهای ابرو اشاره داشت.

موسسه پرستاری پرستار اول

در صورتی که در صورت بروز بیماری نیاز به خدمات پرستاری داشتید، می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار نمایید.

جمع بندی

بیماری کم کاری تیروئید، در اثر اختلال و کم تر شدن میزان تولید هورمون های ترشح شده غده تیروئید به وجود می آید.

ابتلای فامیل درجه یک به این بیماری، می تواند احتمال ابتلای فرد به آن را بیشتر کند.

خستگی یکی از رایج ترین علائم بروز این بیماری می باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.