تاریخ انتشار: اکتبر 18, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
علائم پوکی استخوان در سالمندان چیست؟

سالمندی، دورانی است که همه ما در سنین بالا آن را تجربه می کنیم و جلوگیری از آن اجتناب ناپذیر است. این دوران مشکلات و بیماری های مختلفی را به همراه دارد. از جمله رایج ترین مشکلات دوران سالمندی، بیماری پوکی استخوان در سالمندان است که بسیار رایج است.

پوکی استخوان در بسیاری از سالمندان اتفاق می افتد. این بیماری اگر در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده شود، روند درمان ساده تر و همچنین از مشکلات بزرگ مرتبط با این بیماری جلوگیری می شود.

تعریف پوکی استخوان

برای بررسی پوکی استخوان در سالمندان، ابتدا باید تعریف دقیقی از این بیماری داشته باشیم. به طور کلی استخوان بدن، بافتی زنده است. این بدان معناست که این بافت بدن همواره در حال جایگزینی است. استخوان های قدیمی تر بدن همواره جذب شده و در عوض آن ها استخوان های تازه به وجود می آیند.

بیماری پوکی استخوان، در اثر عدم هماهنگی میان ساخت استخوان های جدید و از دست رفتن استخوان های قدیمی ایجاد می گردد. در اثر بیماری پوکی استخوان، استخوان سوراخ و شکننده می گردد.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، درمان پوکی استخوان در مراحل ابتدایی می تواند کمک بسزایی در درمان و جلوگیری از مشکلات بزرگ تر باشد. همچنین از آنجایی که این بیماری، یکی از بیماری های شایع در سالمندان است، بهتر است با شناخت مهم ترین علائم پوکی استخوان، از بروز مشکلات شدید در این عزیزان جلوگیری نماییم.

در ادامه برخی از علائمی که ممکن است در اثر بیماری پوکی استخوان رخ دهد را مورد بررسی قرار داده ایم.

علائم اولیه پوکی استخوان در سالمندان

پوکی استخوان از جمله بیماری هایی است که سرعت تشخیص آن، در درمان آن تاثیر گذار است. علائم اولیه این بیماری چندان زیاد نیست. اما در ادامه برخی از این علائم را عنوان کرده ایم.

عقب رفتن فک و لثه در سالمندان

یکی از علائمی که در اثر پوکی استخوان در سالمندان ممکن است به وجود آید، عقب رفتن لثه است. به همین جهت در صورتی که عقب رفتگی فک را مشاهده کردید، این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید و از اون بخواهید این عقب رفتگی را مورد بررسی قرار دهد.

ضعف قدرت دست ها در سالمندان

یکی دیگر از علائمی که می تواند نشانه پوکی استخوان در سالمندان باشد، ضعف قدرت دست است. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی زنان یائسه، قدرت چنگ زنی دست با میزان تراکم مواد معدنی موجود در استخوان مرتبط است.

ضعف و شکننده بودن ناخن ها از علائم دیگر پوکی استخوان در سالمندان

ناخن ها عضو سختی از بدن انسان هستند. در واقع این محکم بودن ناخن ها، با سلامت استخوان ها ارتباط دارد. به همین جهت در صورتی که ضعف و شکننده بودن ناخن ها در سالمندان را مشاهده کردید، ممکن است این مورد به علت پوکی استخوان باشد. البته صرفا پوکی استخوان علت ضعف در استحکام ناخن نیست.

پیشنهاد مقاله : نقش فیزیوتراپی سالمندان در منزل

علائم پوکی استخوان در سالمندان

علائم ثانویه پوکی استخوان در سالمندان

با پیشرفت پوکی استخوان، علائم آن در بدن بیشتر و مشخص تر می شود. در ادامه برخی از علائم ثانویه بیماری پوکی استخوان در سالمندان را عنوان کرده ایم.

کوتاه تر شدن قد سالمند

یکی از علائم رایج در مراحل ثانویه پوکی استخوان، کوتاه تر شدن قد است. این مورد به موجب ایجاد شکستگی فشاری ستون فقرات رخ می دهد.

شکستگی در اثر زمین خوردن سالمند

پوکی استخوان موجب ضعف در استحکام استخوان می شود. در مراحل ثانویه این بیماری، سالمندان ممکن است در اثر زمین خوردن دچار شکستگی شوند. همچنین سرفه و یا عطسه با شدت بالا نیز در بیماران مبتلا به پوکی استخوان می توانند موجب شکستگی شوند.

درد در ناحیه پشت و یا گردن

این مورد نیز در اثر شکستگی های فشاری ستون فقرات ممکن است بروز کند. این شکستگی ها شدت های مختلفی دارند و در بعضی مواقع شدت درد آن ها بسیار زیاد است. علت این امر نیز ورود مهره ها به رشته های عصبانی نخاع است.

شدت درد در ناحیه پشت و یا گردن در افراد مختلف متفاوت است. این درد ممکن است خفیف و یا بسیار شدید باشد.

قوز کمر سالمند

در بیماری پوکی استخوان، هنگامی که مهره ها فشرده می شوند، انحنای کوچکی در بخش فوقانی کمر رخ می دهد. لازم به ذکر است که این موضوع باعث فشار مضاعف به ریه و همچنین مجاری تنفسی می شود. این فشار می تواند روی تنفس سالمند نیز تاثیر بگذارد.

جمع بندی

اگر سالمند شما دچار بیماری پوکی استخوان است، خدمات پرستاری می تواند کمک بسزایی در عملکرد او ایجاد کند. با کمک پرستار سالمند، نگهداری سالمند راحت تر شده و از بروز مشکلات حاد می توان جلوگیری به عمل آورد.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.