تاریخ انتشار: نوامبر 12, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
پوسیدگی دندان (آسیب ساختار و مینای دندان)

دندان اعضای مهمی در دهان هستند. مراقبت از دندان ها همواره باید مورد توجه باشد. بعد از بیماری سرماخوردگی، پوسیدگی دندان شایع ترین مشکل سلامتی در انسان ها است. پوسیدگی دندان ها مشکل شایعی است که در اثر اسید تولید شده توسط باکتری ها به وجود می آید. مینای دندان، لایه بیرونی آن است که با پوسیدگی، این لایه نرم شده و در نتیجه حفره ای در دندن به وجود می آورد.

ساختار دندان شامل چند بخش و بافت مختلف است. به طور کلی دندان ها شامل یک بخش تاج و یک بخش ریشه هستند. بخش تاج دندان، بخشی است که در دهان دندان ها را می بینیم. بخش ریشه نیز بخش زیرین دندان است که مشخص نیست.

دندان ها از چهار بافت مختلف تشکیل شده اند. مینا، عاج، سمنتوم و پالپ، بافت های مختلف دندان هستند. مینای دندان همان بافت بیرونی آن است که ساختار محکمی دارد. پوسیدگی دندان زمانی بروز پیدا می کند که مینا و ساختار دندان دچار پوسیدگی شود.

پوسیدگی دندان چگونه رخ می دهد؟

پوسیدگی دندان دومین مشکل سلامتی شایع در جهان است. بروز این مشکل روند نسبتا ساده ای دارد. پوسیدگی دندان در اثر اسید های تولید شده توسط باکتری های دهان رخ می دهد. در واقع زمانی که غذای قندی و کربوهیدراتی می خوریم، باکتری ها از این مواد تغذیه کرده و در اثر آن اسید تولید می کنند. اسید تولید شده توسط باکتری های دندان موجب ایجاد ضعف در ساختار مینای دندان شده و در نهایت موجب ایجاد سوراخ و حفره در دندان می شود.

پوسیدگی دندان چگونه رخ می دهد

چه زمانی دندان پوسیده می شود؟

به طور کلی پوسیدگی دندان در زمانی بروز می دهد که مواد غذایی کربوهیدراتی بین دندان ها گیر کرده و با انجام مسواک و خمیردندان نیز از بین نرود.

اسید تولید شده توسط باکتری ها موجب خوردگی مینای دندان می گردد. سوراخ های ایجاد شده توسط این اسید ها را حفره دندانی می نامند.

لازم به ذکر است که حفره ها و سوراخ های دندانی همواره باید بر طرف گردند. در صورت بر طرف نشدن حفره های دندانی، سطح بیشتری از دندان آسیب می بیند و می تواند موجب از بین رفتن کل دندان نیز شود.

چه موادی موجب پوسیدگی می شوند؟

پوسیدگی دندان در زمانی رخ می دهد که به طور کلی مواد غذایی کربوهیدرات دار به دندان بچسبد و یا لای آن ها گیر کند.

از جمله موادی که بیشتر موجب بروز پوسیدگی دندان می شود می توان به انواع خوراکی چسبنده و نوشیدنی های قند دار نظیر نوشابه اشاره داشت. به طور کلی قند عامل مهم در پوسیدگی دندان است. چرا که با مصرف بیشتر قند، اسید تولید شده توسط باکتری ها نیز افزایش می یابد.

بررسی علل بروز پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان می تواند در اثر علل مختلفی بروز دهد. صرفا مواد غذایی عامل بروز پوسیدگی نیستند.

به طور کلی غذای شیرین، قند ها و کربوهیدرات ها از جمله علل اصلی این مشکل هستند. چرا که با مصرف این نوع غذاها، باکتری های مختلف دهان جمع شده و موجب به وجود آمدن حفره می شوند.

مراقبت از دندان همواره به جهت جلوگیری از پوسیدگی آن ها انجام می شود. رعایت بهداشت در حفظ سلامت دندان نقش موثری داشته و به همین جهت عدم رعایت بهداشت می تواند بروز مشکلات دهان و دندان را افزایش دهد.

علت دیگری که می تواند پوسیدگی دندان را در پی داشته باشد، دندان قروچه می باشد. دندان قروچه در اثر عوامل مختلفی بروز می دهد. در اثر دندان قروچه مینای دندان می تواند فرسوده شود. دندان قروچه در بلند مدت می توان بروز حفره های دندانی و پوسیدگی را در پی داشته باشد.

ژنتیک نیز می تواند در بروز پوسیدگی دندان موثر باشد. برخی افراد استعداد ژنتیکی بیشتری در پوسیدگی دندان دارند.

خشکی دهان نیز می توان عامل دیگر بروز پوسیدگی دندان باشد. چرا که بزاق دهانی به از بین بردن مواد غذایی باقی مانده روی دندان ها کمک می کند. مشکل خشکی دهان موجب نگهداشته شدن تعداد بالایی از باکتری ها در دهان می شود و این امر بروز پوسیدگی را محتمل می نماید.

انواع خوراکی های اسیدی مثل نوشابه، عامل مهمی در پوسیدگی دندان هستند. به همین جهت توصیه می شود مصرف این نوع نوشیدنی ها به حداقل برسد.

سخن پایانی

در صورتی که به موجب بیماری های مختلف نیاز به خدمات پرستاری دارید، می توانید نسبت به درخواست اعزام پرستار را از موسسه پرستاری پرستار اول ثبت نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.