تاریخ انتشار: اکتبر 24, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
پارگی رباط صلیبی – علائم و راه های درمان

مقدمه:

آیا با علائم و روش درمان پارگی رباط صلیبی آشنایی دارید؟ زانو دارای ۴ ربات اصلی است که این ربات ها استخوان ها را به یکدیگر متصل کرده و ثبات و استحکام مفصل را به وجود می آورند.

ربات موجود در زانو را استخوان به درشت نی وصل می کند. معمولاً پارگی رباط صلیبی در پی ورزش رخ می دهد. با توجه به شدت پارگی، درمان های متفاوتی برای این بیماری تجویز می ‌شود. اما مهم ترین امر در رابطه با این بیماری نگهداری صحیح از فرد مبتلا است، که برای این کار می توان به موسسه معتبر پرستاری مراجعه کرد و پرستار بیمار در منزل را استخدام کرد. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه پارگی رباط صلیبی علائم و روش های درمان آن به دست بیاورید.

رباط صلیبی چیست؟

رباط یا نوار های الاستیک بافتی باعث اتصال استخوان ها به یکدیگر می شوند، که ربات های اصلی زانو شامل موارد زیر می‌شود:

  • رباط متقاطع خلفی : این ربات در پشت زانو قرار گرفته است و وظیفه کنترل حرکت رو به عقب ساق پا را به عهده دارد.
  • رباط جانبی جانبی : این ربات باعث تثبیت زانوی بیرونی میشود.
  • رباط صلیبی قدامی : رباط صلیبی قدامی در مرکز زانو قرار گرفته وظیفه کنترل حرکت رو به جلو ساق پا و چرخش آن را به عهده دارد.
  • رباط جانبی داخلی : این ربات باعث تثبیت زانوی داخلی می شود.

پارگی رباط صلیبی زانو شامل پارگی، رگ به رگ شدن می باشد، که معمولاً در طول ورزش هایی مانند بسکتبال، اسکی در سراشیبی و فوتبال رخ می دهد.

اکثر افرادی که دچار پارگی رباط صلیبی می شوند. صدای پارگی را شنیده یا در زانو احساس می کنند، در پی پارگی رباط صلیبی زانو متورم شده، تحمل وزن دردناک و نا پایداری احساس می شود.

علائم پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی نیز مانند تمام بیماری ها دارای یک سری علائم است که در صورت مشاهده باید به پزشک متخصص مراجعه شود. این علائم عبارتند از:

  • احساس بی ثباتی در برابر تحمل وزن
  •  صدای پاپ بلند در زانو
  •  تورم سریع
  •  احساس ترک در زانو
  •  درد شدید و ناتوانی برای انجام ادامه فعالیت
  •  از دست دادن دامنه حرکتی

درمان پارگی رباط صلیبی زانو

درمان پارگی رباط صلیبی زانو

با درمان سریع و انجام مراقبت ‌های اولیه میتوان درد و تورم ناشی از پارگی رباط صلیبی زانو را کاهش داد. در ادامه به چند مورد است خود مراقبتی در منزل اشاره شده است:

استراحت

برای بهبود پارگی استراحت عمومی لازم بوده که تحمل وزن زانو را محدود خواهد کرد.در ذیل مواردی که در زمان استراحت باید رعایت شود عنوان شده است:

  1. فشرده سازی
  2. زانو را با بانداژ الاستیک باندپیچی کنید.
  3. قرار دادن یخ:در زمان بیداری می توان هر دو ساعت یک‌ بار ۲۰ دقیقه برای تسکین درد یخ روی زانو قرار داد.
  4. قرار دادن زانو در ارتفاع:برای این کار باید فرد بیمار دراز کشیده و زانو خود را روی بالش قرار دهد.
  5. توانبخشی: درمان پزشکی پارگی رباط صلیبی با چند هفته توانبخشی شروع خواهد شد. فیزیوتراپیست به فرد بیمار تمریناتی را تجویز کرده که میتوان در خانه انجام داد.

لازم به ذکر است که برای انجام این اقدامات میتوان پرستار بیمار در منزل را استخدام کرد تا با همراهی بیمار روند بهبودی تسریع یابد، زیرا همانطور که مستحضر هستید این پرستاران در زمینه انواع بیماری‌ها اطلاعات لازم را فرا گرفته اند.

عمل جراحی

با توجه به شرایط بیمار و پزشک، عمل جراحی را تجویز می‌کند. مانند افرادی که ورزشکار هستند و قصد ادامه ورزش خود را دارند.

در طول عمل جراحی، رباط آسیب دیده برداشته و با قسمتی از تاندون جا گذاری می‌شود، که به این عمل پیوند می گویند. برای این عمل جراحی پزشک از یک قطعه تاندون از زانوی شما یا تاندون اهدا کننده استفاده خواهد کرد.

سخن پایانی

پارگی رباط صلیبی امکان دارد برای افرادی که تمرینات ورزشی را انجام می ‌دهند رخ دهد. همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید زانو دارای چهار ربات اصلی است که اگر آن ها دچار رگ به رگ یا پارگی شوند،

پزشک متخصص درمان های متفاوتی را  تجویز می ‌کند، که برای تسریع روند بهبود می توان پرستار بیمار در منزل را استخدام کرد. موسسه پرستاری در زمینه اعزام پرستار به منزل شخصی افراد سابقه چندین ساله دارد و موفق به کسب رضایت مشتریان در طی چند سال خدمت رسانی شده است.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.