تاریخ انتشار: نوامبر 8, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
آشنایی با 8 علت پوسیدگی دندان و 4 روش درمان آن

سرماخوردگی اولین مشکل سلامتی شایع در انسان می باشد و جالب است بدانید که دومین مشکل شایع سلامتی، پوسیدگی دندان است.

در واقع تقریبا همه ما در زمان هایی از زندگی مان با مشکل پوسیدگی و خرابی دندان ها رو به رو بوده ایم.

جلوگیری از پوسیدگی دندان، نیازمند دقت توجه و مراقبت از آن ها دارد. عدم کنترل پوسیدگی و خرابی دندان، می توان موجب بروز درد های دندانی شود. پوسیدگی اگر درمان نشود حتی امکان آسیب رسانی به بافت لثه و استخوان را نیز دارد.

مشکلات دندانی در کودکان 2 الی 5 ساله، حدود 25 آن ها را گریبان گیر کرده و همچنین در کودکان 12 الی 15 ساله، این میزان به 50 درصد می رسد.

اما صرفا کودکان نیستند که در معرض پوسیدگی و خرابی دندان قرار دارند. بزرگسالان نیز با افزایش سن همواره ممکن است مشکلات مختلفی را در ناحیه دهان و دندان تجربه نمایند.

درمان های مختلف پوسیدگی دندان، با توجه به نوع پوسیدگی و میزان آن انجام می شود.

درخواست پرستار بیمار، پرستار کودک و … را می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول ثبت نمایید.

پوسیدگی دندان و 8 علت بروز آن

دهان انسان، انواع باکتری ها را درون خود دارد. عموما باکتری های دهان، باکتری هایی مفید برای آن هستند. اما فقط باکتری های مفید در درون دهان زندگی نمی کنند.

باکتری هایی هم هستند که می توانند موجب بروز پوسیدگی در دهان شوند. این باکتری ها ابتدا به تجزیه انواع کربوهیدرات و قندها می پردازند و سپس آن مواد را به اسید تبدیل خواهند کرد.

این اسید به وجود آمده موجب از بین رفتن مینای دندان یا همان بخش بیرونی آن شده و در نتیجه آن پوسیدگی و خرابی دندان صورت می گیرد. به طور کلی زمانی که تحلیل مینای دندان توسط اسید های تولید شده رخ می دهد.

سوراخ هایی ریز و درشت و سطوح و همچنین عمق دندان ها بروز پیدا می کند. انواع تغییر رنگ، سوراخ های روی دندان و دیگر موارد در تغییر ظاهری دندان، پوسیدگی دندان عنوان می گردد.

به طور کلی، بروز پوسیدگی دندان علل مختلفی دارد. در ادامه به بررسی 8 علت پوسیدگی دندان ها می پردازیم.

  1. هداشت نامناسب دندان و دهان از جمله دلایل بروز پوسیدگی در دندان می باشد. توصیه می شود که همواره بین دندان ها با نخ دندان تمیز شده و همچنین مسواک زدن به طور منظم صورت گیرد.
  2. ومین علت بروز پوسیدگی در دندان ها، تشکیل پلاک و همچنین سفت و سخت شدن آن ها می باشد. پلاک های دندانی زمانی که تشکیل می شوند، می توانند بروز پوسیدگی را در پی داشته باشند.
  3. کم شدن بزاق دهان نیز می تواند علت بروز پوسیدگی در دندان ها باشد.
  4. یکی از سندروم های مربوط به دهان و دندان، سندروم خشکی دهان می باشد. سندروم خشکی دهان نیز می توان علت بروز پوسیدگی دندان باشد.
  5. رخی افرادی تمایل زیادی به خوردن خوراکی های قند دار و گاز دار دارند. مصرف انواع مواد غذایی اسیدی، گاز دار و بسیار شیرین از جمله دلایل دیگر بروز پوسیدگی دندان می باشد.
  6. ششمین علت، پرتودرمانی گردن و صورت می باشد. انجام این کار ها می توان پوسیدگی دندان را در پی داشته باشد.
  7. بعضی از بیماری های خاص می توانند موجب بروز پوسیدگی و خرابی دندان ها شوند.
  8. مورد هشتم علت بروز پوسیدگی در دندان ها، بعضی از دارو های خاص است. برای مثال سالمندانی که به طور مداوم و دارو های زیادی مصرف می کنند، احتمال پوسیدگی دندانی شان بالا است.

بررسی 4 روش درمانی پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان

علم دندانپزشکی، همواره به مطالعه روی روش های درمانی پوسیدگی دندان می پردازد.

در حال حاضر، انواع روش درمانی مختلف وجود دارد. نوع روش درمانی برای بر طرف کردن مشکل دندان پوسیده، با توجه نوع پوسیدگی و میزان آن روی دندان می باشد.

تشخیص بهترین روش درمانی برای درمان دندان پوسیده، توسط دندانپزشک انجام می شود.

فلوراید درمانی، یکی از روش های درمانی دندان های پوسیده است. این روش درمانی صرفا برای پوسیدگی های دندانی در مراحل ابتدایی است. به کمک فلوراید درمانی، مینای دندان ها تقویت شده و ماده های معدنی موجود در ساختار دندان نیز بازسازی می گردد.

ترمیم دندان روش دیگر درمان است. در این روش، بخش پوسیده برش داده شده و سپس جای خالی دندان، با مواد پر کردن مناسب دندان ترمیم می گردد.

عصب کشی و کشیدن دندان نیز دو روش درمان دیگر از 4 روش درمانی دندان های پوسیده است.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.