تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
علائم گرفتگی رگ قلب، تشخیص و روش های درمان

 

یکی از بیماری های شایع قلبی، گرفتگی رگ قلب یا انسداد رگهای کرونر یا همان رگهای خون رسان قلب بوسیله چربی و کلسترول است که نام پزشکی آن آترواسکلروز می باشد.

چربی و کلسترول با گذشت زمان به پلاک سخت تبدیل شده و باعث مسدود شدن رگ ها، درد در قفسه سینه و مشکلات جدی تر  مثل نارسایی و مرگ بیمار می شود. برای آشنایی با علائم گرفتگی رگ های قلب این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

هنگام گرفتگی رگ های قلب، بیمار با علائمی از جمله تنگ نفس، درد در قفسه سینه، احساس درد در ناحیه بازو ها،درد در گردن، فک، درد کمر و حتی حمله قلبی مواجه می شود که همه افراد بخصوص اطرافیان، پرسنل موسسه پرستاری و خدمات پرستاری و یا پرستار در منزل بویژه در مورد سالمندان با این علائم آشنا باشند.

 علل گرفتگی رگ قلب

  • ارث و سوابق خانوادگی بیمار: اگر والدین و فامیل شخص سابقه این بیماری را داشته باشند احتمال ایجاد آن در او هم وجود دارد.
  • میزان سن فرد: با افزایش سن احتمال گرفتگی رگ های قلب افزایش می یابد.
  •  افزایش کلسترول خون: بالارفتن کلسترول خون احتمال تشکیل پلاک چربی را در رگ ها بیشتر می کند.
  • افزایش فشار خون: فشار خون بالا باعث کوچک شدن قطر رگها و در نتیجه احتمال انسداد بیشتر و سریعتر توسط چربی و پلاک می شود
  • افزایش وزن: در اکثر موارد دلیل افزایش وزن تجمع چربی در بدن است، این چربی بالا  توسط خون و در رگ ها در گردش است که به مرور باعث انسداد آنها می گردد.
  • تغذیه نامناسب: برخی از دلایل گفته شده بالا مثل فشار خون بالا، افزایش وزن و کلسترول بالا، بیشتر به دلیل تغذیه نامناسب ایجاد می شوند پس تغذیه عامل مهمی است و باید به آن توجه ویژه داشت.
  • دیابت: دیابت هم می تواند در تشدید این بیماری موثر باشد.
  • سبک زندگی غلط: نحوه زندگی و عادات غلط  مثل کم تحرکی نیز باعث بالا رفتن  چربی و کلسترول و در نتیجه گرفتگی رگ هاست.

 تشخیص بیماری گرفتگی رگ قلب

 

تشخیص گرفتگی رگ قلب

هنگام داشتن علائم گرفتگی رگ های قلب و مراجعه به  متخصص قلب و عروق یا بیما6رستان ، پزشک یا پرستار بیمار یک معاینات اولیه و ساده را انجام داده و سوالاتی از سوابق و سبک زندگی بیمار میپرسد و در صورت مشکوک شدن به گرفتگی عروق کرونر ممکن است یک سری آزمایشات را برای کمک به تشخیص انجام دهد از جمله:

  • آزمایش خون: جهت بررسی وجود عوامل ایجاد گرفتگی عروق مثل چربی و کلسترول در خون بیمار.
  •  تست استرس: که نوعی تست ورزشی است که در هنگام انجام آن، ضربان قلب، میزان اکسیژن و فشار خون شخص کنترل شده و پزشک یا پرستار بیمار با در نظر گرفتن این موارد و مطابقت با میزان فعالیت ورزشی و یا احتمال تنگ نفس شدن  واحساس درد و ناراحتی هنگام ورزش در بیمار، می تواند به احتمال و امکان گرفتکی عروق و نیاز به سایر آزمایشات برسد.
  • نوار قلب( الکتروکاردیوگرام): یک آزمایش است که با اتصال الکترودهای دستگاه توسط پزشک یا پرستار بیمار به سینه شخص ریتم ضربان قلب را ثبت می کند.
  •  عکسبرداری: پزشک با مشاهده عکس، نارسایی های احتمالی قلب را تشخیص می دهد.
  •  اکوکاردیوگرام: این آزمایش هم توسط دستگاهی که  داری مانیتور است انجام می شود  و می تواند وضعیت قلب را برای پزشک معالج بصورت زنده و جهت تشخیص بیماری نمایان کند.
  •  آنژیوگرافی: در صورتی که پزشک مطمئن شود که گرفتی رگ های قلب قطعی است برای مشاهده دقیق نحوه عبور جریان خون در رگ های  مورد نظر با فرستادن یک لوله بسیار ظریف و طولانی از طریق رگ های ران، گردن و… بیمار و تزریق یک ماده و دیدن همزمان نحوه عبور ماده مورد نظر توسط اشعه ایکس میتواند میزان  و محل گرفتگی را تشخیص دهد. این روش معمولا بدون درد است و اغلب برای انجام آن در کودکان از بیهوشی و در بزرگسالان از بی حسی موضعی و آرام بخش استفاده می شود.

 روش های درمان گرفتگی رگ قلب

برای درمان گرفتگی رگ های قلب بسته به شرایط، روش های متفاوتی وجود دارد از جمله:

مصرف داروهایی برای کاهش کلسترول و فشار خون و یا تسکین دهنده های درد و یا کاهش دهنده های احتمال حملات قلبی و یا رفع گرفتگی با آنژیو پلاستی که انجام آن شبیه آنژیوگرافیست با این تفاوت که این روش درمانیست.

در صورت توصیه پزشک  متخصص و شرایط بیمار ممکن است که عمل قلب باز انجام گردد که  در این عمل از پیوند دادن مقداری از رگ های سایر قسمت های بدن مثل رگ ران به جای رگ مورد نظر استفاده می گردد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.