تاریخ انتشار: نوامبر 13, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
علائم کبد چرب + درمان کبد چرب و روش های پیشگیری از ابتلا

کبد، بزرگ ترین غده در بدن انسان است. این غده، وظیفه تصفیه در بدن را بر عهده دارد. بدن انسان بدون کبد نمی تواند فعالیت داشته باشد. به موجب اهمیت این عضو در بدن، شناسایی به موقع و آغاز روند درمان در بیماری های کبد، اهمیت بالایی دارد.

از جمله بیماری های شایع کبدی، بیماری کبد چرب می باشد. این بیماری عموما در کنار مشکلات چاقی و یا سو مصرف الکل به وجود می آید.

علیرغم آن که کبد همواره عمل ترمیم و پاکسازی خود را با استفاده از سلول هایی انجام می دهد، ولی چربی بیش از اندازه در این غده، می تواند ملتهب شدن، ایجاد زخم و در پایان آسیب رسانی را در پی داشته باشد.

کبد همواره عمل پردازش و تصفیه ماده های غذایی در انواع غذا و نوشیدنی را به سر انجام می رساند.

وظایف کبد در بدن انسان چیست؟

کبد، عضوی حیاتی، با عملکرد بالا است. عملکرد نادرست کبد می تواند موجب بروز اختلال در باقی اعضا نیز شود.

وظایف کبد بخش های مختلفی را شامل می شود.

کبد وظیفه تولید صفرا را بر عهده دارد. تولید صفرا توسط کبد، موجب کمک در هضم مواد غذایی می شود.

کبد همچنین موجب ساخت پروتئین می شود. ذخیره آهن، کمک کردن به تصفیه و حذف باکتری، سموم و مواد مضر از خون نیز از دیگر وظایف کبد است.

کبد موجب تبدیل به انرژی مواد مغذی خواهد شد.

کبد همچنین وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که هر یک نقش مهمی را در بدن ایفا می کند.

بیماری کبد چرب چه نوع بیماری است؟

از جمله بیماری های شایع در کبد، بیماری کبد چرب است. در این بیماری، چربی های زیادی در ناحیه کبد جمع می شود. البته لازم به ذکر است که وجود میزان کم چربی در این عضو، امری طبیعی می باشد. تجمع بیش از حد چربی است که موجب بروز اختلالات در سلامتی می گردد. منظور از چربی بیش از حد، میزان چربی بالا 5 الی 10 وزن کبد می باشد.

از جمله دلایلی که افراد در جهت درمان این بیماری اقدام نمی کنند، نبود علائم هشدار دهنده در اثر این بیماری می باشد.

در بیماری کبد چرب، چربی در سلول های کبدی جمع شده و به این شکل عملکرد های مختلف این عضو مهم را دچار اختلال می نماید.

لازم به ذکر است که بروز بیماری کبد چرب در 7 الی 30 درصد افراد، در طول زمان پیشرفت داشته و به همین جهت شناسایی و اقدام به درمان اهمیت بالایی دارد.

انواع بیماری های کبد چرب کدام اند؟

این بیماری، همچون بسیاری از بیماری ها، انواع مختلفی دارد. بروز علائم و درمان آن نیز باید متناسب با نوع بیماری انجام شود. از جمله انواع بیماری های کبد چرب می توان به کبد چرب ساده، کبد چرب غیر الکلی، کبد چرب الکلی و کبد چرب بارداری اشاره کرد.

علائم کبد چرب چیست؟

شناسایی علائم و تشخیص این بیماری، نقش موثری در درمان آن خواهد داشت.

در بیماری کبد چرب NASH یا سیروز، احتمال بروز علائمی نظیر متورم شدن شکم و پا، زردی چشم و پوست فرد، بزرگ تر شدن رگ های خونی در زیر پوست و اشتها نداشتن وجود دارد.

همچنین کم شدن وزن در اثر این بیماری، خون دماغ شدن، خارش پوست و بزرگ تر شدن سینه مردان از دیگر علائم NASH یا سیروز می باشد.

روش های پیشگیری از کبد چرب

همانند همه بیماری ها و مشکلات سلامتی، جمله “پیشگیری بهتر از درمان است” برای کبد چرب نیز صدق می کند. به همین جهت در ادامه برخی از روش های پیشگیری از بروز این بیماری را عنوان کرده ایم.

مصرف بیش از اندازه الکل یکی از دلایل بروز این بیماری است. به همین جهت ترک مصرف آن می تواند روش پیشگیری موثری در جهت جلوگیری از بیماری کبد چرب باشد.

ورزش کردن، کنترل بیماری هایی نظیر هپاتیت، کنترل مصرف دارو ها، رژیم غذایی سلامت، مصرف ویتامین ها و تناسب وزن، از دیگر روش های پیشگیری از کبد چرب می باشد.

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب، باید بر اساس نظر پزشک و نوع بیماری کبد چرب انجام شود. اما مصرف برخی از مواد غذایی می تواند در درمان موثر باشد. از جمله این مواد می توان به قهوه، سبزیجات، پروتئین سویا، گردو، غلات، ماهی، تخمه آفتابگردان و … اشاره داشت.

پرستاری پرستار اول

در صورتی که به موجب بیماری، نیاز به پرستار بیماری و اعزام پرستار در منزل داشتید، با موسسه پرستاری پرستار اول ارتباط برقرار نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.