تاریخ انتشار: جولای 17, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات
درمان حالت تهوع و سردرد

پرستارانی که امور مربوط به مراقبت و نگهداری از کودکان، سالمندان و یا بیماران را در منزل انجام می دهند، باید از روش های درمان حالت تهوع و سردرد مطلع باشند تا به بهترین شکل ممکن بتواند در صورت بروز این مشکل در شخص مورد نظر از او پرستاری کنند و به باعث بهبودی او گردند.
به همین دلیل در موسسه پرستار اول می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و راهکارهایی در این خصوص به شما عزیزان ارائه دهیم.
حالت تهوع و سر درد از شایع ترین بیماری هایی است که هر کسی در هر سنی ممکن است بر اساس دلایل مختلف به آن مبتلا گردد و برای اینکه بتوان به درمان این مشکل پرداخت باید در ابتدا علل حالت تهوع و سردرد مشخص شود.

همچنین بخوانید: خدمات پرستاری، پرستار کودک، نگهداری سالمند

شایع ترین علل به وجود آمدن حالت تهوع و سردرد

از مهم ترین مسائلی که ممکن است در یک شخصی باعث بروز حالت تهوع و یا سردرد شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• پر خوری
• کاهش فشار خون
• میگرن
• کمبود کافئین
• گرمازدگی
• سرماخوردگی
• حساسیت غذایی
• مسمومیت غذایی
• مشکلات روده و معده
• و…
تمامی این موارد می توانند باعث بروز سردرد و یا حالت تهوع گردند که برای درمان هر یک از آنها باید از راهکارهای متفاوتی استفاده کرد.

درمان حالت تهوع و سردرد توسط پرستار در منزل

پرستار در منزل برای اینکه بتواند به درمان حالت تهوع و سردرد شخص مورد نظر بپردازد، باید در ابتدا از علل بروز سر درد و حالت تهوع مطلع شود و سپس برای درمان آن اقدام کند که به این منظور می تواند از روش های زیر برای تشخیص و درمان حالت تهوع و سردرد استفاده نماید.

 

درمان حالت تهوع و سردرد

استفاده از دستگاه فشارسنج

دستگاه فشار سنج که به کمک آن می توان میزان فشار را اندازه گیری کرد از بهترین روش هایی است که برای درمان حالت تهوع و سردرد می توان از آن استفاده کرد. زیرا در صورتی که فرد کاهش فشار پیدا کرده باشد با سردرد و حالت تهوع مواجه می شود و اگر دستگاه فشار سنج نشان دهد که شخص فشار پایینی دارد، باید از مواد غذایی که به بالا آمدن فشار کمک می کنند برای او استفاده نماید.
در چنین شرایطی مهم ترین و بهترین مواد غذایی که می تواند فشار را بالا بیاورد و باعث درمان حالت تهوع و سردرد شود، نمک و یا قند و گلاب است.

 

بررسی مواد غذایی که توسط شخص مصرف شده است

تهوع و سردرد ممکن است که بر اساس مواد غذایی استفاده شده توسط فرد به وجود آیند. به عنوان مثال: اگر مواد غذایی مصرف شده فاسد بوده باشند و شخص مواد غذایی شور و شیرین را همزمان با هم مصرف کرده باشد، این امکان وجود دارد که دچار حالت تهوع گردد.
بنابراین پرستار در منزل باید بداند که شخص مورد نظر چنین مواد غذایی را مصرف کرده است و یا خیر.

درمان حالت تهوع و سردرد
پرخوری

پر خوری نیز می تواند علت بروز این بیماری ها باشد که در طب سنتی اصطلاحا به آن رودل می گویند. در صورت پرخوری کردن شخص بهتر است که از چایی نبات برای او استفاده شود. همچنین عرق نعنا نیز می تواند گزینه مناسبی به این منظور باشد.

میگرن

میگرن یکی از مهم ترین علل تهوع و سردرد است که معمولا اشخاصی که به میگرن شدید مبتلا هستند تا چند روز به این مساله مبتلا می شوند و از سردرد و حالت تهوع رنج می برند.
پرستار برای درمان حالت تهوع و سردرد دز  این دسته از افراد باید از داروهایی که پزشک به بیمار تحویز کرده است، استفاده کند و یا سرم تجویز شده توسط پزشک را به بیمار در منزل نصب کند تا شرایط او بهبود پیدا کند.

درمان حالت تهوع و سردرد
مشکلات روده و معده

برخی از مواقع روده و یا معده به آلودگی های داخلی و یا عفونت مبتلا می شود که یکی از شایع ترین باکتری ها و میکروب های معده و روده که باعث بروز حالت تهوع و سردرد می شوند، میکروب هلیکوباکتری است که با انجام سونوگرافی این بیماری تشخیص داده می شود.  در صورتی که شخصی بر اساس این بیماری به تهوع و سردرد مبتلا شده باشد باید برای درمان حالت تهوع و سردرد از سرم استفاده کند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نماید.
علاوه بر آن از آنجایی که درمان این بیماری بسیار زمان بر است، این اشخاص تا مدت طولانی باید پرهیز غذایی داشته باشند و برخی از مواد غذایی و یا فست فود ها را مصرف نکنند که پرستار در منزل باید از این مسائل آگاه باشد.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.