تاریخ انتشار: اکتبر 24, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
درد سیاتیک چیست؟ عوامل بروز درد سیاتیک + راه حل درمان

مقدمه:

آیا با علائم و روش درمان درد سیاتیک آشنایی دارید؟ آیا می دانید درد سیاتیک چیست؟ بدن انسان شامل عصب های زیادی است که عصب سیاتیک بزرگترین آنان محسوب می شود.

این عصب از قسمت پایین کمر آغاز و تا مچ پا ادامه دارد. هریک از رشته های عصب سیاتیک در حرکت عضلات پا و انتقال پیام حسی نقش دارند. این اعصاب موظفند حرکات یکسان دو طرف بدن را کنترل کنند.

درد سیاتیک امروزه افراد زیادی را درگیر می‌کند، و به دلایل زیادی اتفاق می ‌افتد. می توان از شایع ترین دلایل بروز این بیماری بیرون زدگی دیسک و تحت فشار قرار دادن ریشه عصب اشاره کرد.

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، درد، ضعف بدن و کاهش توانایی حسی را تجربه می کنند. بنابراین برای نگهداری از آن ها می توان پرستار بیمار در منزل را استخدام کرد، تا زندگی راحتی داشته باشند. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

عوامل مهم مطرح شده در بروز درد سیاتیک چیست؟

عوامل متعددی در بروز درد سیاتیک نقش دارند، اما مجموعه از علائم این بیماری در ادامه بیان شده است:

  • بی اختیاری ادرار یا مدفوع
  •  درد یک پا
  •  درد باسن و کمر درد
  •  سفتی ساق پا یا پشت ران
  •  درد یک طرف از بدن
  •  بی حسی قسمت فوقانی ران
  •  سوزش و سوزن سوزن شدن
  • ضعف

 افزایش درد در زمان ایستادن، عطسه یا نشستن

با توجه به یکسان بودن علائم درد سیاتیک و بیماری آرتروز فرد باید یک فهرست کامل از تمام علائم را یادداشت و در اختیار پزشک قرار دهد  تا اختلال به درستی تشخیص داده شود. لازم به ذکر است که علائم سیاتیک در تمام افراد یکسان نبوده و بعضی از آن ها تمام علائم را تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر تنها دروضعیت خاص دردی و سایر علائم را مشاهده می کنند.

راه حل های مناسب برای درمان سیاتیک

درمان درد سیاتیک

زمانی که بیماری سیاتیک تشخیص داده شود، پزشک متخصص از روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان آن استفاده می‌کند، که در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

دارو درمانی

معمولاً متخصص عصب برای درمان این بیماری دارو های مسکن، ضد تشنج، ضد التهاب، ضد افسردگی و شل کننده عضلانی را تجویز می‌کند. همچنین امکان دارد جهت رفع التهاب داروی استروئید تجویز کند.

ورزش و فیزیوتراپی

ورزش و فیزیوتراپی مهمترین مراحل درمان عصب سیاتیک هستند، که معمولاً در این روش تمرین مخصوص تقویت عضلات، تمرینات ایزومتریک و حرکات کششی انجام می شود.

اگر عضلات ناحیه شکم ،لگن و کمر قوی باشند درد کمتری احساس می شود، به همین دلیل باید تمرینات تقویتی که باعث افزایش حجم عضلات کمر، شکم و لگن میشود انجام داد.

با انجام حرکات کششی درد تسکین یافته و عضلات سفت می‌شوند، بسیاری از بیماران تجربه خوبی از انجام حرکات ایروبیک، پیاده روی، شنا و یوگا داشته اند.

جراحی سیاتیک

معمولاً پزشک متخصص جراحی سیاتیک را برای برداشتن فشار از روی سیاتیک و ریشه عصبی انجام میدهد.

دوران بهبود

زمان بهبود بیماری سیاتیک در تمام افراد یکسان نمی باشد، اما امکان دارد به مدت دو تا چهار هفته ادامه دار باشد. بیمارانی که شغل آنها همراه با برداشتن اجسام سنگین و فعالیت جسمانی می باشد.

برای آن هو ۸ تا ۱۲ هفته این روند ادامه دارد. بیمارانی که برای درمان سیاتیک جراحی فیوژن ستون فقرات را انجام می دهند ۴ تا ۶ هفته باید استراحت کنند.

پس از ۶ ماه تا یکسال بیمار به طور طبیعی می تواند به انجام فعالیت های خود بپردازد. دو هفته اول بعد از بهبودی بیمار باید یک سری محدودیت ها را رعایت کند تا ستون فقرات بهبود یابد که عبارتند از:

  • نباید اجسام بیش از ۲ کیلوگرم را بردارد.
  •  اجتناب از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، فعالیت جنسی، باغبانی و امور منزل
  • پرهیز از رانندگی با ماشین آلات سنگین بدون مشورت با پزشک
  • پرهیز از خم شدن چرخیدن یا حمل اجسام
  • بیمار برای تسریع در روند بهبود خود باید تمام توصیه ‌های پزشک را پیروی کند.
سخن پایانی

در مطالب بالا با بیماری درد سیاتیک علائم، عوارض و درمان آن آشنا شدید. شما می توانید برای بیمار خود به موسسه پرستاری که در زمینه اعزام پرستار به منزل افراد فعالیت می کند،

مراجعه کنید و پرستار بیمار را استخدام کنید، تا با انجام اقدامات لازم، روند بهبود بیمار شما رو به افزایش باشد. تمام نیروی کار این مجموعه در انواع زمینه بیماری ها اطلاعات لازم را کسب کرده اند، و می توانند بهترین اقدامات را انجام دهند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.