تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
عوامل خطر بیماری‌ های قلبی کدامند؟

عوامل خطر بیماری‌ های قلبی به دو دسته قابل کنترل و یا درمان و بهبود و دسته غیر قابل کنترل تقسیم بندی می شوند.

از بیماری های عروق کرونر، تحت عنوان بیماری قلبی نیز یاد می شود. این بیماری ها از جمله دلایل اصلی بروز مرگ و میر در سطح جهان است.

بر اساس آمار مربوط به ایالات متحده آمریکا، هر سال بالای 630 هزار آمریکایی به موجب بیماری قلبی از دنیا می روند.

به موجب اهمیت بالای این بیماری ها در سلامت و خطرات آن ها، همواره تحقیقات زیادی پیرامون آن ها صورت می گیرد.

برخی از عوامل هستند که خطر بیماری‌ های قلبی را افزایش می دهند. به طور کلی این عوامل را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

دسته اول عواملی هستند که امکان کنترل، درمان و بهبود را دارند و دسته دوم نیز عوامل هستند که نمی توان آن ها را کنترل کرد. در ادامه بررسی این عوامل می پردازیم.

عوامل غیر قابل کنترل خطر بیماری‌های قلبی کدام اند؟

همانطور که در بخش پیش به آن اشاره داشتیم، عوامل خطر بیماری‌ های قلبی به دو دسته قابل کنترل و یا درمان و بهبود و دسته غیر قابل کنترل تقسیم بندی می شوند.

عوامل غیر قابل کنترل، شامل چند مورد می شود.

سن یکی از عوامل غیر قابل کنترل در خطر بیماری‌ های قلبی است. افزایش سن موجب افزایش خطر این بیماری ها شده و طبعا نمی توان جلوی آن را گرفت.

دیگر موردی که امکان کنترل ندارد، جنسیت است. به طور کلی جنس مذکر امکان خطر بیماری‌ های قلبی را در مقایسه با جنس مونث بیشتر دارد.

لازم به ذکر است که در جنس مونث پس از دوران یائسگی افزایش خطر بیماری‌ های قلبی رخ می دهد. اما با این حال پس از یائسگی نیز مردان خطر بیماری‌ های قلبی را بیشتر از زنان دارند.

ژنتیک و وراثت از جمله دیگر مواردی است که خطر بیماری های قلبی را بیشتر می کند. برای مثال سیاه پوستان آمریکایی در مقایسه با سفید پوستان خطر بروز بیماری های قلبی را بیشتر دارند.

عوامل قابل کنترل خطر بیماری‌های قلبی

دسته دوم عوامل خطر بیماری‌های قلبی، عواملی هستند که قابل اصلاح، کنترل و یا درمان می باشد.

استعمال دخانیات از جمله این موارد است. استعمال دخانیات همواره موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، بیماری های عروق کرونر قلب یا همان بیماری های قلبی در افرادی که سیگار مصرف می کنند بیشتر است.

به طور کلی خطر بیماری های قلبی با مصرف سیگار افزایش می یابد. مصرف سیگار می تواند موجب مرگ ناگهانی افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند شود.

با ترک سیگار و عدم مصرف دخانیات می توان این موضوع را کنترل نمود.

کلسترول بالای خون دیگر عامل افزایش خطر بیماری های قلبی است. فردی که کلسترول خون بالایی دارد، خطر این بیماری ها را در مقایسه با سایر افراد بیشتر دارد. به خصوص زمانی که این عامل با سایر عوامل نظیر دود سیگار نیز همراه باشد، خطر زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

عوامل قابل کنترل خطر بیماری‌های قلبی

فشار خون بالا دیگر عاملی است که موجب افزایش خطر در بیماری های قلبی می شود. فشار خون بالا بیشتر شدن حجم فعالیت قلب را به همراه دارد و این موضوع افزایش ضخامت و سفت شدن عضله قلب را در پی خواهد داشت.

سفت شدن عضله قلب موجب عملکرد غیر طبیعی قلب شده و می تواند موجب بروز سکته، حمله قلبی، نارسایی کلیه و … شود.

عدم تحرک و یا کم تحرکی

از جمله دیگر مواردی که امکان کنترل آن وجود دارد، عدم تحرک و کم تحرکی در افراد است. در واقع زمانی که بیماران عروق کرونر یا همان بیماری قلبی، تحرک مناسبی نداشته باشند، خطر این بیماری ها بیشتر می شود.

میزان تحرک مناسب همواره به این افراد توصیه می شود. تحرک مناسب می تواند کلسترول خون را نیز کنترل کرده و در دیابت و چاقی نیز موثر واقع شود.

از جمله دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی، چاقی و اضافه وزن می باشد

افرادی که چربی بدن بالایی دارند، با خطر بیماری های قلبی رو به رو هستند. این موضوع به ویژه برای کسانی که میزان بالایی از چربی شان در ناحیه کمری شان است، بیشتر صدق می کند.

دیابت نیز موجب بیشتر شدن خطر ابتلا به این بیماری ها می گردد. دیابت می تواند بروز این بیماری ها را بیشتر کرده و حتی موجب سکته در افراد شود. به خصوص اگر مبتلایان به دیابت، اقدام به کنترل قند خونشان نکنند، خطر بیشتری همراه آن ها خواهد بود.

سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی

از جمله دیگر عواملی که می تواند خطر بیماری های قلبی را بیشتر کند، استرس بالا، مصرف الکل و رژیم غذایی ناسالم می باشد.

توصیه می شود در صورتی که با خطر بیماری های قلبی مواجه هستید، از خدمات پرستاری بهره برده و درخواست اعزام پرستار نمایید. موسسه پرستاری پرستار اول، با سال ها تجربه در این زمینه و همکاری با پرستاران مجرب، می تواند کمک بسزایی در این باره نماید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.