تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
تاثیر شبکه های اجتماعی در کودکان – راه جلوگیری از آسیب آن

تاثیر شبکه های اجتماعی در کودکان این روزها و پس از پشت سرگذاشتن پاندمی کرونا نسبت به قبل بسیار شدیدتر شده است. اما نباید نا آگاهانه رفتار کرد. در واقع ما باید یاد بگیریم که از شبکه های اجتماعی درست استفاده کنیم؛ اما شاید کودکان نتوانند در این مورد مدیریت درستی داشته باشند‌. به خاطر همین در این مقاله تصمیم گرفتیم که در مورد این موضوع صحبت کنیم که تاثیر شبکه های اجتماعی در کودکان چگونه است؟ فرقی ندارد که برای کودک خود پرستار در منزل گرفته باشید یا خیر؛ در هر صورت شبکه های اجتماعی آسیب هایی برای کودکان به همراه دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

انواع شبکه های اجتماعی تاثیر گذار در کودکان

کنترل کودکان در شبکه های اجتماعی

قبل از اینکه بخواهیم راجع به این صحبت کنیم که شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر کودکان می گذارد، باید بگوییم که منظور از این شبکه ها چیست. به طور کل فضای اینترنت می تواند شامل استفاده از مرورگر یا شبکه‌ های اجتماعی و پلتفرم‌ های پیام رسان مثل یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام‌ واتساپ و غیره باشد که باید اثرات آن را روی کودک بررسی کنیم.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری در کودکان می گذارد؟

حال که به سوال اصلی رسیدیم، باید بگوییم که همه ما می‌ دانیم کودکان هم به اندازه بزرگسالان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، حتی بسیاری از آن ها خودشان صفحه شخصی دارند و آن را مدیریت می‌ کنند.
مطالعاتی در این زمینه انجام شده و رابطه بین افسردگی با استفاده از شبکه های اجتماعی را بررسی کرده است و متوجه شده اند که در بین کودکان، افسردگی با میزان استفاده از شبکه اجتماعی رابطه مستقیم دارد.
طبق اطلاعاتی که اکنون در دسترس داریم؛ کودکان و نوجوانانی که از شبکه اجتماعی استفاده می کنند، حدود ۱۳ تا ۶۶ درصد بیشتر از بقیه کودکان به افسردگی مبتلا می شوند؛ البته نباید فکر کنید که اینستاگرام و فیسبوک علت اصلی افسردگی هستند؛ اما به هر حال به صورت غیر مستقیم روی سلامتِ روان جوانان و نوجوانان تاثیر می گذارند.

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر کودکان می گذارد، باید بگوییم که یکی از تاثیرات مخرب این است که باعث می‌ شود کودکان دیگر تمایلی به حضور در اجتماع نداشته باشند و به طور کل منزوی شوند. آن ها سعی می‌ کنند که در فضای مجازی با دیگران ارتباط برقرار کنند و در نتیجه در دنیای واقعی حرفی برای گفتن ندارند و همین موضوع عاملی برای کاهش کیفیت روابطشان می باشد و باعث می شود که از روابط بین فردی رضایت زیادی نداشته باشند و دچار یک نوع انزوای اجتماعی شوند.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر کودکان می گذارد؟

 

احساس همدلی و نزدیکی عاطفی در بین کودکان بعد از استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی کمتر خواهد شد، ارتباط آن‌ ها خیلی سطحی می شود، حس افسردگی و تنهایی و پوچ انگاری در آن ها تشکیل شده و دیگر نمی توانند مانند قبل در اجتماع حضور داشته باشند و همین باعث می‌ شود که در آینده و در دوران بزرگسالی به شدت آسیب ببینند‌.

چگونه از آسیب شبکه های اجتماعی در کودکان جلوگیری کنیم؟

حال که متوجه شدید شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر کودکان می گذارد، باید سعی کنید که از آسیب‌ های آن جلوگیری کنید. کاری که باید انجام دهید، این است که استفاده از شبکه‌ های اجتماعی را تا حد ممکن محدود کنید. البته شرایط به گونه ای است که کودکان برای تحصیل هم به آن نیاز دارند؛ اما تا حدی که می‌ توانید، برایشان تفریحات جذاب ترِ دیگری در نظر بگیرید. مثلا تماشای فیلم و سریال متناسب با سن، پارک رفتن، بازی کردن در منزل یا بیرون از منزل، دوچرخه ‌سواری، کلاس های ورزشی و هنری می توانند به شدت کمک کننده باشد و حواس آن ها را تا حد زیادی از شبکه‌ های اجتماعی پرت کنند.

کلام آخر

با همه توضیحاتی که متوجه شدید، شاید خیلی از شما دلتان بخواهد که از خدمات پرستاری استفاده کنید تا یک نفر مراقب کودکتان در منزل باشد. با خواندن مقاله شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر کودکان می گذارد، متوجه شدید که نمی توان جلوی مشکلات را گرفت؛ مگر اینکه خودتان ارتباط خوبی با فرزند برقرار کنید و از همان سنین پایین او را آگاه سازید و سعی کنید که تفریحات جذاب تر دیگری هم به غیر از گوشی موبایل برای او در نظر بگیرید. موسسه پرستاری پرستار اول هم می‌ تواند در این زمینه کمک کننده باشد و افراد قابل اعتماد را به شما معرفی کند و مقالات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.