تاریخ انتشار: اکتبر 31, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
انواع بیماری های قلبی، آشنایی با روش های درمان آنها

قلب، یکی از مهم ترین ارگان های بدن است. حیاتی بودن نقش قلب در عملکرد بدن به حدی بالا است که بروز اختلالات کوچک در این عضو، باعث بیماری های قلبی شده و می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد بدن بگذارد.

بیماری های قلبی از جمله بیماری های شایع هستند. هر یک از بیماری های قلبی می توانند در شدت های مختلفی بروز پیدا کنند. به همین جهت تشخیص به موقع این بیماری ها می تواند در روند درمان تاثیر مناسبی بگذارد.

به جهت تشخیص مناسب بیماری های قلبی، همواره توصیه می شود که در صورت بروز علائم این بیماری ها، با تجویز پزشک آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

عامل های متغیری در بروز انواع بیماری های قلبی موثر می باشند. امکان جلوگیری از بعضی از این عامل ها وجود دارد. اما در مقابل، برخی عوامل بروز دهنده بیماری های قلبی، قابل کنترل نمی باشند.

استفاده از خدمات پرستاری و درخواست پرستار در منزل می تواند به بیماران قلبی کمک بسزایی کند.

در ادامه به بررسی عامل های موثر در بروز بیماری های قلبی می پردازیم.

کدام موارد احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهند؟

عواملی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند

برای جلوگیری از بیماری های قلبی، می توان از برخی عوامل بروز دهنده و موثر در ابتلا به این بیماری ها دوری کرد. اما به طور مثال، افزایش سن یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری ها هستند و کسی نمی تواند از افزایش سن جلوگیری نماید.

در ادامه موارد افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی را عنوان می کنیم.

سن، یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری قلبی

یکی از مواردی که موجب افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی می شود، سن است. افزایش سن می تواند شانس ابتلا به این بیماری ها را تا حد زیادی بیشتر کند. این عامل خطرزا، قابل کنترل نیست، چرا که کسی نمی تواند از افزایش سن جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است که مردان ۴۵ سال به بالا و همچنین زنان ۵۵ سال به بالا، با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی مواجه می باشند.

تاثیر جنسیت در بروز بیماری های قلبی

بعضی از ویژگی های بدنی خانم ها با آقایان متفاوت است. به موجب این ویژگی ها، برخی عواملی که در افزایش ابتلا به بیماری های قلبی موثر هستند، در جنسیت های مختلف، متفاوت عمل می کنند.

از جمله مواردی که موجب تفاوت ابتلای بیماری های قلبی در خانم ها و آقایان می شود، هورمون زنانه استروژن است. این هورمون باعث شده که زن ها مقاومت مناسب تری را در برابر انواع بیماری های قلبی داشته باشند.

در مقابل، دیابت یکی از موارد دیگر است که در جنسیت های مختلف متفاوت عمل می کند. دیابت در خانم ها، احتمال بیشتری برای بروز بیماری های قلبی ایجاد می کند و در آقایان این احتمال کمتر می باشد.

ژنتیک و سوابق خانوادگی

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش احتمال بروز این بیماری ها، ژنتیک و سوابق خانوادگی است. اگر در اعضای خانواده تان آقای کم تر ۴۵ سال و یا خانم کم تر از ۵۵ سال دارید که به بیماری های قلبی مبتلا است، احتمال بروز این بیماری در دیگر اعضا نیز زیاد است.

دیگر مواردی که می تواند موجب افزایش بروز بیماری های قلبی شوند

برخی از قومیت های خاص، احتمال ابتلای بیشتری در مقایسه با سایرین دارند. از جمله این قومیت ها می توان به آمریکایی های آفریقایی تبار و مردمان آسیای جنوبی اشاره کرد.

مصرف سیگار، فشار خون و کلسترول بالا، بیماری دیابت، چاق بودن فرد و سابقه مسمویت بارداری دیگر مواردی هستند که می توانند موجب افزایش بروز انواع بیماری های قلبی شوند.

کم تحرک بودن فرد و نداشتن فعالیت بدنی مناسب، استرس و اضطراب بالا نیز سایر عوامل موثر در افزایش احتمال بروز این بیماری ها می باشند.

انواع بیماری های قلبی کدام اند؟

بیماری های قلبی انواع مختلفی دارند. بیماری عروق کرونر را می تواند شایع ترین انواع این بیماری ها عنوان کرد.

نقص مادرزادی قلب، بیماری آریتمی، گشاد شدن قلب، سکته و نارسایی قلبی، بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری نارسایی دریچه میترال، بیماری تنگی آئورت، آترواسکلروز و عفونت قلبی، از جمله دیگر انواع بیماری های قلبی می باشند.

روش درمان بیماری های قلبی

زمانی که صحبت از درمان این بیماری ها می شود، هدف درمان درمان افزایش حداکثری کمیت و کیفیت زندگی بیماری می باشد.

در انواع بیماری های قلبی، همواره جمله “پیشگیری بهتر از درمان است” یک اصل مهم می باشد. زندگی سالم می تواند از بروز این بیماری ها تا حد زیادی جلوگیری نماید.

از جمله روش های درمانی که برای حمله قلبی انجام می شود، انجام CPR است. CPR همان احیای قلبی ریوی بوده که به جهت تامین تنفس و گردش خون مصنوعی بیمار انجام می شود. این کار باید تا زمان رسیدن اورژانس به محل بیمار صورت پذیرد.

دارو درمانی، به جهت انواع درمان بیماری های قلبی صورت می گیرد.

از جمله دارو های موثر در این بیماری ها می توان به دارو های مهار کننده ACE، دارو های مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین II، دارو درمانی با دارو های بتا بلاکر، مسدود کننده کانال کلسیم، حل کننده های لخته خون، دارو های ادرار آور، دارو های نیترات دار و داروی آسپرین اشاره داشت.

دیگر روش های درمانی بیماری های قلبی می توان به آنژیوپلاستی، دستگاه دفیبریلاتور و انواع جراحی ها اشاره داشت.

در درمان برخی بیماری های قلبی نیاز است که پرستار بیمار، از وی مراقبت به عمل آورد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.