تاریخ انتشار: نوامبر 7, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
فرق بین [بیماری حاد و مزمن] چیست؟

بیماری ها انواع مختلفی دارد. بیماری های مختلف ممکن است ارگان های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند. دو دسته از انواع بیماری ها، بیماری های حاد و بیماری های مزمن می باشند.

بیماری های حاد از جمله بیماری هایی هستند که ابتلای فرد به آن ناگهانی بروز داده شده و در مدت زمان نسبتا کمی به طول می انجامد. این بیماری ها ممکن است از چند روز تا چند هفته فرد را درگیر نمایند.

نوع دیگر بیماری ها، بیماری های مزمن هستند که بروز علائم آن ها به مرور رخ داده و در بلند مدت نیز افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که فرق بین بیماری حاد و مزمن محدود به این دو موضوع نیست و این بیماری ها تفاوت های مختلفی با یک دیگر دارند.

دلایل بروز بیماری های حاد چیست؟

بیماری های حاد، بیماری هایی هستند که کوتاه مدت فرد را درگیر می کنند. دلیل بروز این بیماری ها عموما عفونت و یا ویروس می باشد. همچنین در مواقعی بر اثر آسیب هایی نظیر زمین خوردن، تصادف و یا مصرف بیش از حد مواد مخدر نیز می تواند بروز پیدا کند.

نشانه های بروز بیماری های حاد و درمان آن ها

بیماری های حاد انواع مختلفی دارند. بروز نشانه ها در بیماری های حاد در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ می دهد. نشانه های این بیماری ها در هر یک متنوع است.

این بیماری ها ممکن است نیاز به پرستار بیمار داشته باشند و عموما با شروع روند درمانی، بیمار بهبود می یابد. از جمله بیماری های حاد می توان به شکستگی استخوان بر اثر زمین خوردن اشاره کرد. در این مورد درمان توسط پزشک داخلی در مدت زمان نسبتا کوتاهی انجام می شود.

در برخی دیگر از انواع بیماری های حاد، ممکن است خود به خود بهبودی برای بیمار حاصل شود. از جمله این بیماری ها می توان به سرما خوردگی اشاره داشت.

نشانه های بروز بیماری های حاد

در این نوع بیماری ها، عموما بیماران در مدت زمان کم سلامت خود را به دست می آورند.

برخی از بیماری های حاد عبارتند از حمله آسم، شکستگی استخوان، بیماری برونشیت، بروز سوختگی در فرد، سرما خوردگی و آنفلونزا، بیماری ذات الریه و حملات قلبی و … .

دلایل بروز بیماری های مزمن چیست؟

در بیماری های مزمن، دلایل بروز با بیماری ها حاد عموما متفاوت است. دلیل بروز این بیماری ها عموما، رفتار های ناسالم می باشد. منظور از رفتار های ناسالم در اینجا، رفتار هایی است که می تواند موجب بروز بیماری شود.

از جمله این رفتار ها می توان به سو تغذیه، میزان تحرک نامناسب، مصرف بیش از اندازه الکل و یا استعمال دخانیات اشاره کرد. این جمله رفتار ها می تواند دلایل بروز انواع بیماری های مزمن باشد.

از جمله دیگر مواردی که می تواند در بروز این دسته بیماری ها موثر باشد، عامل های اجتماعی، محیطی، عاطفی و ژنتیکی می باشد. افزایش سن نیز می تواند در بروز این بیماری ها نقش داشته باشد.

علائم بیماری های مزمن و درمان این بیماری ها

بروز علائم بیماری های مزمن در طول زمان رخ می دهد. احتمال دارد که این بیماری ها به مرور پیشرفت کرده و همچنین چندین علائم هشدار دهنده را بروز دهند. ممکن است این بیماری ها علائمی را بروز ندهند.

بیماری های مزمن نیز مانند بیماری های حاد، گروه بیماری های زیادی را شامل می شود. بیماری های مزمن زیادی ممکن است بروز دهد. بیماری هایی نظیر بیماری آرتریت، بیماری آلزایمر، بیماری دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی از جمله بیماری های مزمن می باشند.

یکی از فرق های مهم بین بیماری های حاد و مزمن، درمان ناپذیر بودن بیماری های مزمن است. بیماری های مزمن بیماری هایی هستند که قابل درمان نبوده و صرفا امکان کنترل آن ها وجود دارد.

از جمله راهکار های کنترل این بیماری ها می توان به مصرف انواع دارو، تغذیه مناسب، ورزش و … اشاره داشت.

برخی از فعالیت ها نیز می تواند از بروز این بیماری ها در فرد تا حدی جلوگیری نماید. فعالیت هایی نظیر ترک سیگار و عدم زیاده روی در مصرف الکل، ورزش کردن، تغذیه سلامت و کنترل وزن می تواند از بروز بیماری های مزمن تا حد زیادی پیشگیری کند.

برخی از بیماری های مزمن عبارتند از بیماری آلزایمر، بیماری آرتریت، بیماری انسدادی ریه به صورت مزمن، اختلال افسردگی، بیماری دیابت، بیماری قلبی، فشار خون و کلسترول بالا، سکته و … .

نقش پرستاری در انواع بیماری ها

بیماری حاد و مزمن توان فرد را در انجام امور روزمره محدود نمایند. به همین جهت درخواست خدمات پرستاری و کمک از پرستار در منزل می تواند در بهبود بیماری های مختلف نقش مهمی را ایفا نماید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.