تاریخ انتشار: اکتبر 17, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
آب مروارید چیست؟ انواع آن + بررسی علائم

بیماری آب مروارید یکی از بیماری های چشمی است که موجب کم شدن بینایی در فرد می شود. اما خوشبختانه این بیماری درمان پذیر است.چشم انسان مانند سایر اجزای بدن، می تواند به بیماری های مختلفی دچار شود که این بیماری نیز از موارد شایع مرتبط با چشم است.

علت بروز این بیماری چشمی در افراد، افزایش سن و گذر زمان است. این بیماری معمولاً پس از 40 سالگی در افراد بروز می کند. اغلب در اثر ماتی و کدر شدن عدسی چشم و یا لنز آن به وجود می آبد.

اگر بخواهیم دقیق تر علت بروز آب مروارید را بررسی کنیم، در واقع باید عنوان کرد که افزایش سن باعث شده که پروتئین های کمک کننده تشکیل لنز چشم جمع شده و در نتیجه تاری در دید فرد به وحود آید.

این بیماری، عموما هر دو چشم فرد را درگیر می کند. اما در مواردی نیز فقط چشم چپ و یا چشم راست را تحت تاثیر قرار می دهد. لازم به ذکر است که بیماری مذکور، در مواردی که در هر دو چشم فرد درگیر شده، سرعت متفاوتی در هر کدام برای پیشرفت دارد و همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، همچنین باعث تاری دید شده و بینایی فرد را کاهش می دهد.

نکته در رابطه با این بیماری این است که در ابتدای ابتلا، سطح بینایی فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این بیماری به مرور موجب کاهش بینایی فرد و تاری در دید او خواهد شد. گاها بروز علائم بیماری آب مروارید در افراد چندین سال به طول می انجامد.

انواع بیماری آب مروارید کدام اند؟

این بیماری، مانند بسیاری از بیماری ها انواع مختلفی دارد که هر کدام عملکردی متفاوت دارند. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، محیط را مثل عکسی با رنگ قهوه ای کمرنگ می بینند. در دید این افراد، اطراف دید نیز زرد رنگ می باشند.

لازم به ذکر است که این بیماری چشمی علاوه بر افزایش سن، بر اثر عوامل دیگری نیز ممکن است بروز نماید. یکی دیگر از مواردی که می تواند موجب بروز این بیماری شود، عمل جراحی چشم به جهت درمان بیماری های دیگر چشم مثل گلوکوم می باشد. همچنین آسیب دیدگی های چشمی نیز می توانند باعث بروز این بیماری شوند.

انواع بیماری های آب مروارید، بخش های مختلفی را درگیر می کند که در ادامه به معرفی هر یک از انواع این بیماری می پردازیم.

انواع بیماری آب مروارید

آب مروارید هسته ای چیست؟

آب مروارید هسته ای از شایع ترین این بیماری است. در واقع این بیماری چشمی، شایع ترین نوع در میان انواع بیماری های چشمی مرتبط با آن است.

آب مروارید هسته مرکز لنز چشم در فرد را درگیر خواهد کرد. این بیماری به مرور زمان پیشرفت داشته و موجب اختلال در بینایی فرد می گردد.

آب مروارید قشری چیست؟

نوع دیگری این بیماری، آب مروارید قشری است. تاثیرگذاری این نوع بیماری چشمی، در بخش لبه های خارجی لنز چشم می باشد.

در این بیماری، فرد نور ها را با شدت بیشتری مشاهده می کند. یکی از تاثیرات این بیماری در رانندگی در شب است. چرا که می تواند رانندگی در شب را برای مبتلایان به این نوع آب مرواید سخت نماید.

آب مروارید زیر کپسول خلفی چیست؟

در واقع هر یک از آب مروارید ها یک بخش از لنز چشم را درگیر می کنند. این بیماری چشمی زیر کسپول خلفی نیز در بخش پشتی لنز چشم بروز پیدا می کند.

یکی از تفاوت های آب مروارید زیر کپسول خلفی با دو نوع دیگر آن، سرعت رشد بالای آن است. بروز این بیماری زیر کپسول خلفی موجب شده نور ها و رنگ های روشن برای فرد مبتلا با اختلال دیده شوند.

بررسی علائم بیماری آب مروارید

همانطور که پیشتر نیز به اشاره داشتیم، از ابتدای ابتلا به این بیماری تا بروز اختلال در دید فرد، ممکن است سال ها به طول انجامد. از جمله علائم بیماری آب مروارید می توان به تاری در دید فرد، ابری شدن دید فرد، کم رنگ شدن رنگ ها در دید فرد، عدم کیفیت دید مناسب در شب، روشن تر شدن نور ها، مشاهده هاله های نور در اطراف چراغ ها، حساسیت به نور و بزرگتر به نظر رسیدن اجسام اشاره کرد.

همچنین در صورتی که به موجب ابتلا به این بیماری نیاز به خدمات پرستاری دارید، می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار نمایید.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم شایع ترین بیماری در میان بیماری هایی است که موجب کاهش بینایی می شود. این بیماری درمان پذیر بوده و انواع مختلفی که بیماری آب مروارید دارد شامل: هسته ای، قشری و زیر کپسول خلفی است که همه  از انواع بیماری های آب مروارید هستند که ما در این مطلب همه این موارد را بررسی کردیم. علائم این بیماری ممکن است سال ها پس از ابتلا بروز کند و دید فرد را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.