تاریخ انتشار: ژوئن 22, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات
وظایف پرستار کودک

وظایف پرستار کودک چیست؟ پرستار کودک باید به چه مسائلی رسیدگی کند و چه کارهایی را به عنوان یک پرستار کودک انجام دهد؟ آیا می خواهید پاسخ مناسبی برای این پرسش ها در اختیار داشته باشید؟ با ما در مجموعه پرستار اول تا پایان این مطلب همراه بمانید.

پرستاری از کودک مسئولیتی بسیار سنگین و حساس است و کسانی که این امور را به عهده می گیرند باید به میزان کافی متعهد و مسئولیت پذیر باشند و به بهترین شکل ممکن مراقبت از کودک را انجام دهند.

 

همچنین بخوانید: تورم در بدن سالمندان چه دلایلی دارد و روش های مراقبت از سالمند مبتلا چیست ، موسسه پرستاری

 

در واقع پرستارانی که برای مراقبت از کودکان استخدام می شوند، وظایف گوناگونی را به عهده می گیرند که قبل از آغاز فعالیت آنها باید در رابطه با مسئولیت های پرستار صحبت شود و وظایف به او اطلاع داده شود.

وظایف پرستار کودک چیست؟

پرستاران بر اساس روشی که مطابق با آن استخدام می شوند، از وظایف متفاوتی برخوردار هستند و میتوانند نقش های متفاوتی را برای کودک ایفا کنند. اما اصلی ترین وظایفی که معمولا به یک پرستار برای مراقبت از کودک ارائه داده می شود، از قبیل زیر در نظر گرفته می شوند:

وظایف پرستار کودک

ارتقا سطح تربیتی کودک:

اولین وظیفه یک پرستار که برای مراقبت از کودک استخدام می شود، کمک به او در راستای ارتقای سطح تربیتی است. در واقع پرستار باید به کودک آموزش دهد که رفتار درست داشته باشد و از انجام رفتارهای ناشایست بپرهیزد که البته این مساله به سن کودک نیز بستگی دارد و معمولا برای کودکان 4 سال به بالا لازم است.

از انجایی که پرستار کودک بیشترین زمان را با او می گذارند، در این زمینه وظایف پرستار کودک  بسیار مهم است.

کمک کردن به کودک برای انجام امور روزمره او:

کودکان متناسب با سنی که دارند، امور روزمره ای دارند که در انجام انها به کمک نیاز خواهند داشت. به عنوان مثال: کودکی که به مهد کودک و یا مدرسه برود، در انجام تکالیف خود نیاز به همراهی پرستار دارد.

همچنین ممکن است که کودک برای دستشویی رفتن و شست و شوی خود نیز به همراهی پرستار نیاز داشته باشد که در این خصوص نیز باید به او کمک کرد.

وظایف پرستار کودک

تامین محبت مورد نیاز برای کودک:

کودکان بیش از هر شخص دیگری به محبت نیاز دارند و باید محبت مورد نیاز برای انها تامین شود تا مشکلات روحی و روانی برای انها ایجاد نگردد.

پرستار میتواند در تامین محبت و نیازهای روحی و روانی کودک نقش داشته باشد و از نظر عاطفی او را حمایت کند. این مساله برای کودکانی که یکی از والدین خود را از دست داده اند نیز بیشتر اهمیت دارد و باید به این مساله توجه کرد.

سرگرم کردن کودک:

از دیگر وظایف پرستار کودک که معمولا به او محول می شود، سرگرم کردن کودک در مواقعی است که والدین در خانه حضور ندارند. در واقع کودکان مدت زمان زیادی از روز به فراغت و بازی سرگرم هستند و پرستار باید در مواقع مورد نیاز در این زمینه کودک را همراهی کند و از سرگرمی های سالم و آموزنده برای تفریح و آموزش کودک استفاده کند.

تامین آرامش و راحتی برای کودک:

کودکان به میزان زیادی به آرامش و رفاه نیاز دارند که باید حتما این آرامش برای آنها فراهم شود تا مشکلاتی در  روح و روان انها ایجاد نشود که پرستاران در این خصوص نیز موظف هستند که در مدت پرستاری از کودک آرامش مورد نیاز برای او را تامین کنند.

وظایف پرستار کودک

مراقبت از کودک در برابر هر گونه عامل خطرساز:

از دیگر وظایف پرستار کودک که به میزان زیادی اهمیت دارد، مراقبت از کودک در مقابل عوامل خطرزا است. پرستار باید مراقب باشد که کودک دچار آسیب نشود و خطری او را تهدید نکند زیرا کودکان معمولا بسیار پر جنب و جوش هستند و هر لحظه ممکن است که آسیبی را به خود وارد کنند.

تهیه غذا برای کودک:

تهیه غذا و خوراکی های مورد نیاز کودک نیز در صورتی که در لیست وظایف او از طرف والدین درج شده باشد، باید توسط پرستار انجام شود تا نیاز کودک به غذا برطرف گردد.

کلام پایانی

وظایف پرستار کودک را مورد بررسی قرار دادیم که اگر قصد دارید برای کودک دلبند خود پرستاری را استخدام کنید، از این شرایط آگاه باشید. در مرکز پرستار اول می توانید بهترین و حرفه ای ترین پرستاران را برای فرزند خود استخدام کنید و با خیال آسوده امور فرزند خود را به دست آنها بسپارید.

 

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.