تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
گردش خون ضعیف در بدن و راه های درمان آن

زمانی ‌که گردش خون ضعیف در بدن مشاهده می‌شود، قسمت‌هایی نظیر پا و بازوها دچار ضعف شدیدی خواهند شد.

می‌توان گفت که عملکرد ضعیف این قسمت به دلیل مشکلاتی در سلامتی انسان بوده که باید هرچه سریع‌تر جهت رفع آن اقدام نمود. به‌همین خاطر ما در این مطلب قصد داریم در خصوص گردش خون ضعیف و درمان آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

به‌ طور کلی نقش سیستم گردش خون در بدن بسیار حیاتی و مهم است. این بخش در بدن باعث شده تا ارسال خون و همچنین رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بدن به ‌صورت یکنواخت انجام بگیرد.

می‌توان گفت که شایع ‌ترین عللی که برای این مشکل در بدن وجود دارد، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین مشکلات مربوط به شریان‌ها است.

که باعث شده سرعت گردش خون در رگ ‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. همان ‌طور که گفته شد، این مشکل ناشی از وجود بیماری‌هایی در بدن است که باید سریع جهت اطلاع از آن اقدام کرده و روند درمان را شروع کرد.

چنانچه شما مشکل شما جدی بوده و به مراقبت ویژه نیاز دارید، می‌توانید به یک مؤسسه پرستاری مراجعه کنید و با آشنایی و تحقیق در مورد آن‌ها جهت یک اعزام پرستار اقدام نمایید، تا بتوانید به‌ خوبی از خود و یا افرادی که به این مشکل دچار هستند نگهداری کنید.

می‌توان گفت که مشکلات مربوط به خون بسیار جدی بوده و حتما باید به آن اهمیت ویژه‌ای در ادامه در این خصوص اطلاعات کاملی را به شما ارائه می‌دهیم.

بررسی نشانه‌ های گردش خون ضعیف

درخصوص گردش خون ضعیف و درمان آن بهتر است که در ابتدا با نشانه‌ های این مشکل آشنا شویم. تا در تشخیص آن و همچنین روند درمانی که پیش می بریم، دقیق‌تر عمل کنیم. می‌توان گفت که نشانه‌های داشتن گردش خون پایین بسیار زیاد است. همچنین ممکن است هر یک از آن‌ها در بدن افراد به ‌صورت متفاوتی ظاهر شوند. ازجمله رایج‌ترین علائم تضعیف گردش خون می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

بی ‌حسی اندام‌ها

این مورد  یکی از رایج‌ترین علائمی است که شما می‌توانید برای مشکل در گردش خون آن را حس کنید. در واقع زمانی ‌که  جریان خون محدود می‌شود، خون به ‌اندازه کافی به اندام ‌های مختلف نمی‌رسد. در نتیجه باعث بی‌ حسی و یا سوزن سوزن شدن آن قسمت‌ها خواهد شد.

 سرد بودن دست‌ و پا

کاهش جریان خون موجب شده تا دست و پاها و بسیار سرد شوند. چرا که خون نمی‌تواند با سرعتی مناسب به آن قسمت‌ها برسد.

 متورم شدن اندام‌های تحتانی

از جمله دیگر نشانه‌های گردش خون ضعیف می‌توان به متورم شدن اندام تحتانی اشاره کرد. این ‌مورد در اکثر اوقات در مچ پا و پاها و اتفاق خواهد افتاد.

درمان گردش خون ضعیف در بدن

 وجود مشکل در دستگاه گوارش

می‌توان گفت که فرآیند هضم غذا به‌ شدت به جریان خون بستگی خواهد داشت. زمانی ‌که این‌ مورد دچار تضعیف می‌شود،  ممکن است که مشکلاتی در دستگاه گوارش پیش بیاید که از جمله آن‌ها می‌توان به اسهال، درد شدید شکم و یبوست اشاره کرد.

 خستگی مفرط

یکی دیگر از بارزترین علائم گردش خون ضعیف خستگی بسیار شدید است. آن‌هم به این دلیل است که خون باید بسیار قوی پمپاژ شود تا افراد انرژی لازم را برای انجام کارهای مختلف داشته باشند.

 تغییر رنگ پوست

زمانی‌که خون به ‌اندازه کافی به بخش‌های مختلف بدن نرسد ، ممکن است که پوست تغییر رنگ دهد و تا حدودی به سمت رنگ آبی برود. این امر مورد در قسمت در بینی، لب و گوش‌ها و یا از دست مشاهده می‌شود.

دلایل کاهش گردش خون

در ابتدای مطلب  به‌ صورت مختصر در مورد ضعیف شدن گردش خون و علل آن توضیح دادیم .اما به ‌طورکلی دلیل اصلی این اتفاق می‌تواند موارد زیر باشد:

  • لخته شدن خون
  • دیابت
  • اضافه ‌وزن شدید
  • وجود رگ‌های واریسی
  • بیماری مربوط به شریان محیطی

این موارد جزو رایج‌ترین عللی هستند که به کاهش جریان خون در بدن مربوط می‌شوند.

 

درمان گردش خون ضعیف

در وهله اول باید بگوییم که درمان تضعیف گردش خون و می‌تواند به شرایط مختلفی بستگی داشته باشد. اما راه‌ های زیر برای بهبود این وضعیت بسیار مفید واقع خواهد شد:

  • استفاده از جوراب‌های فشاری برای پاهای متورم
  • داشتن یک برنامه ورزشی به ‌منظور افزایش گردش خون
  • استفاده از انسولین برای دیابت
  • جراحی ورید با لیزرهای آندوسکوپی

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.