تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
کم خونی چگونه در بدن ایجاد می شود؟

کم خونی عارضه ای است که زمانی بروز می کند که خون فاقد هموگلوبین لازم و کافی باشد . وظیفه هموگلوبین خون این است که به گلبول های قرمز در حمل اکسیژن از ریه  به تمام اندام بدن کمک رسانی می کند.

به کم خونی ، هموگلوبین پایین نیز می گویند که باعث خستگی و بی حالی در فرد می شود . علل کم خونی متفاوت است چرا که انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد .

کم خونی از درجه خفیف تا شدید و موقت یا طولانی مدت متغییر می باشد و در برخی موارد مادرزادی است .  البته در بیشتر موارد کم خونی بیش از یک علت دارد لذا اگر مشکوک به کم خونی هستید حتما به پزشک مراجعه نمایید یا می توانید از خدمات موسسه پرستاری ما استفاده کنید.

چرا که کم خونی می تواند یک علامت هشدار از وجود یک بیماری جدی در بدن باشد .

موقعی که دچار کم خونی می شوید در واقع گلبول های قرمز خون کم می شوند و این کاهش چند درجه دارد :

کوچک شدن گلبول های قرمز خون

در این مورد از کم خونی اندازه گلبول های قرمز کوچک تر از حد نرمال می شوند که اغلب کم خونی ناشی از فقرآهن در این گروه جای می گیرد . البته در اینجا باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی کم خونی ها مرتبط با اندازه گلبول های قرمز نیستند بلکه بر اثر خونریزی و یا از بین رفتن سلول های خونی به وجود می آیند .

بزرگ شدن گلبول های قرمز خون

در این مورد کم خونی اکثرا در اثر کمبود ویتامین ب 12 و اسید فولیک ایجاد می شود .

کم خونی آنمی

این نوع کم خونی ناشی از تغذیه نامناسب است و کم خونی های بر اثر کمبود آهن ، مس ، اسید فولیک و ویتامین ب 12 در این دسته قرار می گیرند و در این نوع کم خونی رنگ گلبول های قرمز اصلا تغییری نخواهند داشت .

تغییر رنگ گلبول های قرمز

این مورد از کم خونی مربوط به زمانی است که رنگ گلبول قرمز کاهش می یابد .

کمبود آهن

کمبود آهن شایع ترین و رایج ترین علت کم خونی در گروه های سنی مختلف است . به ویژه زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به این مورد کم خونی در بدنشان هستند .

دوران بلوغ دختران نیز احتمال ابتلا به کمبود آهن زیاد است . جالب است بدانید که حتی ورزشکاران حرفه ای نیز به دلیل انجام حرکات سنگین ورزشی ، گلبول های قرمز خونشان از بین می رود و لذا احتمال ابتلا به این نوع کم خونی در آنها بیشتر دیده می شود .

علائم اصلی کم خونی در بدن چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ، وظیفه گلبول های قرمز حمل اکسیژن به ارگان های مختلف بدن است و زمانی که گلبول های قرمز کم می شوند.

اکسیژن کافی نیز به ارگان ها نمی رسد و اندام حیاتی بدن قادر نخواهند بود به خوبی کارشان را انجام دهند لذا فردی که درگیر این نوع کم خونی است اغلب احساس خستگی ، بی حالی و ضعف دارد .

از دیگر علائم کم خونی می توان به سرگیجه ، ضعف ، بی حالی ، رنگ پریدگی صورت و یا مخاط ، تنگی نفس و یا اختلالات خلقی  اشاره کرد . شما می توانید جهت اطلاع از وضعیت کم خونی و یا علت علائم فوق با موسسه پرستاری پرستار اول تماس بگیرید و از خدمات اعزام پرستار به منزل در سریعترین زمان ممکن استفاده کنید .

تاثیر کم خونی بر سالمندان

تاثیر کم خونی در سالمندان کاملا محسوس و البته چشمگیر است به گونه ای که می تواند باعث اختلال در عملکرد روزانه و توانایی فرد سالمند شود .

از علائم کم خونی در فرد سالمند می توان به عدم حفظ تعادل ، ضعف عضلانی و تاثیر مستقیم بر راه رفتن  اشاره نمود . در کنار این علائم فرد سالمند مبتلا به کم خونی به شدت می تواند درگیر افسردگی شود و در نهایت اگر کم خونی فرد سالمند به موقع درمان نشود ، باعث کاهش طول عمر بر اثر کم خونی خواهد شد . جهت ثبت و درخواست آزمایش کم خونی سالمند در منزل می توانید از خدمات اعزام پرستار  این موسسه استفاده نمایید .

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.