تاریخ انتشار: نوامبر 13, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
کبد، عضو مهم بدن – آندوسکوپی معده و کولونوسکوپی

ارگان ها و اعضای بدن هر کدام نقش مهمی را در آن ایفا می کنند. بزرگترین غده بدن انسان، کبد می باشد. وزن کبد، حدود یک کیلو و نیم است. کبد نقش موثری را در سوخت و ساز بدن ما ایفا می کند. کبد انسان دو لوب اصلی دارد. لوب های راست و چپ، دو لوب اصلی این غده می باشد.

محل قرارگیری کبد در بدن انسان، زیر دیافراگم او است. در واقع کبد در بخش یک چهارم بالایی حفره شکمی واقع شده است. کبد در مجاور و سمت راست معده واقع شده و همچنین بر روی کیسه صفرا است.

وظیفه کبد در بدن چیست؟

اهمیت کبد در بدن انسان بسیار زیاد است. در واقع اصلی ترین وظیفه آن، تبدیل ماده های غذایی است. کبد موادغذایی را به مواد شیمیایی اصلی و مورد نیاز برای بدن تبدیل می کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه وظیفه کبد را شرح دهیم، می توانیم آن را تصفیه خانه و پالایشگاه بدن انسان عنوان نماییم.

چرا که کبد هر آن چه وارد بدن می شود را مورد بررسی و تصفیه قرار می دهد. وظیفه کبد بسیار گسترده است. همه مواد غذایی که خورده می شود، نوشیدنی ها و استشمام و لمس، همگی در نهایت با کبد سر و کار خواهند داشت.

در واقع زمانی که در محیط و هوای ناسالم قرار بگیریم، این کبد ها هستند که باید آن را تصفیه نمایند.

پیشنهاد مقاله : سیستم روده و عملکرد آن در بدن

اهمیت سلامت کبد در بدن

به موجب مواردی که عنوان شد، کبد نقش موثری را در بدن انسان ایفا می کند. این نقش مهم کبد در بدن، باعث شده که اهمیت سلامت آن در بدن همواره بالا باشد. چرا که اگر کبد را به یک گذرگاه تشبیه کنیم، مواد همگی باید از رد شوند و در صورت نبودن این عضو، راهی وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از نقش های موثر کبد، در بدن بانوان است. در واقع کبد در سه ماه آغازین دوره بارداری، موجب تولید گلبول های قرمز در جنین می شود!این

وظیفه اصی کبد برای دوران حاملگی می باشد.

 

علائم بیماری های رایج کبد

در صورتی که کبد دچار اختلال شود، باید در اسرع وقت به مشکل رسیدگی کرد. چرا که مشکل می تواند پیشرفت کرده و رسیدگی به آن را سخت تر کند.

لازم به ذکر است که اختلالات بروز پیدا کرده در کبد، عموما از شروعشان، نشانه های خاصی ندارند. این عدم بروز علائم در اختلالات کبد، باعث شناسایی دشوار آن ها می گردد.

البته همیشه شروع بیماری های کبد، بی علامت نیست و علائمی در زمان بروز این بیماری ها ممکن است به وجود آید. به همین جهت شناسایی به موجب این علائم می تواند در تسریع روند درمانی موثر واقع شده و از پیشرفت مشکل جلوگیری کند.

برخی از علائم مشکلات کبدی عبارتند از:

مشکل در تحمل مواد غذایی چرب و ادویه دار، بیشتر شدن وزن بدن، متورم شدن در ناحیه شکم، درد در ناحیه شکم، یبوست مزمن، پیری زودرس فرد، افزایش سرعت بروز خونریزی و یا کبود شدن پوست، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، پوست و چشم هایی که رنگ نزدیک به زرد پیدا می کنند، از جمله علائم بروز مشکلات کبدی هستند.

پیشنهاد مقاله : دلایلی که افراد جراحی بینی رینوپلاستیکی انجام می‌دهند

آندوسکوپی معده چیست؟

یکی از روش های بررسی اندام معده، آندوسکوپی است. آندوسکوپی به معنای درون بینی می باشد. در این روش بررسی، اندام های داخلی بدن انسان به کمک ابزار آندوسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

ابزار آندوسکوپ، لوله انعطاف پذیری دارد. این لوله بلند و باریک بوده و یک منبع نور و دوربین ویدیویی نیز در نوک آن واقع شده است. فرستادن ابزار آندوسکوپ به درون بدن، از بخش های مختلفی قابل انجام است. ابزار آندوسکوپ امکان ورود از دهان، مقعد و یا برش کوچک در روی پوست دارد.

کولونوسکوپی چیست؟

از دیگر روش های مورد استفاده برای بررسی داخل بدن، کولونوسکوپی است. از کولونوسکوپی در جهت بررسی تغییرات یا موارد غیرطبیعی در روده بزرگ و رکتوم استفاده می شود. از روش کولونوسکوپی در جهت شناسایی و نمونه برداری از پولیپ ها نیز استفاده می شود و این یکی از استفاده های رایج از این روش است.

پرستاری از بیماران کبدی

بیماری های کبد ممکن است موجب بروز مشکلات مختلفی شوند که توانایی فرد را برای انجام امور تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص در سالمندان، این بیماری ها می تواند تاثیر چشمگیری روی عملکرد فرد بگذارد. به همین جهت موسسه پرستاری پرستار اول، امکان درخواست خدمات پرستاری برای استخدام پرستار بیمار، پرستار سالمند و … را مهیا کرده است.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.