تاریخ انتشار: نوامبر 9, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
روش های صحیح پانسمان زخم جراحی

بعد از اقدامات جراحی یک سری از کارهای ساده وجود دارند که اگر نادیده گرفته شوند ممکن است خطرات بسیار جدی را برای بیمار به وجود آورد.

یکی از این کارهای ساده پانسمان زخم جراحی است. پانسمان زخم جراحی در عین سادگی می تواند باعث خطرات بسیار ناگواری برای مریض شود. اگر به درستی و در زمان درست این اقدام انجام نشود، ممکن است بیمار دچار عفونت هایی شود و این عفونت ها به داخل خون رفته و جان بیمار را به خطر بیندازد.

پس پرستار بیمار و یا افرادی که برای انجام پانسمان اقدام می‌کنند باید با آگاهی کامل و وسواس خاصی در این کار انجام دهند. توصیه ما این است که اگر بعد از عمل جراحی به خانه رفتید از یک موسسه پرستاری بخواهید تا یک پرستار برای شما بفرستد تا این کار را انجام دهد.

شیوه های متفاوتی برای پانسمان زخم جراحی شده وجود دارد که ما می‌خواهیم در این متن به آن بپردازیم. پس تا پایان متن با ما همراه باشید.

پیشنهاد مقاله : دلایلی که افراد جراحی بینی رینوپلاستیکی انجام می‌دهند

پانسمان زخم جراحی چیست؟ و چرا باید در آن دقت کنیم؟

در ابتدا بیایید با معنا و مفهوم پانسمان آشنا شویم. در واقع پانسمان به گاز و یا پارچه پد مانندی می گویند، که برای جلوگیری از خونریزی زخم جراحی شده و یا برای جلوگیری از عفونت آن استفاده می شود و به بهبود زخم کمک می کند.

توجه داشته باشید حفظ رطوبت سطح زخم و محافظت از آن توسط پانسمان انجام می شود. گفته می شود که در گذشته پانسمان ها با شکل های متفاوتی وجود داشته اند و با توجه به تغییر زمان پیشرفت کرده و شکل پانسمان های امروزی شده اند.

توجه داشته باشید که پانسمان ها باعث می شود که التهاب زخم و درد کاهش پیدا کند. این پانسمان ها ترشحات زخم ها را به خود جذب می کند. در کل باید بگویم که پانسمان ها نمونه های متفاوتی دارند.

پانسمان هایی با چسب، پانسمان های استریل شده، پانسمان هایی برای چشم و نمونه های باز و بسته از انواع مختلف این پانسمان ها می باشند. در کل باید سعی کنید از بهترین پانسمان زخم جراحی استفاده کرده تا زخم شما به سرعت خوب شود.

 

روش صحیح پانسمان زخم جراحی

 

روش صحیح پانسمان زخم جراحی چگونه است؟

توجه داشته باشید برای استفاده از پانسمان باید نحوه استفاده از آن ها را بدانیم تا در درمان زخم به طور موثر عمل کند. اما بیایید روش صحیح انجام پانسمان یک زخم جراحی را بدانیم.

در ابتدا باید دست های خود را ضدعفونی کرده و سپس دستکش مورد استفاده قرار دهید. پس از آن باید سطح زخم را با استفاده از یک محلول ضد عفونی کننده خوب مانند بتادین تمیز کنید. بعد از آن ترشحات و خون هایی که بر روی زخم وجود دارد را با گاز استریل باید پاک کنید.

سپس پانسمان را به اندازه زخم قیچی می کنید. توجه داشته باشید که قیچی استفاده شده حتماً استریل باشد. بعد از آن پانسمان را به محلول نرمال سالین آغشته کرده و بر روی زخم قرار دهید.

توجه داشته باشید که پانسمان فقط بر روی زخم قرار گیرد و به هیچ وجه پوست سالم را در برنگیرد. بعد از آن یک گاز استریل را روی زخم بگذارید. توجه داشته باشید که می‌ توانید از چسب برای فیکس کردن آن هم استفاده کنید. برای این کار می توانید از خدمات پرستاری موسسه های پرستاری هم استفاده کنید.

روش صحیح پانسمان زخم جراحی

 

نکاتی مهم در مورد پانسمان زخم جراحی

توجه داشته باشید که برای پانسمان کردن باید به یک سری از نکات توجه داشته باشیدتا بهترین پانسمان را انجام دهید. اولین مورد این است که بتادین یک محلول میکروب کش می باشد و توانایی آن را دارد که قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.

پس باید برای ضد عفونی زخم از آن استفاده کرد. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که زمانی که بتادین روی پوست خشک شود اثر گذار است.

اما نکته بعدی این است که به هیچ وجه بتادین نباید به داخل زخم باز برود. چون باعث ایجاد حساسیت خواهد شد. توجه داشته باشید که برای پوشاندن یک زخم به هیچ وجه از پنبه استفاده نشود، چون کاملا غیر استریل است.

به هیچ وجه از پماد آنتی بیوتیک بدون نظر پزشک استفاده نکنید. تعویض پانسمان باید هر روز انجام شود و در بعضی از اوقات با توجه به شرایط هر روز دو بار باید این کار انجام شود.

به هیچ وجه دلمه های زخم را نکنید چرا که امر ترمیم را مختل می کند. در کل باید به این نکات توجه داشته باشید تا زخم شما به سرعت خوب شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.