تاریخ انتشار: اکتبر 31, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
نشانه های بیماری کلیوی در افراد، موارد تسریع کننده خطر ابتلا

کلیه، نقش مهمی را در میان اندام های بدن دارد. بروز اخلال در کلیه و مشاهده نشانه های بیماری کلیوی در افراد می تواند مشکلات مختلفی را در پی داشته باشد.

از نشانه های بروز بیماری های کلیوی می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. همچنین اشتها نداشتن نیز از جمله نشانه های بروز این بیماری است.

دلایل بروز این بیماری می تواند موارد مختلفی باشد. لازم به ذکر است که بدانید که بیماری کلیوی تاثیر مستقیمی با قلب و مقدار کم خونی فرد دارد.

آزمایش های مختلفی جهت بررسی و تشخیص این بیماری وجود دارد.

در بیماری کلیوی، تغذیه بیمار مبتلا باید مورد بررسی واقع شود، چرا که تغذیه تاثیر بسزایی در این بیماری دارد.

بیماری کلیوی چیست؟ (تعریف بیماری کلیوی)

به از دست رفتن به مرور عملکرد کلیه، بیماری مزمن کلیه گفته می شود. از این بیماری تحت عنوان نارسایی مزمن کلیه نیز یاد می شود.

کلیه نقش مهمی در بدن دارد. این عضو بدن موجب فیلتر شدن ماده های زائد و همچنین مایعات اضافه خون می شود. کلیه این ماده ها را در ادرار شخص دفع می کند.

اگر بیماری کلیوی شخص به حالت پیشرفته در بیاید، ممکن است سطوح خطرناکی از انواع مایعات، الکترولیت ها و ماده های زائد در بدن تولید گردد.

لازم به ذکر است که اگر بیماری کلیوی فرد در مرحله ابتدایی و مراحله اولیه باشد، عموما نشانه های بیماری کلیوی کمی نمایان می گردد. به همین جهت است که تشخیص این بیماری در مراحل اولیه اهمیت بالایی دارد.

چرا که اغلب نشانه ها در مراحل اولیه، نامعلوم بوده و در صورت عدم تشخیص به موقع، ممکن است بیماری مزمن کلیه فرد به حالت پیشرفته در آید.

بیمار کلیوی چیست؟ و چه نشانه هایی دارد؟

در درمان این بیماری، روند درمانی روی کم شدن سرعت پیشروندگی این بیماری تمرکز می کند. به موجب روند درمانی مناسب، از پیشرفته شدن بیماری مزمن کلیه جلوگیری می شود.

برای درمان مناسب باید دلایل بروز بیماری در فرد مشخص شود. زمانی که دلایل بروز بیماری در فرد تعیین شد، با کنترل این دلایل می تواند از پیشروندگی آن تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد.

در درمان نارسایی مزمن کلیه که در عملکرد این ارگان تاثیر می گذارد، باید همواره به تشخیص عامل های خطر آفرین توجه داشت. در مرحله نهایی بیماری مزمن کلیه، اگر دیالیز و یا پیوند کلیه انجام نشود، موجب فوت فرد خواهد شد.

در صورت ابتلا به این بیماری، روند درمانی همواره باید تحت نظر پزشک معالج باشد.

در صورتی که به موجب بیماری مزمن کلیه، نیاز به خدمات پرستاری دارید، می توانید درخواست اعزام پرستار را از موسسه پرستاری پرستار اول انجام دهید.

به کمک پرستار بیمار، کنترل و روند درمانی می تواند به طرز مناسبی صورت گیرد.

نشانه های بروز بیماری های کلیوی چیست؟

فردی که به بیماری مزمن کلیه مبتلا می شود، در طول زمان نشانه های بیماری کلیوی در وی بروز پیدا می کند. چرا که همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، این بیماری موجب جمع شدن مایعات، ماده های زائد و یا مشکلات الکترولیت خواهد شد. شدت بیماری با کم شدن عملکرد کلیه تاثیر مستقیمی دارد.

نشانه های بروز بیماری کلیوی شامل حالت تهوع در فرد، استفراغ، اشتها نداشتن، بروز خستگی و ضعف داشتن، مشکل در خواب، کم شدن میزان ادرار، بیشتر شدن میزان ادرار، کم شدن تیزبینی ذهن بیمار، گرفتگی عضلات و تورم پا و مچ پا می باشد.

همچنین خشکی پوست و خارش دار شدن آن، فشار خون بالا، تنگی نفس در صورت تجمع مایعات در ریه و درد قفسه سینه در صورت تجمع مایعات در کناره های دیواره قلب، از دیگر نشانه های بروز این بیماری می باشند.

اگر با نشانه های بیماری های آشنا باشید، متوجه شده اید که نشانه های بروز این بیماری از جمله نشانه های بیماری های دیگر نیز می باشد. به همین جهت ممکن است فرد بیمار تصور کند که این نشانه ها در اثر عوامل و بیماری های دیگری ایجاد شده است.

دلیل دیگری که می تواند باعث شود که شخص بیماری بروز این بیماری را متوجه نشود، جبران عملکرد از دست رفته توسط کلیه می باشد. به همین جهت در برخی بیماران، نشانه های بروز بیماری کلیوی تا مراحل پیشرفته چندان نمایان نخواهد بود.

توصیه می شود در صورتی که هر یک از نشانه های بروز بیماری کلیوی را به صورت مزمن مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کرده و بنا به تشخیص پزشک، آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

مواردی که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی می شود

برخی موارد هستند که می توانند احتمال بروز بیماری کلیوی را در افراد بیشتر کنند.

از جمله این موارد می توان به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، استعمال سیگار، چاقی، افزایش سن و ساختار غیر طبیعی کلیه اشاره داشت.

همچنین ژنتیک و سابقه خانواده در این بیماری و مصرف مداوم دارو های آسیب زننده به کلیه نیز می توانند بیماری مزمن کلیه را ایجاد نمایند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.