تاریخ انتشار: اکتبر 25, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک, عمومی
بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد

امروز بیش‌از هر زمان دیگری والدین به بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد و تغذیه کودکان توجه ویژه ای می کنند. به ‌طور کلی در نظر گرفتن مواد غذایی مناسب و همچنین داشتن رژیمی سالم برای هر رده سنی مناسب است.

اما باید به این ‌موضوع برای نوزادان و کودکان توجه بیشتری داشت. چراکه آن‌ها در سن رشد بوده و باید تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای رشد بهتر دریافت کنند.

چنانچه شرایط مناسبی را برای آماده کردن غذاهای سالم و نگهداری از فرزند خود ندارید، می‌توانید با مراجعه به یک مؤسسه پرستاری جهت استخدام پرستار کودک اقدام کرده و این کار مهم را به آن‌ها بسپارید.

تمام کسانی که در این شغل مشغول به فعالیت هستند، با تمامی مواردی که به بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد مربوط می‌شوند، آشنایی داشته و می‌توانند به رشد کودک بهتر کودکان کمک بسزایی کنند.در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین غذاهایی را که شما می‌توانید برای کودک  خود تهیه کنید، اطلاعات را به شما ارائه دهیم.

شما بایستی برای تهیه غذاهای مفید و در عین‌ حال خوشمزه برای کودک خود به‌ خوبی تحقیق کنید و با مواد غذایی  مناسب برای کودکان آشنا شوید. تا بتوانید با ترکیب آن‌ها غذاهای خوشمزه و مفیدی را برای فرزند خود آماده کرده و به رشد بهتر آن کمک کنید.

البته که قرار دادن میان وعده‌های مناسب نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد و باید برنامه مناسبی را برای آن تدوین کرد. ما در این مطلب به شما بهترین خوراکی‌هایی را که برای نوزاد و کودک مناسب هستند و می‌توانند به تامین ویتامین و مواد معدنی بدن کمک کنند، معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند نمونه ار بهترین خوارکی ها برای کودکان

حال که تا حدودی در خصوص اهمیت انتخاب بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد و اطلاعاتی را به دست آورده‌اید،  در ادامه مواد غذایی را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانند از سن نوزادی تا کودکی فرزندان شما برای رشد بهتر و سلامت بدن آن‌ها بسیار مفید باشند.

ازجمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انواع توت‌ها
  • تخم ‌مرغ
  • شیر گاو
  • کره بادام‌زمینی
  • غذاهای حاوی سبوس
  • ماهی
  • پنیر
  • کلم بروکلی
  • انواع میوه‌ها
  • سبزیجات رنگ دار

پارامترهای مهم انتخاب بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد

کودکان از بدو تولد تا سن نوجوانی درحال‌ رشد هستند و نیاز شدیدی به ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف دارند. به ‌همین خاطر تغذیه در رشد بهتر و همچنین تقویت قوای جسمانی آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

البته که عوامل دیگری نیز برای رشد نوزاد و کودک وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ژنتیک، اندازه بدن و همچنین جنسیت اشاره کرد. می‌توان گفت که مواد غذایی مورد استفاده در کودکان و بزرگسالان کاملاً یکسان بوده اما ممکن است مقدار مصرف آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد.

عوامل تأثیرگذار بر انتخاب بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد:

 ویتامین‌ها و مواد معدنی  در تغذیه کودک

مواد مغذی و ویتامین‌ها به رشد بهتر کودکان کمک ویژه‌ای خواهد کرد.  به طور مثال کلسیم می‌تواند از محصولات لبنی و همچنین سبزیجات به‌خوبی تامین شود. این ماده از لحاظ تغذیه‌ای در رژیم غذایی کودک و خردسال باید به مقدار کافی وجود داشته باشد و همچنین وجود ویتامین‌های مختلف نظیر کلسیم  پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد. شما می‌توانید علاوه‌بر انتخاب بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد جهت تامین ویتامین از مکمل‌هایی نیز که در داروخانه‌ها موجود می‌باشد، استفاده کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه کودک

چربی و کربوهیدرات

چربی‌ها و کربوهیدرات را می‌تواند انرژی مورد نیاز را برای فعالیت‌های جسمانی و همچنین رشد بهتر تامین نمایند. در برخی مواقع کودک در دوره رشد سریع قرار می‌گیرد و ممکن است اشتهای او به‌ صورت ناگهانی افزایش پیدا کند. در چنین دوره‌ای غذاهای مقوی و مناسب برای رشد کودکان فاکتور مهمی است. بنابراین شما باید حتما در انتخاب بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد خود به مقدار کافی کربوهیدرات و چربی را قرار بدهید، تا انرژی مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین کنید.

پروتئین برای بهترین مواد غذایی برای کودک و نوزاد

پروتئین جزو ارامترهای مهم در مواد غذایی است که می‌تواند به بافت و ترمیم عضلات بدن کمک کنند. توجه داشته باشید که قرار دادن پروتئین کافی در رژیم غذایی بسیار مهم است. شما می‌توانید با درست کردن مواد غذایی نظیر گوشت ماهی و همچنین حبوبات پروتئین کافی را به بدن کودک و نوزاد خود برسانید. البته که در لبنیات نیز مقداری پروتئین وجود دارد که برای کودکان انتخاب مناسبی است.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.