تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
عزت نفس در کودک – نکات قابل توجه برای والدین

آیا درباره عزت نفس در کودک و نکات قابل توجه برای والدین و پرستار کودک آشنایی دارید؟ عزت نفس تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت کودک، موفقیت، سلامت اجتماعی و عاطفی او دارد.

در واقع باید گفته شود که عزت نفس با اعتماد به نفس کودک در سنین بزرگسالی رابطه تنگاتنگی ، نمی ‌توان تاثیر عزت نفس  در شادی و موفقیت کودکان را انکار ، لازم به ذکر است که عزت نفس جز موارد یاد گرفتنی محسوب می‌شود، که باید به کودکان یاد داده شود.

چگونه نسبت به خود احساس خوبی به دست بیاورند و با اعتماد به نفس بالا یک زندگی شاد و موفق داشته باشند. خانواده‌ ها می‌ توانند با اعزام پرستار کودک در منزل عزت نفس کودک خود را تقویت کنند، زیرا این افراد می ‌توانند با یک عمل کرد صحیح موجب افزایش عزت نفس در کودکان شوند.

در ادامه مطالب اطلاعات بیشتری در این زمینه گردآوری شده است.

اهمیت وجود عزت نفس در کودک

والدین در مقایسه با سایر افراد ارتباط بیشتری با کودکان دارند، آنان باید با صبر و شکیبایی و به کارگیری روش تربیت مناسب زمینه ساز شکل گیری عزت نفس کودکان خود باشند،

هنگامی که والدین با کودک خود به درستی رفتار کنند، کودک نسبت به خود احساس خوبی به دست می آورد، همچنین پرستار کودک نیز در افزایش عزت نفس کودکان تاثیر گذار خواهد ، در واقع کودکی که دارای عزت نفس بالایی است نسبت به سایر کودکان روحیه مثبتی دارند.

کودکان با عزت نفس بالا در مقایسه با سایر کودکان توانمند تر بوده و برای انجام کارها تلاش بیشتری می ‌کنند، در واقع این کودکان هنگام روبرویی با مشکلات و چالش ‌های زندگی بهترین واکنش را دارند.

علائم نبود عزت نفس در کودک

همان طور که در مطالب قبلی نیز گفته شد عزت نفس در کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و خانواده ‌ها برای تقویت آن باید تلاش کنند به همین علت ما در ادامه مطالب علائم نبود عزت نفس در کودکان را برایتان بیان می ‌کنیم تا با شناسایی   بتوانید عزت نفس کودک خود را بالا ببرید:

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند در زمان انجام کارها ترس از شکست داشته و تلاشی برای پیشروی کار نخواهند داشت.

کودک با عزت نفس پایین شخصیت کنترل گر و غیر منعطف داشته و احساسات خود را پنهان می کند.

به طور معمول لجباز شده و برای کار ها بهانه می آورند.

عزت نفس پایین مشکلات درسی برای کودکان به همراه خواهد داشت، زیرا  آن ها برای انجام فعالیت های روزانه بدون انگیزه بوده و دچار افت تحصیلی خواهند شد.

در اجتماع کمتر حضور می ‌یابند و دوستان کمتری دارند.

برای افزایش عزت نفس کودک باید چه کار کرد؟

والدین و پرستار کودک می توانند با انجام اقدامات زیر عزت نفس کودکان را تقویت کنند:

به کودک ابراز عشق، علاقه و احترام داشته باشند و ویژگی های مثبت آن ها را تحسین کنند.

هنگام دستیابی کودک به موفقیت آن ها را تشویق کرده و در زمان عدم موفقیت به  آن ها روحیه داده شود،

باید به کودکان آموزش داده شود، که تمام افراد در طول زندگی خود دچار اشتباه می ‌شوند اما نکته این است که باید اشتباه انجام شده پذیرفته شود.

والدین و پرستار کودک باید به کودک یاد دهند که برای زندگی روزانه خود یک هدف در نظر بگیرند تا برای دسترسی به هدف، بیشتر تلاش کنند.

برای افزایش عزت نفس در کودک چه باید کرد؟

نقش والدین و پرستار کودک

همان طور که متوجه شدید کودکان برای داشتن یک زندگی فعال و هدفمند باید در دوران کودکی است نفس بالایی داشته باشد، والدین و پرستار کودک نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان دارند.

آنان باید به طور هوشمندانه رفتار کنند و عزت نفس کودک را تقویت کنند. همان طور که می ‌دانید کودکان از بدو تولد حواس پنجگانه خود را به دست می آورند.

به همین ترتیب باید روند تربیت  آن ها به گونه ای باشد که عزت نفس آنان تقویت یابد، در صورت عدم عزت نفس در کودکان آنان در آینده نمی توانند  در اجتماع حضور یابند، که همین امر زمینه ساز مشکلات بسیاری برای آنان است.

سخن پایانی

بنابراین والدین و پرستار کودک باید با یک برنامه ‌ریزی دقیق عزت نفس کودکان را افزایش دهند و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنند. موسسه پرستاری پرستار اول آماده ارائه خدمات پرستاری حرفه ای به عزیزان شماست.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.