تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
عادات روزانه مناسب سالمندان | بهترین عادات روتین

روند پیری و سالمندی، یک امر طبیعی است که تمام افراد آن را تجربه می‌کنند، هنگامی که برای سالمندان عادات روزانه مناسبی را به وجود می‌آید زندگی آنها بهبود یافته و حتی موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها می شود.

عادات روزانه مناسب سالمندان باید با توجه به علایق شخصی آنان انتخاب شود، در واقع عادت هایی وجود دارند که با تمام سادگی موجب تحول زندگی سالمند می شود.

همانطور که مستحضر هستید امروزه برخی از خانواده‌ها به دلیل مشاغل کاری وقت کافی برای رسیدگی به سالمند خود را ندارند به همین علت به آنان پیشنهاد می‌کنیم به موسسه پرستاری مراجعه کرده و با سابقه ترین افراد را برای نگهداری از سالمند خود را استخدام کنند. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

عادات روزانه مناسب سالمندان در بهبود سلامنی آنها

از عادات روزانه مناسب سالمندان، یک زندگی با کیفیت با طول عمر بالا را برای آنها رقم خواهد زد، مواردی است که در ادامه به چند مورد از عادت های مناسب اشاره شده است:

ورزش و نرمش

ورزش مناسب برای سالمندان

اکثر افراد بر این باورند که تحرک زیاد و ورزش و نرمش در سالمندی خطرناک است که همین باور غلط موجب دور شدن سالمند از ورزش می شود.

اما طی تحقیقات علمی انجام شده به اثبات رسیده است که برای افزایش هورمون شادی در سالمندان انجام ورزش و نرمش ضروری است، هنگامی که سالمندان یک برنامه ورزشی مناسب داشته باشند خطر ابتلا به بیماری های گوناگون مانند پوکی استخوان، پادرد، آلزایمر و کمردرد کاهش می یابد.

اما این نکته نیز باید گفته شود که شیوه و شدت ورزش برای سالمندان یکسان نیست، به عنوان مثال سالمندانی که در سنین جوانی تجربه انجام ورزش دارند می‌توانند به همان شدت قبلی به انجام ورزش ادامه دهند.

اما سالمندانی که هیچ تجربه ورزشی ندارند باید این فعالیت را با شدت کم و تحت نظر مربی انجام دهند، از جمله مناسب ترین ورزش ها برای سالمندان ورزش های مقاومتی و بدن سازی هستند که موجب استحکام و قدرت عضلات آنان می شود.

یک نکته مهم که سالمند و پرستار سالمند باید به آن توجه داشته باشد این است که ورزش و نرمش باید تحت نظر متخصص انجام شده و هرگز نباید به طور خودسرانه این فعالیت ها را انجام داد، زیرا همانطور که همه ما می دانیم سالمندان دارای شرایط بدنی بسیار حساس هستند و در صورت بروز یک اشتباه کوچک امکان دارد اتفاق بزرگ و ناخوشایندی رخ دهد.

گذارندن اوقات فراغت با هم سن و سالان

همانطور که می‌دانید زندگی امروزی مدرن است و سبک زندگی قدیم کاربردی ندارد، سالمندان در دورانی زندگی می کردند که اولویت اول زندگی آنان ارتباط با انسان ها بود، حضور سالمندان در زندگی جدید موجب افزایش غم و ناراحتی آنها می شود.

یکی از بهترین عادات روزانه مناسب سالمندان که موجب دگرگونی زندگی آنان می‌شود، گذراندن اوقات فراغت با همسن و سالان خود می باشد.

در برخی موارد امکان دارد سالمندان دوستان قدیمی خود را از دست داده و یا حتی با آنان قطع رابطه کرده باشند، در چنین شرایطی بهترین انتخاب دوستیابی در پارک یا گروه های تشکیل شده در فضای مجازی است، با این کار سالمندان احساس شادی و تعلق به دست می آورند.

کتاب خوانی و انجام فعالیت های ذهنی

طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که مطالعه و بازی فکری در هر گروه سنی موجب افزایش ظرفیت مغز می شود، و از عادات روزانه مناسب سالمندان به حساب می آید بنابراین سالمندان باید برای افزایش ظرفیت مغز مطالعه و فعالیت‌های ذهنی داشته باشند.

تغذیه سالم

یکی از مهمترین قسمتهای زندگی سالمندان که جزو عادات روزانه مناسب سالمندان است و اکثر افراد نسبت به آن بی اهمیت هستند، تغذیه سالم است.

با تغذیه سالم عملکرد بدنی و ذهنی سالمند بهبود می یابد برخی از افراد بر این باورند که تغذیه سالم برای سالمند شامل غذاهای بدون چربی است در حالی که اگر چربی غذایی سالمندان از حد نرمال کاهش یابد، بسیار خطرناک و مضر برای آنان خواهد بود.

بنابراین باید یک رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین، امگا ۳، فیبر، آب کافی و لبنیات برای سالمند تهیه شود و تا جایی که امکان دارد از مصرف قندهای مصنوعی خودداری شود.

کسب مهارت و هنر های جدید

سالمندان با یادگیری مهارت‌های جدید اعتماد به نفس و انگیزه زیادی به دست می آورند، حتی برخی مواقع سالمندان با کسب مهارت های جدید درآمد مناسبی به دست می‌آورند که موجب حس استقلال و تجربه جدید برای آنان می شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.