تاریخ انتشار: نوامبر 16, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون

مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون

پارکینسون نوعی بیماری رایج در میان سالمندان است که بر سیستم عصبی سالمندان تاثیرگذاشته و فرد سالمند را از انجام کوچک ترین کارها می تواند ناتوان کندو متاسفانه رو  به روز بهر شدت و میزان پیشرفت این بیماری افزوده می شود و حتی می تواند فرد سالمند از انجام کارهای روزمره شخصی ناتوان سازد.

این بیماری درمانی ندارد؛ اما در برخی موارد عمل جراحی نواحی خاصی از مغز توسط پزشک پیشنهاد میشود تا علایم بیماری تا حدودی کنترل شوند.

خود دوران سالمندی با ضعف و ناتوانی همراه است و در صورتی که فرد سالمند به بیماری پارکینسون نیز مبتلا شود، میزان ضعف و ناتوانی شخص سالمند بیشتر خواهد شد؛ تا جایی که ممکن است اعضای خانواده سالمند مبتلا به پارکینسون به علت مشغله کاری و… نتوانند از بیمار مراقبت کنند و برای مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون، تصمیم به استخدام پرستار سالمند از موسسه پرستاری بگیرند.

مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون؛ در مورد بیماری پارکینسون بیشتر بدانید

برای مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون لازم است که علاوه بر مطالب گفته شده در سطرهای بالایی مقاله در مورد بیماری پارکینسون، مطالب بیشتری را در رابطه با نوع بیماری بدانید.

در بیماری پارکینسون، نورون هایی که وظیفه تولید دوپامین در مغز را دارند را از بین می برد و هنگامی که سطح دوپامین مغز کاهش پیدا کند، منجر به فعالیت های غیر معمول و غیر طبیعی مغز میشود و بیماری پارکینسون را به وجود می آورد.

همچنین نکته ای که مهم است در رابطه با فرد سالمند مبتلا به پارکینسون بدانید این است که در احساس، ادراک و رفتار فرد سالمند مبتلا به پارکینسون تغییرات چندانی ایجاد نمی شود؛ اما همان ظور که اشاره شد، پیشرفت بیماری می تواند منجر به آن شود که فرد بیمار مبتلا به پارکینسون حتی از انجام کوچکترین کارها باز بماند؛ تغییراتی که در فرد مبتلا به فزد پارکینسون ایجاد می شود، مربوط به حرکت ها و جنبش های فرد سالمند است.

سالمند مبتلا به پارکینسون

در مراحل اولیه بیماری ممکن است حرف زدن فرد سالمند به صورت مبهم و آرام شود و شما متوجه نشوید که او چه می گوید و یا این که در هنگام راه رفتن، دست های فرد سالمند تکان نخورند؛ اما در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است سالمند مبتلا به پارکینسون در هنگام برداشتن اشیا، دستش دچار  لرزش شده و نتواند جسم را از جای خود بلند کند.

در مواقع پیشرفته بیماری، مراقبت سخت تر می شود و لازم است که از موسسات پرستاری درخواست اعزام پرستار سالمند در منزل برای نگه داری سالمند خود کنید.

 سایر علایم بیماری پارکینسون

برای مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون لازم است که بدانید که علایم پارکینسیون در میان افراد مختلف متفاوت است و علاوه بر لززش و تغییرات تکلم که یکی از نشانه های بارز ابتلا به پارکینسون در برخی سالمندان است، لازم است که سایر علایم مرتبط با این بیماری را به منظور مراقبت مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسون به نحو بهتر خدمت شما عرض کنم.

سایر علایم فرد مبتلا به بیماری پارکینسون می تواند سفتی عضلات، اختلال در قد و قامت فرد مبتلا و تغییرات نوشتار ( نوشته ها کوچکتر به نظر برسند) باشد.

عوارض ابتلا به پارکینسون

  • تغییرات بروز عاطفی و افسردگی
  • ترس و اضطراب
  • مشکلات تفکر
  • اختلال خواب
  • مشکل بلع و خوردن و جویدن

 علت پارکینسون

علت بیماری پارکینسون هنوز هم ناشناخته است؛ اما می توان فاکتورها و محرک هایی را به عنوان علل ابتلای فرد سالمند به پارکینسون دانست که عبارتند از:

  • جهش های ژنتیکی
  • محرک های محیطی و در معرض یکسری سموم خاص قرار گرفتن

فاکتورهای خطر در بیماری پارکینسون

برای مراقبت بهتر از فرد سالمند لازم است که با فاکتورهای خطر بیماری پارکینسون و این که بیشتر چه گروهی از افراد به پارکینسون مبتلا می شوند آشمنا باشید؛ این عوامل و فاکتورها عبارتند از:

  • در افراد بالای 60 سال، احتمال بیشتری وجود دارد که آن ها به بیماری پارکینسون مبتلا شوند.
  • مردان بیشتر از زنان، به پارکینسون مبتلا میشوند
  • قرارگرفتن در معرض سموم دفع آفات ممکن است باعث ابتلا به پارکینسون شود
  • اگر یکی از خویشان نزدیک شما مبتلا به پارکینسون باشد، احتمال این که شما در سن بالی 60 سال مبتلا به این بیماری شوید بسیار بالاست.

نکات مهم در رابطه با مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

در رابطه با مراقبت از سالمندان مبتلا با پارکینسون لازم است نکاتی را رعایت کنید که عبارتند از:

  • در رابطه با سالمندان مبتلا به پارکینسون لازم است که رفتار محبت آمیزی با داشته باشید؛ زیرا فرد سالمند مبتلا به پارکینسون از نظر عاطفی می تواند آسیب پذیر باشد و در صورت بروز رفتار نامناسب شما با وی واکنش های عصبی شدیدی نشان دهد.
  • فرد سالمند را با سالمندان پارکینسونی دیگر آشنا کند تا به او بفهماند تنها او نیست که به این بیماری مبتلا شده و افراد هم سن و سال وی نیز به این بیماری مبتلا شده اند؛ در این صورت فرد سالمند بیتر می تواند با بیماری خود کنار بیاید و مشکلات عاطفی کم تری برای او پیش بیاید.
  • داروهای فرد مبتلا به پارکینسون را به موقع بدهید.
  • با انجام برخی ورزش ها و نرمش ها به فد سالمند کمک کنید تا اعضای بدن او دیرتر از کار بیفتند.
  • مراقب تغذیه سالمند مبتلا به پارکینسون باشید تا دچار مشکلات دیگری نشود.
  • تجهیزات منزل را افزایش دهید؛ به عنوان مثال بر روی مکان های مختلف خانه از جمله دی.ار، سرویس های بهداشتی و… دستگیره نصب کنید تا به او در راحت تر راه رفتن کمک کنید.

سخن آخر

در این مقاله با نکاتی در مورد بیماری پارکینسون، عوارض و علایم بیماری و همچنین نکاتی در  رابطه نحوه رفتار با فرد مبتلا به پارکینسون آشنا شدید. این بیماری درمانی نداشته و روند رو به رشد و پیشرفتی دارد و در موارد پیشرفته مراقبت از  سالمند مبتلا به پارکینسون می تواند مشکل تر شود که در این صورت می توانید از موسسات پرستاری معتبر مثل موسسه پرستاری پرستار اول برای نگه داری سالمند خود، درخواست اعزام پرستار سالمند و پرستار در منزل بکنید.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.