تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
مناسب ترین زمان مصرف قهوه در روز چه زمانی است؟

قهوه محبوب ترین شکل کافئین است که به عنوان پرمصرف ترین ماده مخدر در دنیا شناخته شده. این نوشیدنی پرطرفدار فواید و خواص زیادی بر سلامتی انسان دارد.

قهوه به عنوان داروی محرک در کاهش احساس خستگی و بهبود عملکرد خواب عمل می کند. افزایش سطح انرژی در بدن که در اثر مصرف قهوه به دست می آید باعث افزایش هوشیاری نیز می شود.

قهوه همچنین در افزایش عملکرد فیزیکی بدن نیز نقش دارد. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود حتماً قبل از شروع ورزش یک فنجان قهوه بنوشند و از طرفی نیز درد های ماهیچه ای بعد از انجام ورزش را نیز کم می کند.

قهوه از زوال عقل و آلزایمر نیز جلوگیری می کند. قهوه با عمل مبارزه با افسردگی توانسته باعث افزایش سطح دوپامین در خون می شود. شما می توانید با نوشیدن دو فنجان قهوه در روز احتمال بروز بیماری سیروز کبدی را تا ۶۶ درصد کاهش دهید.

نوشیدن قهوه همچنین از بدن در مقابل بروز سنگ صفرا و دیابت نوع دو نیز محافظت می کند.

قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار

این نوشیدنی پرطرفدار به دلیل وجود مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان می تواند در رژیم های غذایی نیز کارساز باشد. قهوه خطر سرطان پوست و روده بزرگ را نیز کاهش می دهد.

جالب است بدانید که برخلاف آنچه که تصور می شود قهوه از ایجاد پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند. قهوه همچنین تاثیر شگفتی بر شادابی و جوانی پوست و سلامت مو داشته و به دلیل وجود ویتامین ب۲ و ب ۵ از شکنندگی موها و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

از خواص دارویی قهوه می توان به ترکیب آن با عسل جهت افزایش رطوبت پوست اشاره کرد. قهوه همچنین به عنوان ماسک صورت یک لایه بردار قوی به حساب می آید.

مصرف قهوره در روز

 

بهترین زمان صرف قهوه در روز چه زمانی است؟

تعیین مناسب ترین تایم برای نوشیدن قهوه به چرخه شبانه روزی بدن و فعالیت روزانه انسان بستگی دارد. مصرف قهوه در زمان های متفاوت می تواند تاثیرات آن را افزایش یا کاهش دهد. از نظر علمی بهترین زمان مصرف قهوه هنگامی است که سطح کورتیزول در بدن در پایین ترین اندازه خود قرار دارد.

در این هنگام نوشیدن قهوه به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. معمولاً سه ساعت بعد از بیدار شدن از خواب بدن به بالاترین افزایش سطح کورتیزول می‌رسد.

به عنوان مثال فردی که ساعت ۷ صبح بیدار می شود در ساعت حدود ۹ بیشترین مقدار کورتیزول را در بدن دارد؛ پس بهترین زمان نوشیدن قهوه برای این فرد حین صبحانه است.

در مجموع می‌توان گفت برای افرادی که به طور معمول در ساعات معمول صبح از خواب بیدار می شوند بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ۹ تا ۱۱ صبح می باشد. پس توجه داشته باشید که مصرف قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب زمان مناسبی نیست.

ورزشکاران چه زمانی باید قهوه بنوشند؟

برای ورزشکاران معمولاً نوشیدن قهوه نیم ساعت قبل از شروع ورزش پیشنهاد می شود. البته خوردن قهوه بعد از انجام ورزش نیز بی فایده نیست. صرف قهوه بعد از ورزش به همراه کربوهیدرات مانند موز باعث کاهش دردهای عضلانی شده و بر عملکرد قلب نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

اگر قصد دارید از قهوه به عنوان یک چربی سوز عالی استفاده کنید باید آن را در زمان تعیین شده مصرف کنید و توجه داشته باشید که تاثیر کافئین قهوه حدود ۴ تا ۵ ساعت در بدن باقی می ماند.

توصیه اکید این است که از نوشیدن قهوه ۶ ساعت قبل از تایم خواب خودداری کنید تا از بیخوابی و اضطراب جلوگیری شود. بهترین زمان مصرف قهوه در طول روز می باشد.

قهوه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی بهتر است با معده خالی مصرف نشود؛ زیرا باعث زخم معده، سوزش و ورم معده خواهد شد. بنابراین بهترین گزینه‌ مصرف این نوشیدنی بعد از وعده های غذایی است.

عوارض نوشیدن قهوه بر بدن چیست؟

نوشیدن قهوه به دلیل افزایش کافئین و انرژی در بدن معمولاً قبل از خواب شبانه توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است باعث بی خوابی شود. بیماران توجه داشته باشند که تداخل دارویی با قهوه ممکن است ترکیبات دارویی را تغییر دهد.

افرادی که دارای دستگاه گوارش و معده حساس هستند از خوردن قهوه اجتناب نمایند؛ زیرا باعث سوزش معده و رفلاکس اسیدی می شود.

مصرف بیش از اندازه قهوه باعث بروز سوء هاضمه شده و مشکلات گوارشی مانند نفخ را به همراه دارد. تحقیقات نشان داده که مصرف قهوه باعث کاهش جذب کلسیم شده و احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد. همچنین مانع جذب آهن در بدن نیز می شود.

سخن پایانی

در صورتیکه مطلب خوبی را مطالعه کردید، لطفاً آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید برای درخواست پرستار کودک، پرستار سالمند یا خدمات پرستاری از موسسه پرستاری ما اقدام کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.