تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
زخم بستر چیست؟ پرستاری از بیماران مبتلا به زخم بستر

احتمالا شما هم نام زخم بستر را شنیده اید؛ اما اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارید. زخم بستر مسئله‌ای است که خیلی از افراد به آن دچار می‌ شوند اما نکته ای که بسیار اهمیت دارد، این است که بیماران مبتلا به زخم بستر چه شرایطی را تجربه می کنند و چگونه باید از آنها مراقبت کرد تا سختی کمتری را متحمل شوند. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه باید از این بیماران مراقبت کنید که معمولاً سالمندان بیشتر به چنین مشکلی دچار می شوند و در نتیجه در انتهای این مطلب می توانید بفهمید و متوجه شوید که آیا نیاز به پرستار سالمند دارید یا خیر.

زخم بستر چیست؟

قبل از این که بخواهیم راجع به مراقبت از بیماران مبتلا به زخم بستر با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که یکی از عواملی که بیماران بستری شده را تهدید می‌ کند، همین زخم بستر است که البته افراد معلول یا حتی افراد سالم هم ممکن است به آن دچار شوند. نام دیگر آن، زخم فشار هم هست که به خاطر فشار ممتد روی پوست اتفاق می افتد و زمانی رخ می‌ دهد که فرد مدت زمان طولانی روی تخت دراز می کشد یا روی صندلی می نشیند.
در واقع فشار به یک ناحیه از پوست باعث شکستن بافت پوست شده و یک زخم باز به وجود می آید که خیلی از افراد نیاز به پرستار در منزل پیدا می کنند تا بتوانند در این شرایط از او نگهداری کنند.

تعریف زخم بستر

در نتیجه بهتر است که شما از الان؛ از این وضعیت جلوگیری کنید تا اینکه به فکر مراقبت بعد از آن باشید؛ اما به هر حال زخم بستر نیاز به مراقبت هایی هم دارد که اگر برای اعزام پرستار اقدام نکرده باشید، می توانید خودتان این اقدامات را انجام دهید.

مراقبت از بیماران مبتلا به زخم بستر چگونه است؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، شما نیاز به پرستار بیمار دارید تا بتوانید مراقبت از بیمار مبتلا به زخم بستر را به بهترین شکل به انجام برسانید؛ اما به طور کل نکات مراقبت از آن ها شامل موارد زیر است:

  • اول از همه باید از پوست خودتان یا کسی که به این وضعیت دچار شده است به خوبی مراقبت کنید و آن را به طور کامل تمیز نگه دارید.
  • برای ضدعفونی کردن؛ پوست را با آب و صابون تمیز کنید تا هر گونه آثار عرق، آلودگی، ادرار و مدفوع به خوبی از بین برود.
  • اگر فرد دچار مشکلات کنترل ادرار یا مدفوع است ، باید هر چه سریعتر پوست او را تمیز کنید و بعد از آن از کرم و لوسیون های درمانی و محافظتی برای مراقبت از پوست کمک بگیرید. اگر پوست خشک است، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده را باید بیشتر جدی بگیرید.
  • به شکل ظاهری زخم بستر نگاه کنید و ببینید که چه آثاری روی پوستش ایجاد شده است.
  • حتماً ناحیه زخم را بررسی کنید و اگر مشکل حادی بود، به پزشک اطلاع رسانی کنید. بیماران مبتلا به زخم بستر حتما باید غذای سالم حاوی پروتئین کافی بخورند.
  • افراد مبتلا باید مایعات زیادی استفاده کنند تا بافت آسیب دیده  ترمیم گردد.
  • بیماران مبتلا به زخم بستر نباید سیگار بکشند، زیرا سیگار پوست را خشک تر می کند و وضعیت این افراد سخت‌تر خواهد شد.

 

پرستاری از بیماران مبتلا به زخم بستر

  • همچنین افراد مبتلا باید از تشک و بالشتک هایی استفاده کنند که فشار را روی کل بدن تقسیم کند. در نتیجه از ایجاد زخم بستر جلوگیری می شود یا اگر این بیماران مبتلا به زخم بستر شرایط سخت داشته باشند، تحمل این وضعیت برایشان راحت‌تر خواهد شد.
  • در آخر؛ نکته ای که هر موسسه پرستاری می تواند به شما توصیه کند، این است که وزن باید سالم نگه داشته شود. اضافه وزن یا کم کردن وزن در این دوران ممکن است احتمالِ ابتلا به زخم بستر را افزایش دهد.
کلام آخر

با تمام توضیحاتی که برایتان ارائه شد؛ متوجه شدید که بیماران مبتلا به زخم بستر شرایط سختی را سپری می‌ کنند؛ اما شما می‌ توانید با استفاده از خدمات پرستاری در سایت پرستار اول، وظایف خود را کمتر کنید و از یک فرد مجرب کمک بگیرید تا بتواند به بهترین شکل ممکن از بیمار شما مراقبت و محافظت کند؛ اما اگر خودتان هم می خواهید از او مراقبت کنید، اول نکات اصولی و دقیق را از پزشک معالج بپرسید و همچنین از نکاتی که در این مقاله هم گفتیم، استفاده کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.