تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
راه های افزایش خلاقیت در کودکان

 

خلاقیت در کودکان که به نوعی یک مهارت به حساب می آید در واقع بدین معنی است که فرد می تواند کاری را به دور از روش های تعریف شده و روتین طبق روش خود انجام دهد به طوریکه آن روش متعلق به آن شخص باشد.

اگر بخواهیم به معنای بهتری از این کلمه برسیم باید گفت که افرادی که در زمینه ای تخصص کافی دارند، می توانند در آن خلاقیت های بیشتری و ایده های متنوعی را ارائه دهند.

حال که تا حدودی با مفهوم خلاقیت آشنا شدید در ادامه می خواهیم به موضوع خلاقیت در کودکان بیشتر بپردازیم و بدانیم که افزایش خلاقیت در کودکان وراه های افزایش آن چگونه است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

خلاقیت و راه های افزایش آن در کودکان

همانطور که در بالا اشاره کردیم هرچقدر یک فرد تسلط بیشتری روی موضوعی داشته باشد، می تواند ایده های بهتری را ارائه کند.

این ایده ها که از ذهن یک فرد حاصل می شوند فقط متعلق به همان فرد هستند. طبق آماری که وجود دارد، کودکان در مقایسه با بزرگسالان از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند. اما دلیل آن چیست؟

سیستم آموزشی موجود یکی از دلایل از بین رفتن و یا کم رنگ شدن خلاقیت در بزرگسالان است؛ زیرا افراد یاد گرفته اند تا همانند یک کامپیوتر اطلاعات را به خاطر بسپارند و طبق روالی که تعریف شده است.

کارهای خود را انجام دهند در صورتی که در کودکان این حس قوی تر است زیرا آنها بدون پیروی از دستور خاصی برای انجام هر کاری خود راهی برای آن پیدا می کنند که این راه می تواند تفاوت بسیاری با روشی که تعریف شده داشته باشد. از این رو خلاقیت در کودکان بسیار بیشتر است.

بسیاری از والدین خلاقیت در کودکان را ویژگی مادرزادی می دانند، در صورتی که خلاقیت یک مهارت اکتسابی است و والدین می توانند به کودکان خود در پرورش این مهارت بسیار کمک کنند. برخی از کودکان دارای قوه تخیل بیشتری هستند که این موضوع می تواند در داشتن خلاقیت بیشتر به آنها کمک کند اما این به آن منظور نیست که در دیگر کودکان نمی توان این مهارت را رشد داد یا فقط برخی از کودکان از این مهارت برخوردارند.

راه های افزایش خلاقیت در کودکان

راه های بسیاری برای رشد این مهارت وجود دارد که از جمله این راه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشپزی راهی برای افزایش خلاقیت

آشپزی راهی است که می تواند خلاقیت را در کودکان افزایش دهد، اما از آنجایی که این کار موجب آشفتگی فضا می شود والدین ترجیح می دهند که خود تمامی کارها را انجام دهند.

در صورتی که آشپزی توسط کودکان موجب می شود تا آنها مسئولیت پذیری را یاد بگیرند و با مدیریت زمان آشنا شوند.

  • موسیقی راهی برای افزایش خلاقیت

حتما دیده اید که امروزه اکثر والدین به آموزش موسیقی برای کودکانشان اهمیت می دهند. موسیقی و ابزارآلات آن موجب می گردد تا هیجان در کودکان افزایش یابد و این خود راهی برای افزایش خلاقیت است.

  • ساخت هدیه و وسایل هنری

ایده ساخت یک هدیه با وسایل ساده و یا ساخت وسایل هنری نیز می تواند در روحیه کودکان شما بسیار تاثیرگذار باشد و موجب افزایش مهارت های حرکتی در آنها شود.

  • انجام بازی های خلاقانه

متاسفانه با وجود گوشی های موبایل و کامپیوترها بسیاری از کودکان از بازی های خلاقانه دور شده و اغلب سرگرم بازی های کامپیوتری هستند.

بازی با کودکان بیشتر از هر یک از راه های دیگر می تواند موجب افزایش خلاقیت در کودکان گردد. بازی هایی چون: لگو، خانه سازی، دومینو و … می توانند روی قدرت تخیل کودکان تاثیر ویژه ای بگذارد و کودکان می آموزند که چگونه در برخورد با چالش ها و مشکلات راه حل مناسبی برای رفع آن پیدا کنند.

  • تماشای فیلم

تماشای فیلم در زمان هایی که کودکان بی حوصله هستند نیز می تواند روشی باشد تا به آنها در افزایش مهارت خلاقیت کمک کند.

زیرا کودکان با گذاشتن خود به جای شخصیت های کارتونی رویاپردازی می کنند که ای موضوع خود باعث خلاق شدن کودکان می گردد.

ورزش، داستان سرایی، طبیعت گردی، برنامه نویسی، نقاشی و … همه از راه های افزایش خلاقیت در کودکان به شمار می روند.

سخن پایانی

این مقاله با راه های افزایش خلاقیت در کودکان آشنا شدیم. در آخر باید گفت که خلاقیت موجب می گردد تا حافظه کودک تقویت گردد و این مهارت می تواند تاثیر مثبتی روی سلامت ذهنی و روانی کودک داشته باشد.

همچنین می تواند موجب رشد شخصیتی کودک گردد و او را به سمت اهداف و کار مورد علاقه اش هدایت کند. اما والدین باید به خاطر داشته باشندکه همراهی و تشویق های آنها نیز می تواند به رشد این مهارت پر و بال بدهد.

پس والدین تا جایی که امکان پذیر است باید فضای کافی را در اختیار کودکان خود قرار دهند و از بهم ریختگی و آشفتگی منزل و یا اتاق کودک هراسی نداشته باشند.

همچنین در صورتیکه از والدین پر مشغله ای هستید که زمان شما برای مراقبت از کودکتان محدود است می توانید با کمک موسسه پرستاری پرستار اول در خواست پرستار کودک بدهید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.