تاریخ انتشار: اکتبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
5 تاثیر بالا رفتن سن در خواب افراد

بر اساس تحقیقاتی که انجام ‌شده، ثابت شده‌ است که تاثیر بالا رفتن سن در خواب افراد کاملاً مشهود است و معمولاً افراد سالمند به خواب کمتری نیاز خواهند داشت.

این ‌موضوع که برخی از عادات و رفتارها با افزایش سن تغییر کند، کاملاً طبیعی است. ازجمله مواردی می‌تواند با افزایش سن دچار تغییر شود، می‌توان به ساعات خواب اشاره کرد.

درحقیقت زمانی ‌که خانم‌ها و آقایان دچار کهولت سن می‌شوند، به خواب رفتن برایشان تا حدودی دشوار شده و خواب عمیقی نخواهند داشت.  اما زمانی ‌که خواب این افراد بیشتر از حد کاهش پیدا کند، یک مشکل جدی بده که حتما باید به آن توجه کرد.

یکی از سوالات هم ازجمله سوالاتی که در این خصوص پیش می‌آید این است که:

بالا رفتن سن چه تأثیری بر روی خواب می‌گذارد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد خواب در افراد مسن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم . خواب یکی از لازمه ‌های زندگی است. درحقیقت هر کسی که نتواند ساعات مناسبی را و در شبانه ‌روز بخوابد، دچار اختلالات رفتاری و همچنین جسمانی می‌شود. با وجود این ‌که کاهش ساعات خواب در افراد مسن امری طبیعی است، اما در صورتی ‌که این میزان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند، باید حتما آن را جدی گرفته و به ‌دنبال راهی برای تنظیم ساعات خواب باشید. به‌ طورکلی افراد سالمند دارای شرایط ویژه‌ای هستند و در این شرایط دریافت کمک از یک پرستار سالمند می‌تواند به شما کمک بسیار زیاد کند.

عوامل مؤثر بر خواب در افراد مسن

علاوه‌بر تمامی مواردی که در مقدمه ذکر کردیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شود افراد به مسن برای خوابیدن دچار مشکلات متعددی شده و در شبانه ‌روز ساعت خواب کافی نداشته باشند. ازجمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بدن درد

تاثیر بدن درد زمان خواب در دوران پیری

بیماری‌هایی نظیر دیابت، آرتروز، درد مفصل‌ها و سایر مریضی هایی که ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارند، یکی از مهم‌ترین عامل‌ها هستند که باعث شده در خواب اختلالاتی به وجود بیاید. برای رفع این مشکل می‌توان از قرص‌های مسکن برای بدن درد استفاده کرد. البته راه‌های دیگری نظیر فیزیوتراپی و همچنین جراحی نیز برای از بین بردن این مشکل و تأثیر مثبت در خواب بسیار کمک ‌کننده خواهد بود.

 استفاده از داروهای گوناگون دلیل اختلال در خواب افراد مسن

با افزایش سن طبیعتاً افراد نیاز به استفاده از برخی داروها  خواهند داشت. به‌ طور مثال کسانی که بیماری‌های مثل دیابت، فشار خون و یا مشکلات قلبی عروقی دچار هستند، مجبورند که ساعاتی را برای خوردن دارو انتخاب کنند؛ این موارد نیز باعث شده تا خوابیدن برای  آن‌ها تا حد بسیار زیادی دشوار شود و آن‌ها را بیدار نگه دارد.  چنانچه متوجه شدید که بی‌خوابی به دلیل مصرف داروهای افراد مسن است، بهتر است که هرچه سریع‌تر با پزشک متخصص مشورت گردد تا او بتواند داروها را عوض و یا کم کند.

 یائسگی

یائسگی  یکی از اتفاقاتی است که برای هر خانمی رخ خواهد داد. در این مشکل واقع با افزایش سن رابطه مستقیمی دارد. هنگامی ‌که در میان ‌سالی پریودی قطع می‌شود و افراد یائسه می‌شوند، در هورمون‌های  پروژسترون و استروژن آن‌ها اختلالاتی به ‌وجود آمده و ساخت آن‌ها به ‌طور کامل قطع می‌شود.  این‌موضوع باعث شده تا میزان آدرنالین در بدن و افزایش پیدا کرده و خواب به‌ طور کلی دچار اختلال شود. برای پیشگیری از این ‌موضوع می‌توان که پیش‌از یائسگی و یا با یک پزشک متخصص مشورت کرد تا بتواند با تجویز داروهای هورمونی این مشکل را برطرف سازد.

 سلامت روحی‌ روانی

ازجمله دیگر عوامل مؤثر خواب در افراد مسن و سلامت روح و روانی است.  با افزایش سن بیماری‌های نظیر افسردگی و یا دوقطبی ممکن است در برخی افراد خود را نمایان کنند. افرادی که به این مشکلات مبتلا می‌شوند، بدون‌ شک بی‌خوابی را تجربه خواهند کرد. در این ‌مورد نیز حتما باید با یک پزشک مشورت شود.

نکاتی که باعث بهبود خواب در افراد مسن خواهند شد!

خوشبختانه افراد می ‌توانند با توجه به یکسری از نکات از بی ‌خوابی خود در افزایش در کهولت سن جلوگیری کنند که از جمله آن‌ها می ‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش کردن
  • تاریک کردن اتاق‌ خواب
  • عدم استفاده از غذاهایی که باعث اختلال خواب می‌شوند.
  • داشتن یک برنامه روتین پیش ‌از خواب

سخن نهایی

با توجه به توضیحات ارائه شده کلیه عوامل موثری که در خواب افراد اثر گذار هستند را بررسی کردیم، حال می توانید برای بررسی دقیق اختلالات خواب در دوران سالمندی این ویدیو جامع را بررسی کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.