تاریخ انتشار: نوامبر 13, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری های کبدی؛ با 9 بیماری خطرناک کبد آشنا شوید

کبد عضو مهم بدن و وظیفه تصفیه مواد غذایی در بدن را بر عهده دارد. این غده بزرگترین غده بدن است. کبد وزن 1.5 کیلوگرمی دارد. به موجب اهمیت و نقش موثر کبد در بدن، بروز بیماری های کبدی می تواند مشکلات بزرگی را برای فرد به همراه بیاورد.

برخی از انواع بیماری های کبد، خطرناک بوده و به همین جهت است که شناسایی و آغاز روند درمانی برای آن ها، اهمیت ویژه ای دارد.

برخی از بیماری های کبدی، موجب ناتوانی فرد در انجام برخی فعالیت های روزمره می شود. به همین جهت این دسته از افراد می توانند از موسسه پرستاری پرستار اول با استخدام پرستار بیمار و یا پرستار سالمند، حمایت در این راستا دریافت نمایند.

در ادامه به بررسی انواع بیماری های کبدی می پردازیم.

انواع بیماری های کبدی کدام اند؟

اهمیت کبد یا همان جگر، در بدن انسان بسیار زیاد است. هر گونه مشکل و یا اختلالی در این غده به وجود بیاید، می تواند فعالیت های مختلف بدن را دچار اختلال نماید.

بیماری های کبدی، به طور کلی شامل اختلالاتی است که موجب بروز اختلال در انجام فعالیت های مختلف کبد شود.

بیماری فاسیولیوز چیست؟

یکی از انواع بیماری های کبدی، فاسیولیوز است. این بیماری، یک نوع بیماری استوایی بوده و در آن، تهاجم انگلی به کبد انجام می شود. مشکل مهم در بیماری فاسیولیوز این است که این مشکل ممکن است در مدت زمان زیادی مخفی باشد. در واقع فاسیولیوز ماه ها و سال ها ممکن است در کبد فرد خاموش بماند.

بیماری سیروز کبد

از جمله دیگر بیماری های این غده مهم بدن، سیروز است. این بیماری، مرحله نهایی اسکار یا همان فیبروز کبد می باشد. علل بروز بیماری سیروز کبد، موارد مختلفی است. از جمله دلایل بروز این مشکل می توان به هپاتیت و مصرف متداوم الکل اشاره کرد.

روند بروز این بیماری، با اسکار ها است. در واقع زمانی که فرد الکل زیادی مصرف می کند و یا عوامل دیگر آسیب زا رخ می دهد، کبد در جهت ترمیم بافت های خود فعالیت خواهد کرد. به موجب این فعالیت کبد، بافت اسکار بروز می دهد و با ادامه دار شدن آن، بافت های اسکار بیشتر شده و بیماری سیروز موجب بروز اختلالات کبدی می گردد.

بیماری هپاتیت

دیگر بیماری کبدی، هپاتیت است. هپاتیت انواع مختلفی دارد. در واقع هپاتیت را به عفونت عمومی کبد می گویند. عامل بروز هپاتیت، ویروس ها، سموم و یا پاسخ های خود ایمنی می باشد. بروز این بیماری با التهاب کبد شناسایی می گردد.

در زمان بروز بیماری هپاتیت، غالبا کبد به خود درمانی پرداخته و موفق می شود. ولی در مواقعی که عفونت شدید است، نارسایی کبدی نیز می تواند بروز پیدا کند.

بیماری هپاتیت

بیماری کبد الکلی از جمله بیماری های کبدی

یکی دیگر از بیماری های غده کبد، بیماری کبد الکلی است. همانطور که از اسم این بیماری می توان حدس زد، این بیماری در اثر مصرف بیش از اندازه الکل در طولانی مدت بروز می دهد. در این نوع بیماری، کبد چرب است و این کبد چرب به مرور بر طرف می شود. ولی زمانی که فرد همچنان مصرف بیش از اندازه الکل را ادامه دهد، احتمال بروز سیروز کبدی وجود خواهد داشت.

بیماری التهاب مجاری صفراوی

این بیماری، از جمله بیماری های خطرناک کبدی است. در اثر این بیماری، کبد نابود خواهد شد. متاسفانه درمانی برای التهاب مجاری صفراوی معرفی نشده است و علت این بیماری شناخته شده نیست.

بیماری کبد چرب

این بیماری، در کنار مشکلات چاقی و یا مصرف بیش از اندازه الکل عموما بروز پیدا می کند. بیماری کبد چرب موجب به وجود آمدن واکسن های چربی در سلول های کبد خواهد شد.

سندرم گیلبرت

از جمله دیگر مشکلات و بیماری های کبدی، سندرم گیلبرت می باشد. این بیماری در واقع نوعی بیماری ژنتیکی می باشد. این مشکل در حدود 3 الی 12 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این بیماری احتمال بروز زرد خفیف است، ولی به طور کلی این یک اختلال بدون ضرر می باشد.

بیماری سرطان کبدی

سرطان از جمله بیماری هایی است که اندام های مختلف بدن را درگیر می کند. در واقع در حدود 200 نوع سرطان وجود دارد. سرطان کبدی یکی از انواع سرطان است. دو علت اصلی بروز بیماری سرطان کبد، الکل و هپاتیت می باشد.

بیماری کبد چرب بارداری

در این بیماری، چربی در زمان بارداری در کبد جمع می شود. شناسایی به موقع و درمان این بیماری، از بروز مشکلات ثانویه می تواند جلوگیری نماید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.