تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی, کودک
انواع بیماری های قلبی در کودکان

بیماری های قلبی در کودکان می تواند از بروز این بیماری ها در بزرگسالان ناراحت کننده تر باشد. چرا که مردم کمتر انتظار بروز این بیماری ها را در کودکان دارند.

قلب از جمله ارگان های اصلی بدن انسان است که سلامت آن همواره اهمیت زیادی دارد.

یکی از عوامل بروز و افزایش خطر بیماری، افزایش سن است. به همین جهت برخی تصور دارند که این قبیل بیماری ها صرفا بزرگسالان را درگیر می کند. اما این طور نیست. کودکان نیز ممکن است به دلایل مختلفی با بیماری های قلبی مواجه شوند.

علت بروز بیماری های قلبی در کودکان می تواند به دلایل مختلفی باشد. نارسایی های قلبی مادرزادی و همچنین انواع عفونت ویروسی که می تواند موجب تحت تاثیر قرار گرفتن قلب شود.

از جمله این بیماری ها می باشند. از جمله دیگر بیماری های قلبی کودکان نیز می توان به بیماری هایی که در سایر مراحل دوران طفولیت رخ می دهد اشاره کرد. از جمله دلایل این بیماری ها می توان به سندروم های ژنتیکی اشاره کرد.

خوشبختانه به موجب پیشرفت تکنولوژی، تعداد زیادی از کودکان مبتلا به این نوع بیماری ها به زندگی نرمال بر می گردند.

انواع بیماری های قلبی در کودکان کدام اند؟

همانطور که در بخش پیش نیز به آن اشاره داشتیم، بروز بیماری های قلبی در کودکان همانند بزرگسالان می تواند در اثر بروز مشکلات مختلفی اتفاق بیافتد.

بیماری های قلبی کودکان ممکن است نیاز به خدمات پرستاری و استخدام پرستار کودک داشته باشد.

در ادامه به معرفی انواع بیماری های قلبی می پردازیم.

انواع بیماری های قلبی در کودکان

معرفی بیماری های قلبی مادرزادی

از جمله این بیماری ها در کودکان می توان به بیماری قلبی مادرزادی اشاره داشت. بیماری های قلبی مادرزادی، از بدو تولد همراه این کودکان می باشد.

این بیماری ها در سراسر جهان وجود داشته و بر اساس آمار، یک درصد نوزادان این بیماری را دارند.

از جمله بیماری های قلبی مادرزادی می توان به نارسایی های دریچه قلب، سندرم هیپوپلازی چپ قلب، اختلالات مربوط به سوراخ های قلب و تترالوژی فالوت اشاره داشت.

لازم به ذکر است که این دسته از بیماری ها می تواند عوارض طولانی مدتی را داشته و سلامت کودک را در مدت زمانی طولانی تحت تاثیر قرار دهد.

روند مراقبتی و درمان از این کودکان گاها تا آخر عمرشان لازم خواهد بود.

بیماری آترواسکلروز در کودکان

دیگر بیماری قلبی شایع در کودکان، آترواسکلروز می باشد. این بیماری موجب تجمع چربی و پلاک های محتوی کلسترول در عروق خونی می شود.

بیماری آترواسکلروز بر خلاف بیماری های قلبی مادرزادی که از همان بدو تولد همراه بیمار هستند، سال ها پس از تولد بروز پیدا می کند. در واقع این بروز این بیماری ها در کودکان به مراتب خیلی کمتر از بزرگسالان است.

بیماری آریتمی قلبی در کودکان

بیماری آریتمی قلبی از جمله بیماری های قلبی است که بزرگسالان زیادی را دچار می کند.

در این بیماری ضربان قلب از حالت طبیعی خارج شده و این موضوع سبب عدم پمپاژ مناسب خون خواهد شد. از جمله علائم این بیماری در کودکان می توان به ضعف، خستگی، احساس سرگیجه و غش اشاره کرد. همچنین این بیماری می تواند موجب بروز مشکل و دشواری در غذا خوردن شود.

سندرم کاوازاکی در کودکان

این سندرم، از جمله مشکلات قلبی است که به ندرت بروز پیدا کرده و گروهی که تحت تاثیر آن قرار می گیرند، غالبا کودک هستند. این بیماری می تواند تورم رگ ها را در نواحی مختلفی نظیر دست و پاها، گردن و … در پی داشته باشد.

لازم به ذکر است که سندرم کاوازاکی دلیل 25 درصد از بیماری های قلبی در کودکان می باشد. کودکان مبتلا به این سندرم عموما کمتر از 5 سال هستند.

بررسی سوفل قلب

سوفل قلب در واقع به یک صدا گفته می شود که در حین عبور خون از قسمت های مختلف قلب و یا رگ های خونی به وجود می آید. این صدا نرمال نیست ولی غالبا خطری ندارد. سوفل قلب می تواند نشانه ای از بروز بیماری های قلبی در افراد باشد.

التهاب پریکاردیت در کودکان

دیگر بیماری قلبی در کودکان، التهاب آب شامه یا پریکاردیت می باشد. این بیماری در اثر تورم و یا عفونی شدن پریکارد که یک کیسه یا غشا دور قلب است، به وجود می آید.

این التهاب موجب کم شدن توان قلب در خونرسانی می گردد.

دیگر بیماری های قلبی کودکان کدام اند؟

از دیگر انواع بیماری های قلبی کودکان می توان به بروز بیماری روماتیسم قلبی و آلودگی های عفونی در کودکان اشاره داشت.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته درباره تب روماتیسمی، این عارضه در سنین 5 الی 15 سال بروز پیدا کرده ولی علائم آن 10 الی 20 سال بعد نمایان می گردد.

پرستاری از بیماران قلبی کودک

در صورتی که به موجب بیماری قلبی کودکتان نیاز به پرستار در منزل و پرستار کودک دارید، درخواست خود را می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول ثبت نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.