تاریخ انتشار: نوامبر 21, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
آشنایی با بیماری های ناشی از خارش پوست

چه بیماری هایی ایجاد خارش پوست می‌کنند؟ در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با پاسخ پرسش فوق صحبت کنیم. کسانی که تمایل دارن بیماری های پوستی خارش دار را بشناسند می ‌توانند، تا انتهای این مطلب از موسسه پرستاری سلامت اول همراه ما بمانند و در این رابطه اطلاعات مفیدی را به دست بیاورند.

بیماری های پوستی خارش دار کدامند؟

برخی از بیماری ‌های پوستی با خارش همراه هستند. خارش معمولاً حس ناخوشایندی است که افراد را وادار به خراشیدن و خاراندن پوست می کند. خارش پوست نشانه بارز برخی از بیماری ‌های پوستی است. برخی از بیماری‌ های سیستمیک نیز ممکن است با خارش به همراه باشد.

بیماری های پوستی خارش دار

برخی از بیماری ‌های پوستی با خارش همراه هستند.

خارش پوست به صورت موضعی یا عمومی رخ می ‌دهد و به صورت حاد یا مزمن افراد را درگیر می کند. کسانی که دچار خارش پوست می‌ شوند بدون مراجعه به پزشکان نمی ‌توانند از علت اصلی آن مطلع شوند به همین دلیل جهت تشخیص علت خارش اولین اقدام مراجعه به پزشک است.

کسانی که مراقب بیمار در منزل دارند نیز جهت تشخیص علت اصلی خارش باید به پزشک مراجعه کنند. این عارضه غیرقابل کنترل به دلیل بیماری های مختلفی رخ می ‌دهد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • بیماری درماتوگرافی
  • بیماری گال
  • آلرژی غذایی
  • کاندیدا
  • اگزما

پزشکان با انجام یکسری معاینات می توانند دلیل اصلی خارش پوست را تشخیص داده و داروی مناسب را به بیمار ارائه دهند.

پیشنهاد مقاله : انواع دانه های پوستی و روش درمان آن ها

بیماری درماتوگرافی

بیماری درماتوگرافی از جمله مواردی است که منجر به ایجاد خارش پوستی می شود. علاوه بر خارش پوستی دیگر علائم بیماری درماتوگرافی این است که پس از خاراندن آرام رگه های برجسته و قرمز رنگ روی پوست باقی خواهد ماند. معمولاً رد باقی مانده بر روی پوست پس از یک ربع تا بیست دقیقه محو می شود.

پزشکان معتقد هستند که دلایل اصلی بروز بیماری پوستی درماتوگرافی مصرف برخی داروها نظیر پنیسیلین، عفونت ها و موارد آلرژی زا می باشند. باید متذکر شویم که این بیماری کاملا جدی بوده و در آن پوست نسبت به تماس بسیار حساس می‌ شود و هیستامین زیادی را ایجاد می کند. حتی در مواردی که تماس رخ می‌ دهد احتمال بروز یکسری برجستگی ها نیز وجود دارد.

بیماری گال

دیگر بیماری پوستی که منجر به ایجاد خارش می شود بیماری گال است. گال یک نوع بیماری پوستی مسری می باشد که با ایجاد خارش و جوش های ریز قرمز رنگ به همراه است.

بیماری پوستی گال

گال یک نوع بیماری پوستی مسری است.

می‌ توان گفت که بیماری گال یکی از شایع‌ ترین بیماری‌های پوستی خارش دار به شمار می رود. عاملی که منجر به ایجاد بیماری گال می شود هیره است. هنگامی که هیره وارد بدن فرد می ‌شود زیر پوست را برای زندگی انتخاب می ‌کند و در آن کانال ها و سوراخ های زیر پوستی به وجود می آورند.

پیشنهاد مقاله : همه چیز در مورد مراقبت از پوست و مو

آلرژی غذایی

دیگر عامل خارش دار غذاهای آلرژی زا است. این نوع بیماری پوستی یک وضعیت پزشکی و اورژانسی می باشد که نیاز به مراقبت‌های فوری دارد.

معمولاً انرژی غذایی زمانی رخ می‌ دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی غذاها و نوشیدنی ها واکنش نشان دهد. خارش پوستی به دلیل آلرژی غذایی ممکن است به صورت شدید و یا خفیف رخ دهد.

همچنین خارش پوستی ناشی از آلرژی غذایی احتمال دارد با عطسه، تورم، بثورات پوستی، خارش چشم، کهیر، حالت استفراغ و مشکل تنفس نیز به همراه باشد. استخدام پرستار برای کسانی که به دلیل مسمومیت غذایی دچار خارش شدید شده اند می تواند برای رفع مشکل مفید باشد.

کاندیدا

کاندیدا نیز یک نوع بیماری پوستی خارش دار است که معمولاً در بین انگشتان دست و پا زیر پستان زیر بغل و باسن مشاهده می شود. کاندیدا علاوه بر خارش منجر به سوزش و سوختگی بثورات قرمز نیز می‌شود همچنین ظاهر پوست را مرطوب کرده و منجر به ایجاد پوست های خشک در لبه‌های بثورات میشود

اگزما

دیگر بیماری پوستی خارش دار شامل درماتیت آتوپیک یا اگزما است. بیماری اگزما یکسری لکه های خشک که با پوست پوست شدن یا بثورات برآمده به همراه روی پوست مشاهده می شود. معمولاً اگزما با خارش شدید پوست به همراه است. کسانی که در خانواده خود سابقه اسم یا حساسیت دارند بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند. باید متذکر شویم که برخی از حساسیت های غذایی و همچنین خاراندن پوست خارش اگزما را تشدید می کند.

پیشنهاد مقاله : ۲۲ دلیل خارش پوست و راه های درمان آن

نتیجه گیری

بیماری هایی که منجر به ایجاد خارش پوستی می‌ شود شامل موارد متعددی هستند. کسانی که به دلیل بیماری های پوستی خارش پوستی را تجربه می کنند جهت تشخیص علت خارش و دریافت درمان مناسب حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. استفاده خودسرانه از برخی داروهای ضد خارش اصلاً عاقلانه نیست و ممکن است عوارض بیماری را تشدید تر کند.

شما در این مطلب با مسئله که چه بیماری هایی ایجاد خارش پوست میکنند؟ آشنا شدید؛ در صورتیکه نیاز به ارائه خدمات پرستاری دارید می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول نسبت به این موضوع اقدام کنید.


سوالات متداول

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های بیماری پوستی چیست؟

بیماری ‌های پوستی با خارش همراه هستند. خارش معمولاً حس ناخوشایندی است که افراد را وادار به خراشیدن و خاراندن پوست می کند. خارش پوست نشانه بارز برخی از بیماری ‌های پوستی است.

بیماری هایی که بر اثر خارش به وجود می‌ایند شامل چه مواردی هستند؟

بیماری درماتوگرافی، بیماری گال، آلرژی غذایی، کاندیدا و اگزما از انواع بیماری های خارشی به حساب می‌آیند.

بیماری درماتوگرافی چه نوع بیماری است؟

بیماری درماتوگرافی از جمله مواردی است که منجر به ایجاد خارش پوستی می شود. علاوه بر خارش پوستی دیگر علائم بیماری درماتوگرافی این است که پس از خاراندن آرام رگه های برجسته و قرمز رنگ روی پوست باقی خواهد ماند. معمولاً رد باقی مانده بر روی پوست پس از یک ربع تا بیست دقیقه محو می‌شود.

بیماری کاندیدا در کجای بدن شکل می‌گیرد؟

کاندیدا نیز یک نوع بیماری پوستی خارش دار است که معمولاً در بین انگشتان دست و پا زیر پستان زیر بغل و باسن مشاهده می شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.