تاریخ انتشار: اکتبر 25, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری ام اس – نحوه صحیح مراقبت از افراد مبتلا به بیماری ام اس

بیماری ام اس ، جزء آن دسته از بیماری هایی است که احتمالا خیلی از شما از نام آن هم می ترسید، زیرا می‌ دانید اغلب افرادی که به ام اس مبتلا می‌ شوند؛ شرایط خاصی دارند و حتی گاها باید فردی باشد که بتواند از آنها مراقبت کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به مراقبت از فرد مبتلا به ام اس در منزل صحبت کنیم که شاید خیلی از شما در این زمینه نیاز به پرستار در منزل هم پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

بیماری ام اس چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به مراقبت از فرد مبتلا به بیماری ام اس در منزل با شما صحبت کنیم، باید بگوییم که ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است که مغز و نخاع را درگیر می کند و باعث ایجاد مشکلات حرکتی، بینایی و یا حتی مشکلات احساسی می شود.

مراقبت از فرد مبتلا به ام اس در منزل باید چگونه باشد؟

اگر می‌خواهید خودتان در منزل از فرد مبتلا به بیماری ام اس مراقبت کنید یا حتی اگر می خواهید از خدمات پرستاری بهره مند شوید، نکاتی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید که شامل موارد زیر می باشد:

علامت های بیماری ام اس

  • باید توجه کنید که حمایت و پشتیبانی از فرد بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌ تواند به تقویت روحیه او کمک کند‌.
  • دومین نکته ای که باید در مراقبت از فرد مبتلا به بیماری ام اس در منزل مد نظر داشته باشید، این است که ورزش هایی که پزشک برایش تجویز کرده را به انجام برسانید‌. از نظر جسمی این ورزش ها نه تنها به سلامت او کمک می کند، بلکه سوخت و ساز را بهبود می بخشد و مشکلاتی مثل یبوست را از بین می‌ برد. همچنین از لحاظ روحی و روانی هم برایش فواید زیادی دارد‌.
  • در مراقبت از فرد مبتلا به ام اس در منزل توسط خودتان یا به کمک اعزام پرستار، باید حواستان را جمع کنید که کاملاً صبور باشید و او را وادار به عجله نکنید‌.
  • از او فعالیت های شدید و سخت نخواهید که باعث می‌ شود بیماری اش شدید شود.
  • به دمای محیط توجه زیادی داشته باشید؛ چرا که گرما برای این افراد شبیه به یک سم عمل می کند و بیماری آنها را تشدید خواهد کرد؛ پس سعی کنید آنها را در محیط نسبتا خنک نگه دارید و مراقب باشید، زیرا استحمام طولانی مدت، دوش آب داغ، محیط خیلی گرم و بخار سونا علائم بیماری آنها را بدتر می کند.
  • قسمت هایی از بدن این بیماران هست که در مراقبت از فرد مبتلا به ام اس در منزل باید به آن توجه داشته باشید که به آن نواحی حساس گفته می شود و احساس ضعف در این قسمت ها بیشتر است. در واقع در این نواحی که احساس ضعف می کنند، باید به طور پیاپی ماساژ را انجام دهید که باعث می شود گردش خون بهتر در بدن جریان داشته باشد.
  • مراقب باشید که بیمار حتما از واکر یا عصا استفاده کند؛ زیرا ممکن است تعادل خودش را از دست بدهد، زمین بخورد و آسیب جسمی ببیند.
  • جلسات فیزیوتراپی را در مراقبت از بیمار ام اس باید به انجام برسانید که وجود پرستار در منزل هم می‌ تواند تا حد زیادی این تمرینات را برایش انجام دهد.
  • مراقب باشید که بیمار تحت مشکلاتی مانند استرس قرار نگیرد، زیرا بیماری اش تشدید می شود‌ و در نتیجه محیط خانه را به یک محیط پر از آرامش تبدیل کنید.
  • مشکلات در بیماری ام اس
  • اگر بیمار توانایی این را دارد که تا حد ممکن کارهایش را خودش انجام دهد، مانع او نشوید، زیرا هر چقدر که بیشتر کارهایش را به تعویق بیاندازد، انجامش سخت تر خواهد شد.
  • زمانی که می‌ خواهید کارهایی مثل پوشاندن لباس را برای او انجام دهید، اجازه دهید که او در آرامش کامل بنشیند، سپس لباسش را در بیاورید و هیج یک از این کارها را ایستاده انجام ندهید، زیرا ممکن است باعث ضعف جسمانی بیمار شود.

کلام آخر

با خواندن این مطلب متوجه شدید که مراقبت از فرد مبتلا به بیماری ام اس در منزل امکان پذیر است؛ اما زمانی می‌ توانید این کار را بهتر انجام دهید که از موسسه پرستاری کمک بگیرید که‌ آنها به شما مراقبت های لازم را اعلام می‌ کنند و خودشان هم در کنارتان هستند تا بتوانید بهترین مراقبت را داشته باشید. یکی از منابعی که به شما پرستاران با تجربه معرفی کرده و در اختیارتان قرار می دهد؛ سایت پرستار اول است‌.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.