تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بررسی جزئی بیماری های کلیوی در بدن
کلیه ها اندامی هستند که به صورت جفت در انتهای قفسه سینه واقع شده اند. هر یک از کلیه ها در یک طرف ستون فقرات قرار دارند. این اندام در صورت آسیب دیدن هرگز نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.
آسیب های کلیوی ممکن است در اثر فشار خون، دیابت و بیماری‌های مزمن دیگر باشد. انواع مختلف بیماری های کلیه خود می توانند به بروز سایر مشکلات بدنی مانند سوء تغذیه، ضعف استخوان و آسیب عصبی منجر شوند.
کلیه ها وظیفه تصفیه آب و ناخالصی خون را در بدن برعهده دارند و در واقع از اندام های ضروری در سلامت بدن به شمار می روند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع بیماری های کلیه و عوارض آن می پردازیم.

بیماری کلیوی چیست؟

 اگر کلیه کار خود را به درستی انجام ندهد، سموم در اندامی به نام مثانه باقی می ماند و از طریق ادرار خارج می گردد. از دیگر وظایف جانبی کلیه ها تنظیم ph، پتاسیم و نمک است که از این طریق فشار خون و تولید گلبول های قرمز نیز کنترل می شود.
کلیه ها با فعال سازی یک نوع ویتامین دی در بدن به جذب بیشتر کلسیم کمک می کنند. اگر بیماری کلیوی به موقع درمان نشود در طولانی مدت ممکن است کلیه ها به طور کامل از کار بیفتند.
در این صورت درمان دوباره کلیه ها به دیالیز نیاز دارد؛ ولی در اصل دیالیز باعث درمان بیماری های کلیه نمی‌شود و فقط به تصفیه و فیلتر کردن خون و طول عمر بیشتر فرد بیمار کمک می کند.
در صورت بروز علائم حاد در بیمار علاوه بر دیالیز در منزل به پرستار نیز احتیاج پیدا می‌ شود. اطرافیان می‌توانند از خدمات پرستار در منزل استفاده کنند.
بیماری کلیوی چیست؟

انواع بیماری کلیه در بدن

 

بیماری های کلیه در شکل های مختلفی بروز می کند. در این بین بیماری مزمن کلیه شایع ترین نمونه بیماری کلیه است. این بیماری بیشتر به دلیل بالا بودن سطح فشار خون به وجود می آید و قابل بهبودی نیست.
روند این بیماری به این شکل است که بالا بودن فشار خون به رگ های خونی کلیه فشار وارد می‌کند و باعث آسیب رسیدن به این عروق ریز شده و در نهایت اختلال در کارکرد کلیه می شود.
تنها گزینه درمانی برای بیماری مزمن کلیه پیوند کلیه است. از دیگر بیماری های کلیوی می توان به نارسایی کلیه اشاره کرد. در این بیماری کلیه ها قادر به تصفیه کردن خون نمی باشند.
در این شرایط سموم اضافی به بدن راه پیدا می کند. یکی از مشکلات شایع کلیه، بیماری سنگ کلیه است. در این بیماری مواد معدنی که در خون وجود دارد وارد کلیه ها شده و به شکل جامد در می آیند.
سنگ های کلیه معمولاً هنگام دفع ادرار می توانند از بدن خارج شوند؛ اما این عمل بسیار برای بیمار دردناک است. از اختلالات ژنتیکی که باعث بروز مشکل در کلیه ها می شود می توان به بیماری کلیوی پلی کیستیک اشاره کرد.
در این نوع بیماری در اطراف کلیه تعداد زیادی کیست رشد می کند. این کیست ها در نهایت باعث نارسایی کلیه خواهند شد. توجه داشته باشید که کیست هایی که به طور طبیعی در اطراف کلیه رشد می کنند معمولاً بی ضرر هستند و تقریباً یک بیماری شایع می باشند.
اما بیماری کلیوی پلی کیستیک نوع دیگری از بیماری است و بیماری جدی تری محسوب می شود.

دیگر بیماری های کلیه

از جمله بیماری های جانبی کلیه که در نهایت باعث درگیر شدن کلیه و ایجاد مشکل در این اندام می شود عفونت ادراری است. این مورد در اثر یک عفونت باکتریایی بوجود می‌آید.
این نوع عفونت اگرچه در قسمت هایی از دستگاه ادراری به وجود می آید ولی در نهایت به سمت کلیه ها پیش رفته و در نهایت باعث نارسایی کلیه می شود.
اگر عفونت ادراری به موقع تشخیص داده و درمان شود به ندرت پیش می‌آید که باعث بروز مشکل و به خطر انداختن سلامتی کلیه ها شود. گلومرولونفریت نوعی التهاب است که در ساختار کلیه به وجود می‌آید. قسمت کوچکی در کلیه وجود دارد که وظطیفه تصفیه خون را برعهده دارد، که به آن گلومرول می گویند.
ایجاد عفونت در این قسمت یا تاثیر داروها و اختلالات مادرزادی باعث ایجاد بیماری گلومرولونفریت می شود. از آنجایی که کلیه بسیار اندام حساسی بوده و نقش مهمی در سلامت عمومی بدن فرد ایجاد می‌کند،
در صورت بروز هرگونه مشکلی بهتر است از خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرید. این بیماری در سالمندان شرایط ویژه تری داشته و به همین دلیل استفاده از پرستار سالمند نیز جهت نگهداری سالمند عزیز توصیه می شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.