تاریخ انتشار: اکتبر 31, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, عمومی
انزوای اجتماعی در سالمندان، روش های بهبود روابط سالمندان

سالمندان به خاطر شرایط ویژه و خاصی که دارند، باعث تشدید انزوای اجتماعی در سالمندان نسبت به جوان تر ها می شود.

اینکه نمی توانند مانند افراد دیگر کارهای شخصی ‌شان را خودشان انجام دهند، باعث کاهش اعتماد به نفسشان می شود و همین، عاملی برای فاصله گرفتن آنها از دیگران است.

اما خوشبختانه راجع به این مسائل هم تحقیقات زیادی انجام شده است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم که در مورد انزوای اجتماعی در سالمندان  و روش های بهبود روابط اجتماعی سالمندان صحبت کرده که البته پرستار سالمند در این زمینه می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند.

عللی که باعث انزوای اجتماعی سالمندان می شود چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به انزوای اجتماعی و بهبود انزوای اجتماعی در سالمندان صحبت کنیم، اول باید علت ها را بررسی کنیم. در واقع علل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد؛ اما اصلی ترین ها شامل موارد زیر است:

  • ناتوانی در انجام کارهای شخصی
  • محدودیت حرکتی
  • بازنشستگی و از کار افتادگی
  • ابتلا به بیماری‌ های مزمن که باعث ایجاد ناتوانی های وسیع می شود
  • کم‌ توجهی افراد خانواده به فرد سالمند
  • عدم نگهداری اصولی

راهکار مقابله با انزوای اجتماعی در سالمندان چیست؟

درمان انزوای اجتماعی سالمندان

اگر بخواهیم راجع به انزوای اجتماعی و بهبود روابط سالمند صحبت کنیم، مهمترین چیزی که در مورد آن باید بحث شود، راهکارهایی است که پیش روی ما قرار می گیرد. راهکار های درمانی مختلفی هستند که می‌ توانند به ما و به فرد سالمند برای بهبود روابطش کمک کنند.

این راهکارها شامل موارد زیر می باشند که البته وجود پرستار سالمند هم تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود:

تماس تلفنی با سالمندان و جویای حال آنها بودن

اگر از سالمند خود دور هستید، سعی کنید که با او تماس تلفنی برقرار کنید. خودِ فرد سالمند هم اگر تشویق به برقراری تماس تلفنی باشد، وضعیت بهتری پیدا می کند.

گشت و گذار و بردن سالمندان به طبیعت

حضور فرد سالمند در طبیعت تا حد زیادی می تواند روحیه نشاط آور را در او ایجاد کند و باعث می‌ شود که بتواند در فضای باز افراد بیشتری را ملاقات کند و از هوای پاک نیز تنفس می کند که همه اینها روی جسم و روان او تاثیر مثبت خواهد گذاشت. به خاطر همین خدمات پرستاری بسیار اهمیت دارد، زیرا پرستار بهترین فردی است که می‌ تواند سالمند را به طبیعت ببرد.

هم صحبتی برای بهبود انزوای اجتماعی در سالمندان

یکی از مهمترین کار هایی که باید در برابر انزوای اجتماعی و بهبود روابط سالمند انجام دهیم، این است که کنار او باشیم تا احساس تنهایی نکند.

باید با او همصحبت باشیم، دغدغه‌ هایش را بشنویم، به خاطراتش گوش دهیم و سعی کنیم که اوقات تنهایی او را پر کنیم که پرستار در منزل تا حد زیادی می‌ تواند ما را به این هدف مهم برساند.

بردن سالمندان به ورزش برای تقویت روحیه آن ها

یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که می‌ تواند به بهبود روحیه همه افراد در هر سنی کمک کند، ورزش کردن است. باید به سالمندان کمک کنید که حرکات ورزشی انجام دهند. با انجام این کار هورمون های شادی در بدن آن ها ترشح می شود که سطح افسردگی و استرس شان را کم می‌ کند و باعث یک روحیه پرنشاط در آنها خواهد شد.

انجام فعالیت های محلی مناسب برای حضور سالمندان در اجتماع

انجام فعالیت های بدنی برای بهبود وضیعت روحی سالمندان

می توانید سالمند را تشویق کنید که در فعالیت های محلی شرکت کند؛ مثلاً اجتماعات مختلف برای پیاده روی و ورزش های گروهی، کتابخوانی، مراسم های مذهبی و مسابقات محله ای می تواند او را سرگرم کند و باعث می شود که حس کند در حال انجام کار مفیدی می باشد و دیگر حس انزوا به او دست نخواهد داد.

تشویق کردن سالمندان به نوشتن خاطرات روزانه

اگر پرستار نگهداری بیمار در منزل انجام می دهد، می تواند سالمند را تشویق کند که خاطرات روزانه خود را بنویسد یا حتی آنها را بیان کند. انجام این کار باعث می شود که او حس بهتری نسبت به خودش پیدا کرده و احساس کند که تجربیاتش برای دیگران مفید است.

شناخت علایق و سلایق سالمندان

برای بهبود انزوای اجتماعی و بهبود روابط سالمند، باید به آنها کمک کنید تا علایق خود را شناسایی کنند. سالمندها ها قطعاً در دوره جوانی کار های پر شور و نشاطی انجام داده اند و در نتیجه می توانند از آنها کمک بگیرند، علائم خود را بفهمند تا بتوانند در این سن هم علایقشان را دنبال کنند.

کلام آخر

اگر می خواهید به سالمند خود کمک کنید، باید به مسئله انزوای اجتماعی و بهبود روابط سالمند توجه کنید و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، اعزام پرستار تا حد زیادی می‌ تواند به شما کمک کند‌.‌ خوشبختانه سایت پرستار اول در این زمینه به کمک شما می شتابد و افرادی را معرفی می‌ کند که کاملاً قابل اعتماد هستند و می توانند از سالمندان در محیط منزل مراقبت عالی را به عمل بیاورند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.