تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
افسردگی در سالمندان، نحوه شناسایی و درمان توسط پرستار

افسردگی جزو بیمار های روحی بسیار خطرناک بوده که ممکن است افراد را در هر رده سنی درگیر کند. افسردگی در سالمندان به ‌طور معمول این بیماری با عواملی نظیر علائمی نظیر گوشه ‌گیری، انزوا، خانه ‌نشینی، ناراحتی در مدت ‌زمان طولانی و همچنین سکوت مطلق همراه می‌باشد.

به دلیل این‌ که افراد با افزایش سن مجبور به استفاده از داروهای مختلف می‌شوند و به ‌صورت ناخودآگاه از فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها کاسته شده و نمی‌توانند به‌خوبی با سایر رده‌های سنی ارتباط برقرار کنند.

نتیجه این موضوع: افسردگی در سالمندان بوده که می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی را در زندگی آن‌ها داشته باشد. اما متأسفانه افراد نسبت‌ به گوشه‌گیری و ناراحتی سالمندان بی ‌توجه بوده و به آن اهمیت چندانی نمی‌دهند.

اما باید بدانید که به ‌طورکلی افراد کهنسال دارای حساسیت‌های روحی بیشتری هستند و نیاز دارند تا به آن‌ها توجه توجه ویژه‌ای شود. شما می‌توانید به همین منظور به مؤسسه پرستاری پرستار اول مراجعه کرده و جهت استخدام پرستار سالمند اقدام کنید، تا بتوانید به‌خوبی از لحاظ روحی و جسمی از افرادی که افراد کهنسال در منزل و مراقبت کنید.

پرستار برای افسردگی در سالمندان

دریافت کمک از پرستارانی که به‌ صورت تخصصی از سالمندان مراقبت می‌کنند، می‌توانند برای شما و همچنین افراد مسن که به مراقبت نیاز دارند، بسیار مفید واقع شود.

در حال‌ حاضر مرکزهای متعدد در سراسر کشور وجود دارند که شما می‌توانید با کمی تحقیق و پرس ‌و جو برای استخدام یک پرستار به آن‌ها مراجعه کرده و از خدمات باکیفیت آن‌ها بهره‌مند شوید.

وجود یک پرستار برای کسانی که دچار مشغله‌های زیادی بوده و ساعات زیادی را در بیرون از منزل می‌پردازند، می‌تواند بسیار کمک ‌کننده باشد.

بررسی علائم افسردگی در سالمندان

علائم افسردگی در سالمندان

خوشبختانه می‌توان با بررسی نشانه‌های افسردگی در سالمندان هرچه سریع‌ تر جهت درمان این افراد اقدام کرد و  از اتفاقات احتمالی و تأثیرات مخرب در زندگی آن‌ها جلوگیری نمود.

لازم است بدانید که نشانه‌های افسردگی در افراد مسن می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و این بیماری سبب اختلال در زندگی افراد شده و به ‌طورکلی آن‌ها را از اجتماع دور خواهد کرد.

از جمله علائم اصلی برای داشتن افسردگی سالمندان می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌قراری و ناآرامی
  • بی‌میلی نسبت‌ به کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید.
  • عدم تحرک بر اساس خستگی شدید
  • عدم اشتغال اشتهای کافی برای غذا خورد
  • ن افزایش اشتها و به ‌صورت ناگهانی

تمامی موارد بالا می‌توانند یکی از بارزترین علائم افسردگی در افراد کهنسال باشد.

نحوه درمان افسردگی در افراد مسن

در برخی اوقات نیز بررسی و شناخت علائم افسردگی در سالمندان برای خانواده‌ها تا حدودی دشوار است. به ‌همین خاطر نیز در چنین شرایطی وجود یک پرستار سالمند که در این زمینه دارای اطلاعات کافی بوده و می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. بسیار واجب می‌باشد.

این افراد می‌توانند با گذراندن زمان در کنار سالمندان و همچنین اطلاع از علایق آن‌ها از افسردگی جلوگیری کرده و حتی به درمان آن نیز تا حد بسیار زیادی کمک کنند.

می‌توان گفت که بهترین روش برای درمان این بیماری و ایجاد انگیزه در افراد مسن برای ورزش کردن است. چراکه ورزش باعث شده تا آدرنالین زیادی در بدن ترشح ‌شده و سالمندان همیشه شاداب و پرانرژی باشند.

از جمله روش‌های دیگر برای درمان افسردگی و در کهنسالان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 برنامه‌ ریزی مناسب به ‌منظور برگشت در جمع آشنایان و دوستان

به ‌طور معمول سالمندان زمانی‌که دچار افسردگی می‌شوند، ب ه‌تنهایی علاقه بسیار زیادی پیدا کرده و از رفتن در جمع‌های دوستانه و خانوادگی پرهیز می‌کنند. پرستاران  می‌توانند به این اوضاع بد به ‌طورکلی خاتمه داده و انگیزه‌ای را در آن‌ها ایجاد کنند تا دوباره به دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی بازگردند.

ایجاد انگیزه برای زندگی در سالمندان

مسلماً تمامی افراد مسن در زمان‌های قدیم به فعالیت‌های مختلفی می‌پرداختند، که درحال‌حاضر بنا به دلایل مختلفی آن‌ها را کنار گذاشته و از این‌موضوع ناراحت هستند. پرستاران با صحبت با این افراد و همچنین ایجاد انگیزه می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند تا  از سالمندان به زندگی اولیه خود بازگشته و برای ادامه زندگی هدف مشخصی را دنبال کنند.

 کنترل و تنظیم ساعات خواب

شاید این‌موضوع را ندانید، اما یکی از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی در تمامی سنین عدم تنظیم خواب در طول شبانه ‌روز است. بنابراین برای درمان افسردگی در سالمندان بهتر است که حتما خواب آن‌ها را تنظیم کرده و از استفاده از خوراکی‌های کافئین‌ دار جلوگیر توسط آن‌ها جلوگیری نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.