تاریخ انتشار: نوامبر 5, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
خطر افزایش بیماری‌ های قلبی و عروقی در افراد

اصلی ترین دلیل بروز مرگ و میر در دنیا در حال حاضر خطر افزایش بیماری‌ های قلبی و عروقی می باشد.

به همین جهت است که همواره باید مراقبت کافی در جهت جلوگیری از افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی انجام داد. چرا که این بیماری ها در مقایسه با سایر مشکلات و دیگر بیماری ها موجب مرگ و میر افراد زیادی شده اند.

در برخی از موارد بروز بیماری های قلبی و عروقی، نیاز به خدمات پرستاری و کمک از پرستار بیمار می باشد.

لازم به ذکر است که عموما از بیماری های قلبی و عروقی می توان جلوگیری و پیشگیری به عمل آورد. به همین جهت است که در این مطلب حقایقی درباره افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرده ایم.

جالب توجه است که بدانید مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی در کشور هایی که سطح اقتصادی متوسط و یا پایین دارند بیشتر است.

از جمله عادات و فعالیت هایی که می تواند موجب بروز خطر افزایش بیماری‌ های قلبی شود، می توان به استعمال سیگار و دخانیات، رژیم غذایی نادرست، چاقی و افزایش وزن، تحرک کم و یا عدم تحرک و مصرف الکل را عنوان کرد.

با جلوگیری و خودداری از این عادات نامناسب می توان از مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری نمود.

کدام بیماری های قلبی و عروقی شیوع بیشتری دارند؟

بیماری های قلبی و عروقی انواع مختلفی دارند. برخی از انواع بیماری قلبی و عروقی که شیوع بیشتری دارند عبارتند از:

  • سکته و یا حمله قلبی بیمار
  • بیماری نارسایی قلبی
  • آریتمی و بیماری های دریچه های قلب

بررسی حقایقی درباره خطر افزایش بیماری‌ های قلبی و عروقی

به طور کلی، زمانی که درباره افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی صحبت می شود، برخی عوامل هستند که انسان در حال حاضر می تواند آن ها را تا حد زیادی کنترل نماید و برخی دیگر عوامل قابل کنترل نمی باشند.

به همین جهت در بررسی حقایقی درباره افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، به بررسی عوامل در هر دو دسته می پردازیم.

کدام عوامل خطر افزایش بیماری‌ های قلبی را می توان کنترل کرد؟

همانطور که پیشتر اشاره داشتیم، برخی از عوامل افزایش خطر این بیماری ها، تا حدی قابل کنترل هستند. این عوامل را می توان کنترل، اصلاح و یا درمان نمود.

از جمله این عوامل می توان به کلسترول بالای خون، فشار خون بالای فرد، دیابت، اضافه وزن و چاق بودن، مصرف الکل و دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و یا کم تحرکی، استرس، مصرف برخی دارو نظیر دارو های هورمونی ضد بارداری و کمبود آنتی اکسیدان های بدن اشاره کرد.

خطر افزایش بیماری‌ های قلبی و علائم

همچنین غیر نرمال بودن فاکتور های انعقاد خون و افزایش هموسیستئین نیز از جمله عوامل در این دسته می باشند.

کنترل کدام عوامل خطر افزایش بیماری‌ های قلبی و عروقی قابل کنترل و درمان نیست؟

بعضی عوامل هستند که انسان نمی تواند آن ها کنترل کند و در حال حاضر درمان مناسبی برای آن ها وجود ندارد.

افزایش سن از جمله این موارد است. یکی از عوامل تاثیر گذار و افزایش خطر این بیماری ها، افزایش سن فرد است. چرا که با افزایش سن افراد. شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بیشتر می شود.

در خانم ها، بعد از بروز یائسگی این افزایش خطر اتفاق می افتد. زنان بالای 65 سال، احتمال تقریبا برابری در افزایش خطر این بیماری ها با مردان هم سن و سال خود دارند.

جنسیت مورد دوم عوامل افزایش خطر این بیماری ها می باشد. این مورد طبعا امکان کنترل و درمان ندارد. در واقع زنان 55 الی 60 ساله خطر کمتری در مقایسه با مردان این سنی دارند.

دلیل این امر هورمون جنسی زنان است که موجب حفاظت در برابر این بیماری ها می شود.

سابقه بیماری های قلبی و عروقی در خانواده نیز امکان کنترل ندارد. افرادی که در خانواده شان سابقه مرگ بر اثر این بیماری ها در خانم های کمتر از 65 سال و آقایان زیر 55 سال دارند، با افزایش خطر این بیماری ها مواجه می باشند.

ژنتیک، نژاد و قومیت افراد نیز از دیگر عوامل افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. سیاه پوستان خطر بیشتری در برابر این بیماری ها در مقایسه با افراد سفید پوست دارند.

همچنین در این ویدیو می توانید بررسی بیماری های قلبی و عروقی در سالمندان را مشاهده کنید.

دلیل این امر فشار خون بیشتر افراد سیاه پوست در مقایسه با سفید پوستان است. اختلالات ژنتیکی نیز می تواند خطر را افزایش دهد.

جمع بندی

بیماری های قلبی و عروقی جزو اصلی ترین عوامل مرگ و میر در دنیا محسوب می شوند. به موجب مرگ و میر بالای این بیماری ها، شناخت عوامل افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می تواند از بروز و درمان آن جلوگیری کند.

برخی از عوامل افزایش خطر نظیر مصرف دخانیات، عادات غذایی بد، کلسترول بالای خون و … قابل کنترل و درمان هستند.

در صورتی که برخی دیگر از عامل های افزایش خطر این بیماری ها را نمی توان کنترل نمود. از جمله این عامل ها نیز می توان به افزایش سن، جنسیت و ژنتیک اشاره کرد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.