تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک, عمومی
10 مورد از اصول نگه داری از کودکان و نوزادان

اصول نگه داری از کودکان و نوزادان شامل موارد بسیاری است که میخواهیم شما را در این مقاله با آنها آشنا کنیم.کودکان دوست داشتنی ترین، شیرین ترین و بامزه ترین موجودات روی زمین هستند که در عین حال نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارند.

در این مقاله به شما راهکارهایی را پیشنهاد خواهیم کرد که با به کارگیری آن بتوانید لحظات خوب و خوشی را در کنار کودکان و نوزادان خود داشته باشید.

10 مورد از اصول نگه داری از کودکان و نوزادان

در این بخش از مقاله به شما 10 مورد از مهم ترین اصول نگه داری از کودکان و نوزادان را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اصول نگه داری از کودکان و نوزادان

1- رسیدگی به غذای کودک

کودکان و نوزادان به اقتضای شرایط سنی که در آن قرار دارند، نیاز به دریافت غذا و ویتامین های بیشتری دارند. رسیدگی به موقع به نیازهای غذایی کودک و یا نوزاد یکی از مهم ترین اصول مراقبت از کودک و نوزاد است؛ زیرا کودک در صورت نداشتن تغذیه مناسب و عدم دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن خود، دچار سو تغذیه، بیماری های گوارشی و… خواهد شد و نخواهد توانست مانند همسالان خود ، از رشد مناسبی برخوردار باشد.

2- خارج کردن هوای اضافی از معده کودک

نوزاد در حین مکیدن شیر از سینه مادر، هوا را میبلعد که باعث ایجاد نفخ و گاز معده در نوزادان میشود. در این شرایط باید به نوزاد کمک کرد که آروغ بزند تا هوای اضافی از معده اش خارج شده و غذایش هضم گردد. برای گرفتن آوغ کودک کافی است که با یک دست خود، چانه او را به آرامی به شانه خود نزدیک کنید و با دست دیگر خود به آرامی به پشتش ضبه برنید تا هوای اضافی از معده اش خارج گردد.

3- مراقبت بهداشتی از کودک

یکی دیگر اصول مهم نگه داری از کودکان و نوزادان، مراقبت بهداشتی است. اگر کودک به میزان کافی شیر و یا شیرخشک دریافت می کند، به طور متوسط باید روزی بین 8 تا 10 بار پوشک بچه را تعویض کنید. برای تعویض پوشک بچه نیاز به یک پوشک تمیز، پماد ضد سوختگی، دستمال مرطوب و پودر بچه نیاز دارید.

همچنین جهت مراقبت بهداشتی از کودک، نیاز است که اگر وقت کافی ندارید با درخواست خدمات پرستاری از موسسه پرستاری خوب از کودک خود مراقبت های لازم را داشتبه باشید، همچنین  او را در هفته دو الی سه بار به حمام ببرید. در مورد نوزادانی که به تازگی متولد شده اند نیز توصیه میشود که بعد از 2 الی 6 ساعت، کودک خود را به حمام ببرید.

4- ماساژ دادن کودک با لوسیون

قبل از آن بخواهید کودک خود را به حمام ببرید، حتما بدن او  را لوسیون ماساژ دهید. همچنین ماساژ کودک میتواند بهترین راه برای برقراری ارتباط با کودک باشد؛ کودکتان را حتما ماساژ دهید؛ چه با لوسیون و قبل از استحمام کودک و  چه در زمان های دیگر با دست خود به آرامی بدن کودک را ماساژ دهید؛ او از این کار بسبار لذت خواهد برد.

5- کودک را به درستی بغل بگیرید

بغل کردن کودک به شیوه صحیح

موقعی که میخواهید نوزاد خود را بغل کنید، اطمینان حاصل کنید که سر و گردن کودک را به دستی نگه داشته اید؛ زیرا گردن وستون فقرات نوزاد هنوز در حال رشد است و آن قدر قوی نیستند که کودک به راحتی بتواند سر خود را به سمت بالا بگیرد.

6- مراقبت از بند ناف

یکی دیگر از مهم ترین اصول ده گانه مراقبت از  کودکان و نوزادان، مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده است. باید بسیایار دقت داشته باشید که کنده نشود و یا دچار عفونت نگردد. توصیه میشود قبل از دست زدن به بند ناف، دستان خود را ضدعفونی نمایید تا بند ناف دچار عفونت نشود؛ در صورت مشاهده هر گونه نشان عفونت از قبیل قرمزی و تورم در اسرع وقت باید یه پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

7- در هنگام بازی با کودک او را تکان ندهید

در هنگام بازی با کودک او را تکان ندهید؛ زیرا بدن کودک هنوز بسیار حساس است و به اندازه کافی رشد و تکامل نیافته است. به علاوه، تکان دادن و یا به هوا پرتاب کردن کودک، میتواند برای او بسیار آسیب زا و خطرناک باشد و به اعضای داخلی بدن او آسیب برساند.

8- کوتاه کردن ناخن کودک

ناخن نوزادان خیلی سریع رشد می کند و بنابراین لازم است برای جلوگیری از این که نوزاد با ناخن به خود آسیب بزند، ناخن او را به طور مرتب کوتاه کنید.

9- خوابیدن کودک

از جمله اصول نگه داری از کودکان و نوزادان، هنگام خوابیدن کودکان است. نوزادان به 16 ساعت خواب نیاز دارند که دو ویا 4 ساعت آن را نیز چرت می زنند. توجه داشته باشید که چون نوزاد هر سه ساعت یکبار نیاز به خوردن غذا دارد، او را از خواب بیدار کنید و شیر بدهید. همچنین باید حواستان باشد که کودک به یک طرف نخوابد و دائما او را بپخرخانید تا از خفگی احتمالی جلوگیری گردد.

10- توجه به نیاز عاطفی کودک

تنها راهی که کودک با استفاده از آن میتواند نیاز عاطفی خود را نشان دهد، گریه کردن است و یکی از مهم ترین اصول نگه داری از کودکان و نوزادن، توجه به گریه کودک است؛ زیرا گریه کودک میتواند ناشی از بیماری، گرسنگی، کثیف کردن پوشک و… باشد.

همچنین نوزاد به طور دائم تب می کند، و بیمار میشود. ؛ زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری دارد. بنابراین لازم است که به طور مرتب و برای مراقبت از سلامت جسمانی شان، آن ها را پیش پزشک کودکان ببرید تا  از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

دوران کودکی و نوزادی یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران است؛ با به کارگیری 10 مورد مهم درباره از اصول نگه داری از کودکان و نوزادان به آن ها کمک کنیم که به راحتی از این دوران عبور کرده و به سنین بزرگسالی برسند.

همچنین به کسانی که به تازگی پدر و مادر شدن را تجربه می کنند توصیه می کنم که برای مراقبت از  کودک دلبند خود از راهنمایی های پدر و مادر خود و همچنین پرستار کودک استفاده نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.