تاریخ انتشار: اکتبر 24, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا در سالمندان

مقدمه:

آیا می دانید اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا در سالمندان به چه معناست؟ اسپاسم عضلات بدن یکی از مشکلات بسیار رایج است که امکان دارد افراد را در هر زمان و هر سنی درگیر کند.

سالمندان با توجه به کم تحرکی و بیماری های متفاوت، انعطاف پذیری و قدرت خود را از دست می دهند، به همین دلیل گرفتگی عضلات در آنان شایع تر است. لازم به ذکر است که اسپاسم عضلات پا در سالمندان یک بیماری خطرناک و نگران کننده، محسوب نمی ‌شود اما درد شدید ناشی از آن ممکن است موجب اختلال حرکت در سالمند شود.

همچنین اگر این عارضه به موقع درمان نشود امکان دارد مشکلات دیگری در پی داشته باشد. به همین دلیل اعضای خانواده و پرستار سالمند باید اطلاعات کافی در این رابطه با این بیماری را فرا گرفته باشند تا در صورت لزوم اقدامات صحیح را انجام دهند. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

بررسی دقیق اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا در سالمندان

زمانی که عضله پا دچار انقباض شدید شود، سالمندان دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات پا می شود. که امکان دارد چند ثانیه، چند دقیقه و حتی بیشتر ادامه دار باشد. لازم به ذکر است که اسپاسم عضلات پا در سالمندان در اکثر موارد به طور ناگهانی به وجود آمده و همان طور نیز از بین برود. اما درد ناشی از آن برای ساعت ها ادامه دار خواهد بود.

در این زمان حرکت برای سالمند دشوار می شود و عضله پای او در برابر لمس نیز حساس می‌گردد. گرفتگی عضلات پا در سالمندان زمانی رخ می‌دهد که یک حرکت اشتباه انجام دهند، در واقع هنگامی که در اثر عواملی به عضله پا فشار وارد شود، یک پیام از سمت عصب به مغز منتقل شده و عضله متوقف می‌شود.

شایان ذکر است که اسپاسم عضلات پا در سالمندان امکان دارد در حالات متفاوت مانند، انجام کارهای روزانه، بلند کردن اجسام، در حالت درازکش، ورزش کردن و نشستن و برخاستن رخ دهد.

دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا در سالمندان

برای بروز اسپاسم عضلات پا دلایل گوناگونی وجود دارد، که برخی از آن ها به طور ناگهانی رخ می دهند. به طور مثال برخی از افراد طی انجام یک حرکت چرخشی عضله پای آنان بیش از اندازه کشیده می شود که همین امر موجب گرفتگی عضلات پا می شود. اما بعضی از عوامل گرفتگی عضلات پا با گذشت زمان و به دلیل عادات نامناسب، عملکرد و تغذیه نامناسب ایجاد می ‌گردند، که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است:

  • کمبود ویتامین و مواد مغذی
  •  کم تحرکی
  •  کم خونی
  •  فعالیت بدنی بیش از حد
  •  کم آبی
  •  فشردگی
  •  بیماری‌های زمینه‌ای

درمان گرفتگی عضلات پا در سالمندان

درمان گرفتگی عضلات پا در سالمندان

همان طور که در مطالب قبلی نیز متوجه شدید گرفتگی عضلات پا در سالمندان با درد همراه می باشد، به همین دلیل ما در ادامه مطالب سعی کردیم چند مورد از اقدامات لازم که برای برطرف کردن گرفتگی عضله و تسکین درد تاثیرگذار هستند را بیان کنیم:

ماساژ عضلات پا

یکی از موثرترین راه های رفع گرفتگی عضلات پا در سالمندان ماساژ دادن عضله است. لازم به ذکر است که نباید ماساژ بدن را به هر فردی سپرد، برای این کار می توان از خدمات پرستاری در منزل کمک گرفت.

استفاده از گرما

یکی از موثر ترین روش های رفع درد گرفتگی عضلات پا استفاده از گرما است، که برای این کار می توان کیسه آب گرم، حوله گرم دوش با آب گرم را به کار گرفت.

حرکات تسکین دهنده

برای تسکین درد گرفتگی عضلات پا می توان حرکات ورزشی مانند راه رفتن روی پاشنه، کشیدن عضلات پا باز و بسته کردن انگشتان پا را انجام داد.

درمان های تخصصی

اسپاسم عضلات پا در سالمندان در اکثر موارد به راحتی و با بکارگیری روش‌های نام برده شده در بالا قابل درمان می باشد، اما اگر شدت بیشتری داشته و در مدت زمان طولانی درمان نشود باید به پزشک متخصص مراجعه شود و از در درمان های تخصصی مانند دارو درمانی و فیزیوتراپی استفاده شود.

پرستاری از اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا در سالمندان

اگر سالمندی که شما وظیفه نگهداری از او را به عهده گرفته و به طور مداوم گرفتگی و اسپاسم عضلات پا را تجربه می‌کند، باید به پرستاری و مراقبت از او اهمیت دهید. پرستار سالمند باید سعی کند در ابتدا دلیل گرفتگی را بیابد تا به وسیله آن روش برطرف کردن آن را پیدا کند، از بهترین اقدامات تغییر سبک زندگی می باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.