تاریخ انتشار: اکتبر 31, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
چرا زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند

شاید خیلی از شما در مورد آزمایش پاپ اسمیر چیز هایی شنیده باشید؛ اما ندانید که این آزمایش دقیقا چیست یا اینکه چرا زنان باید این آزمایش را انجام دهند.

به طور کلی این آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است که معمولاً توسط خانم ها چند وقت یکبار انجام می گیرد که در این مقاله راجع به آن بیشتر صحبت می کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می دهیم تا شما متوجه شوید که آیا قبل و بعد از این آزمایش نیاز به مراقبت خاص یا اعزام پرستار دارید یا خیر.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به این صحبت کنیم که چرا خانم ها باید این آزمایش را انجام دهند، اول باید تعریف دقیقی از این آزمایش ارائه دهیم.

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، پاپ اسمیر آزمایشی برای خانم ها می باشد که در تشخیص سرطان دهانه رحم از آن استفاده می کنند که در این آزمایش سلول هایی که در بالای واژن قرار گرفته است را از دهانه رحم جمع آوری می‌ کنند.

اگر با انجام تست پاپ اسمیر سرطان شناسایی شود، بیمار شانس بیشتری برای بهبودی و درمان خواهد داشت.

زمانی که شما این تست را انجام می دهید، یعنی می توانید هر گونه تغییر غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم را سریعا تشخیص بدهید و از ابتلا به سرطان در آینده جلوگیری کنید یا به طور کل بتوانید در همان مرحله اول سرطان تان را متوقف کنید.

خانم ها معمولاً در چه سنی این آزمایش را انجام می دهند؟

تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر در واقع هدف غربالگری دارد که همراه با معاینه لگن انجام می شود که در بین خانم های بالای ۳۰ سال رواج بیشتری دارد؛ مخصوصا آنهایی که سابقه ابتلا به سرطان رحم در خانواده شان بیشتر بوده و باید بیشتر به این آزمایش توجه داشته باشند.

چه کسانی باید بیشتر به این آزمایش اهمیت بدهند؟

بالاتر هم گفتیم؛ بعد از سن ۳۰ سالگی این آزمایش رواج بیشتری دارد و البته عوامل دیگری هم هستند که نشان می دهند فردِ موردنظر باید بیشتر به آزمایش پاپ اسمیر اهمیت بدهد که شامل موارد زیر می باشد:

  • افرادی که اچ آی وی مثبت دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی آنها به خاطر شیمی درمانی و پیوند عضو دچار ضعف شده است.
  • افرادی که سابقه ابتلا به سرطان در خانواده و اعضای نزدیک را دارند.
  • افرادی که مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند، هم باید هر پنج سال یکبار این آزمایش را بدهند، زیرا بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

پیشنهاد مقاله : مراقبت از بیماران شیمی درمانی در منزل

این آزمایش را باید چندبار تکرار کرد؟

حال که متوجه شدید، چرا زنان باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند، باید به شما بگوییم که این آزمایش برای بعضی از افراد باید چند بار تکرار شود. معمولاً پزشکان توصیه می‌ کنند که تست پاپ اسمیر هر سه سال یک بار برای خانم های بین سن ۲۳ تا ۶۵ سال تکرار شود.

که اگر همراه با آن آزمایش اچ پی وی هم بدهید، خیلی بهتر است. اگر این تست را همراه با آزمایش hpv دادید، بعد از سن سی سالگی می توانید هر ۵ سال یک بار این کار را تکرار کنید.

آزمایش پاپ اسمیر برای زنان
اگر هم جزء افرادی باشید که در معرض خطر بیشتری هستید، احتمالا به شما توصیه کنند با توجه به وضعیت تان، به صورت مکرر این کار را انجام دهید. عوامل خطر هم شامل موارد زیر هستند:

  • وجود سلول های پیش سرطانی.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول قبل از تولد.
  • ابتلا به عفونت hpv.
  • ابتلا به ضعف سیستم ایمنی به خاطر پیوند عضو.
  • استفاده همزمان از کورتیکواستروئید ها.
  • سابقه استعمالِ سیگار.

اگر پزشک متوجه نتایج غیر طبیعی شود، احتمالا آزمایش های دیگری از شما می‌ گیرد تا مطمئن شود که دقیقاً چه مشکلی در کار است تا بتواند برای درمان اقدامات مناسبی انجام دهد.

کلام آخر

طبق اطلاعاتی که به دست آوردید، متوجه شدید که اهمیت آزمایش پاپ اسمیر در بین خانم ها خیلی بالاست و بعضی از آنها به طور مکرر این آزمایش را انجام می دهند.

موسسه پرستاری پرستار اول هم در این زمینه به شما کمک می کند. در واقع اگر آزمایش مربوطه را بدهید که متوجه شوید مشکل خاصی دارید و نیاز به مراقبت پیدا کردید، می توانید از طریق این سایت از خدمات پرستاری بهره مند شوید و در صورت نیاز از آنها کمک بگیرید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.