تاریخ انتشار: اکتبر 25, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
بیماری آرتروز در سالمندان (هر آنچه باید در مورد آرتروز بدانیم)

آرتروز در سالمندان از بیماری های بسیار شایع می باشد. که با پاگذاشتن به سنین پیری در افراد مختلف بروز می کند. هر یک از مفاصل بدن غضروف‌هایی دارد که از ساییدن استخوان‌ها به یکدیگر جلوگیری خواهند کرد.

همچنین آن‌ها را در مقابل ضربه و یا ساییدگی حفظ می‌کند. به ‌بیان ‌دیگر حرکت استخوان‌ها بدون هیچ‌ گونه مشکل و دردی تنها با غضروف مهیا می‌شود. آرتروز جزو بیماری‌های مفصلی به حساب می‌آید که موجب تخریب غضروف‌های میان مفصل خواهد شد.

در چنین مشکلی غضروف‌ها در اثر مرور زمان نازک می‌شده و در آخر از بین می‌روند. درنتیجه استخوان‌ها به ‌صورت مستقیم ساییده‌ شده و خطر شکستگی دست یا پا نیز افزایش پیدا می‌کند. از جمله نشانه‌ های این مشکل می‌تواند تورم و التهاب اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص بیماری آرتروز در سالمندان اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

می‌توان گفت که این بیماری در تمامی مفصل‌ها ایجاد خواهد شد. اما بیشترین قسمتی را که مورد حمله قرار می‌دهد، زانو، ستون فقرات و همچنین و مفصل انگشتان می‌باشد.

همه افراد، مرد و زن، پیر یا جوان ممکن است که روزی به آرتروز مبتلا شوند. اما به ‌طورکلی به میزان این بیماری در افراد سالمند بیشتر است. در صورتی که شما با چنین مشکل روبرو هستید، یا این‌ که فردی سالمند را در منزل دارید که دچار آرتروز است می‌توانید به یک مؤسسه پرستاری مراجعه کرده و جهت  استخدام پرستار بیمار یا پرستار سالمند اقدام نمایید.

بررسی نشانه‌های آرتروز در سالمندان

بررسی نشانه‌های آرتروز در سالمندان

آرتوز نیز همانند هر بیماری دیگر دارای نشانه‌هایی است که می‌توان با توجه به آن متوجه شد که افراد سالمند به این مشکل دچار هستند یا خیر! از جمله اصلی‌ ترین علائم آرتروز در سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

احساس درد در مفاصل یا اطراف آن‌ها

یکی از آشکارترین نشانه‌هایی است که خبر از بیماری آرتروز می‌دهد. البته که این میزان درد ممکن است که در روزهای اول کم کم باشد. اما با پیشروی بیماری تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و می‌تواند به‌ طورکلی در زندگی افراد و حتی خواب آن‌ها اختلالاتی را ایجاد نمایند.

 خشک شدن مفاصل

سالمندانی که به آرتروز مبتلا هستند، معمولاً از خشک بودن مفاصل خود آزرده هستند. این شرایط به‌ ویژه پس ‌از بیدار شدن از خواب و یا نشستن در طولانی‌ مدت نشان‌ دهنده یکی از علائم اصلی این بیماری به حساب می‌آید.

 عدم انعطاف مفاصل

یکی دیگر از علائم اصلی آرتروز عدم انعطاف مفاصل می‌باشد. به‌ طوری‌ که شخص نمی‌تواند به‌خوبی جهت باز و بسته کردن مفصل هر یک از بخش‌های بدن خود اقدام کند.

 ساییدگی استخوان

در ابتدای مطلب به این ‌موضوع اشاره کردیم که آرتروز باعث شده تا غضروف‌ها به‌طورکلی از بین بروند. بنابراین می‌توان گفت که یکی از نشانه‌های این بیماری در سالمندان ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر می‌باشد. که معمولاً با صدا همراه است.

 متورم شدن

مفصلی که دچار آرتروز باشد، به‌ صورت چشمگیری ورم کرده و ملتهب می‌شوند.

 لنگیدن

زمانی ‌که غضروف از بین می‌رود، مفصل‌ها در حرکت ناتوان خواهند شد. درنتیجه باعث شده تا افراد دچار مشکلی نظیر لنگیدن شوند.

دلایل اصلی بروز آرتروز در افراد چیست؟

آگاهی نسبت ‌به دلایل اصلی آرتروز در سالمندان باعث شده تا بتوان تا حد امکان از وجود چنین بیماری‌ جلوگیری کرد. از جمله علل اصلی از بین رفتن غضروف‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 پیری

می‌توان گفت که آرتروز از آن دسته بیماری‌هایی است که با افزایش سن در افراد مشاهده می‌شود. به عبارتی مهم ‌ترین عاملی باشد که باعث از بین رفتن غضروف آهای میان مفصلی گردد.

 ژنتیک

ژنتیک نیز در به وجود این بیماری بسیار مؤثر است. معمولاً اکثر کسانی که به آرتروز مبتلا هستند، یکی از خانواده نزدیک آن‌ها نیز دچار این مشکل می‌باشد.

 فعالیت بدنی

فعالیت بیش ‌از حد بدن و همچنین درگیر کردن مفصل زانو انگشت و یا دستان نیز باعث شده تا غضروف میان آن‌ها از بین برود.

 انجام حرکات ورزشی غیرصحیح

ورزش یکی از مواردی است که برای تضمین سلامتی بسیار مهم است. اما درصورتی ‌که هر یک از تمرینات به ‌اشتباه انجام شوند، ن ه‌تنها به سلامتی کمک نمی‌کند، بلکه باعث شده تا افراد به این بیماری مبتلا شوند.

راه‌های جلوگیری از بیماری آرتروز چست؟

شما می‌توانید به‌منظور جلوگیری از ابتلا به آرتروز به موارد زیر توجه کنید:

  • داشتن تغذیه سالم
  • نگه ‌داشتن وزن در حالت ایده‌آل
  • تحرک و ورزش
  • درست نشستن
  • استفاده از توالت فرنگی
  • استفاده از کفش‌های مناسب

برای دیدن ویدیو تقویت مفاصل و جلوگیری از آرتروز اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با نشانه های آرتروز که بیشتر در افراد سالمند اتفاق می افتد، همچنین نشانه ها و دلایل مختلف بروز آرتروز در افراد مختلف بخصوص سالمندان با توجه به بالا رفتن سن آشنا شدیم.

در صورتیکه افراد سالمند اطراف شما نیاز به مراقبت در این زمینه دارند می توانید با درخواست پرستار سالمند از موسسه پرستاری پرستار اول برای اعزام پرستار اقدام کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.