تاریخ انتشار: اکتبر 22, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, عمومی
چه چیزی باعث [تب داشتن] می شود؟ آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمان فراگیری بیماری هایی نظیر کرونا، تب داشتن می تواند برای افراد نگران کننده باشد. ولی در واقع تب علامتی خوب از بدن انسان است. تب در واقع نشانگر مبارزه بدن با بیماری است. اما اگر بی دلیل و بدون نشانه دیگر، تب داشته باشید، این امر طبیعی نیست. به همین جهت در صورتی که با این موضوع رو به رو شدید، توصیه می شود به پزشک رجوع نمایید.

تب چیست؟

تب یه حالتی در بدن است که هر کس آن را با یک نشانه ای می شناسد. اما در تعریف کلی این حالت، تب به وضعیتی گفته شده دمای طبیعی بدن بیشتر از میزان معمول آن باشد. لازم به ذکر است که صرف بیشتر شدن دمای بدن، لزوما نشان تب نیست. برای اطمینان از تب داشتن، دمای بدن فرد باید بیشتر از 38 درجه سانتی گراد باشد.

چه چیزی باعث تب در بدن می شود؟

همه ما با تب آشنا هستیم. اما این که بدانید تب در اثر چه موضوعی در بدن رخ می دهد، نکته جالبی است که دانستن آن خالی از لطف است. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، بر اساس گزارش های کتابخانه ملی پزشکی آمزیکا، تب علامت مقابله بدن با بیماری و یا عفونت می باشد.

این که بخواهیم دقیق بدانیم زمان تب چه اتفاقی در بدن رخ می دهد، کمی دشوار خواهد بود. ولی در کل، تب به موجب جنگیدن سیستم ایمنی بروز پیدا می کند، چرا که نقش سیستم ایمنی در بدن، حفظ سلامت اندام های حیاتی است.

مزیت افزایش دما بر اثر تب چیست؟

جالب است بدانید که افزایش دمایی که بر اثر تب داشتن بروز پیدا می کند، موجب کاهش سرعت رشد باکتری ها خواهد شد. افزون بر کاهش سرعت باکتری ها، تب باعث افزایش قدرت دفاعی در گلبول های سفید نیز می شود.

در واقع بدن با تب، به خوبی به مبارزه با عامل های مهاجم بدن می رود. چرا که دمای بدن طبیعی انسان، موجب حفظ سلامت باکتری ها و همچنین میکروب های موجود در آن می شود. به همین جهت با افزایش دما، بدن شرایط زندگی و ادامه حیات را برای این عوامل سخت می کند.

تب در اثر چه مواردی بروز می کند؟

همانطور که گفتیم، بروز تب نشانگر مبارزه بدن با عامل های دشمن در داخل بدن است. تب ممکن است در اثر بیماری ها و مشکلات زیادی بروز پیدا کند. اما برخی از مواردی که موجب بروز تب در افراد می شود، از سایر عوامل رایج تر هستند. از جمله این موارد می توان به عفونت، مصرف دارو های خاص، انواع سرطان، انواع بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن و بعضی از واکسن ها اشاره داشت.

عموما تب در اثر انواع عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی در بدن بروز می کند. از جمله ویروس هایی که موجب تب کردن می شوند، ویروس های سرماخوردگی هستند.

چه زمانی در اثر تب باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی در اثر تب داشتن باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

همانطور که گفتیم، تب در اثر مشکلات مختلفی در سلامتی فرد بروز می کند. به همین جهت صرف تب داشتن نشان از خطر جدی برای بدن نیست. تب در کنار سایر علائم می تواند نشانگر مشکلات مهم سلامتی باشد.

به طور کلی، در صورتی که با بروز تب، حال عمومی مناسبی دارید، عموما نیازی به درمان نیست و باید بگذارید بدن مبارزه اش را انجام دهد. اما در شرایط خاص، نظیر فراگیری ویروس کرونا، تب داشتن می تواند نشان از بیماری های خطرناک باشد و باید در این شرایط حتما ملاحظات ضروری را صورت دهید.

مصرف برخی دارو ها که نقش کاهنده تب دارند، در مواقع بروز تب می تواند مفید باشد. استامینافون و یا ایبوبروفن از جمله دارو های کاهنده تب می شوند. بدین منظور، حتما میزان مصرف را با پزشک یا دکتر دارو ساز مشورت نمایید.

افزون بر مصرف دارو های کاهنده، مصرف میزان زیاد آب نیز موجب افزایش سرعت بهبودی در فرد می شود.

تب های خطرناک برای کودکان و بزرگسالان کدام اند؟

تب در دمای مختلفی می تواند بروز کند. به طور کلی زمانی که دمای بدن بزرگسالان به بالای 37.9 برود، فرد دچار تب شده است. دمای بالا 39 سال برای بزرگسالان نگران کننده و دمای بالای 40 درجه، خطرات جدی بر حیات فرد می تواند داشته باشد. همچنین اگر تب فرد بیشتر 44 درچه سانتیگراد شود، احتمال فوت در شخص قوت می گیرد.

در کودکان تب بروز می کند و میزان دما بر اساس سن برای آن ها نشانه ای خطرناک می تواند باشد. دماهای خطرناک تب در کودکان بر اساس عبارتند از:

  • برای کودکان زیر سه ماه سن: دمای 38 درجه سانتیگراد و بیشتر
  • برای کودکان سه الی شش ماه سن: دمای 38.2 درجه سانتیگراد و بیشتر
  • برای کودکان بیشتر از شش ماه سن: دمای 38.8 درجه سانتیگراد و بیشتر
سخن پایانی

در صورتی در اثر تب های خطرناک، نیاز به مراقبت از بیمار را دارید، بهره گیری از خدمات پرستاری می تواند در بهبود وضعیت نقش بسزایی ایفا کند.

موسسه پرستاری پرستار اول، با تجربه بلند مدت دز اعزام پرستار، خدمات پرستار بیمار را به بهترین نحو برای مشتریان مهیا کرده است.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.