تاریخ انتشار: اکتبر 18, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی, کودک
پرخاشگری در کودکان | بررسی علت + علائم و نشانه ها

مقدمه

آیا با علائم پرخاشگری در کودکان آشنایی دارید؟ طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که اگر کودکان رفتار هایی مثل داد زدن، زدن حرف های زشت، گریه کردن و پرتاب اشیا را داشته باشند، در رده کودکان پرخاشگر قرار می گیرند.

به طور معمول پرخاشگری در کودکان تا سن ۴ سالگی شدید بوده و با افزایش سن کودک در صورت کنترل کاهش می یابد. خانواده ها باید توجه داشته باشند که با مشاهده علائم پرخاشگری در کودک خود نسبت به آن بی توجه نبوده و برای درمان آن اقدام کنند، زیرا این بیماری در صورت درمان نشدن در سنین بزرگسالی عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

هدف موسسه پرستاری پرستار اول، خدمت رسانی به خانواده ها است به همین دلیل پرستار کودک در منزل را که در زمینه پرخاشگری در کودکان اطلاعات لازم را فراگرفته است به منزل شخصی افراد اعزام می‌کند. خانواده ‌ها می‌ توانند پرستار کودک را با مقرون به صرفه ترین قیمت برای نگهداری از عزیزان خود استخدام کنند.

علت پرخاشگری در کودکان

پرخاشگری کودکان بدون دلیل نبوده و آنان برای رفتار های خود دلایلی دارند که عبارتند از:

  • قرار گیری مادر باردار در وضعیت نا آرام
  • قرار گرفتن مادر باردار در وضعیت نا آرام و نا مناسب را می توان اولین دلیل پرخاشگری در کودکان به حساب آورد. زیرا اگر مادر در دوران بارداری عصبانی و پرخاشگر باشد تاثیر منفی در کودک می گذارد.

روابط عاطفی ضعیف در خانواده ها

اگر روابط عاطفی بین اعضای خانواده ضعیف باشد، تاثیر منفی بر روی کودک دارد که دومین دلیل پرخاشگری در کودکان را می توان روابط عاطفی ضعیف بین اعضای خانواده دانست.

علائم و نشانه های پرخاشگری در کودکان

کودک پرخاشگر علائم و نشانه هایی از خود نشان می ‌دهد که خانواده‌ها باید برای درمان آن اقدام کنند. پرستار کودک و والدین باید جهت شناخت رفتار های خشونت بار کودک اقدام کنند، تا بهترین روش درمانی را برای آن بیابند. زیرا اگر رفتار های کودک پرخاشگر درمان نگردد، عواقب جبران ناپذیری در دوران بزرگسالی در پی خواهد داشت که در ادامه مطالب چند مورد از علائم کودک پرخاشگر بیان شده است:

  • به هم ریختن خانه
  • کتک و حمله به دیگران
  • گوشه گیری
  • فشار دادن دندان ها

 

علائم و نشانه های پرخاشگری در کودکان

بازی درمانی برای کودکان پرخاشگر

همانطور که مستحضر هستید انجام بازی باعث تخلیه انرژی و احساس کودکان می ‌شود، بنابراین بازی کودکان تاثیر زیادی در درمان پرخاشگری آنان دارد.

به عنوان مثال اگر کودک حین انجام بازی نقش رئیس یا فرمانده را انجام دهد، به این معنا است که حس قدرت طلبی دارد و می توان از طریق روش، بازی درمانی مشکلات آنان را رفع کرد. درمانگر به وسیله بازی کودک، به شخصیت، احساسات و ناتوانی های او پی برده و به کودک اجازه داده تمام احساسات و ناتوانی های خود را بروز بدهد.

از این طریق درمانگر با استفاده از شیوه های درمانی و پی بردن به مشکل کودک به او کمک می‌کند تا برای ترس و اضطراب خود غلبه کند.

استخدام پرستار کودک در منزل

یکی دیگر از روش های درمانی برای کودکان پرخاشگر استخدام پرستار کودک در منزل است، خانواده ها می توانند به دو روش حضوری و غیر حضوری به موسسه پرستاری مراجعه کنند و بهترین پرستار را برای کودک خود استخدام کنند.

این پرستاران در زمینه مقابله با رفتارهای پرخاشگرانه کودک اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند بهترین اقدامات را انجام دهند تا مشکل کودک حل شود.

لازم به ذکر است که هزینه استخدام پرستار کودک برای ارائه خدمات پرستاری بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و خانواده ها بدون هیچ مشکلی می توانند برای نگهداری از کودک خود پرستار در منزل را استخدام کنند و به سایر امورات روزمره خود رسیدگی کنند.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید پرخاشگری در کودکان تا سن چهار سالگی شدت بیشتری دارد و به مرور زمان در صورت و کنترل کاهش می یابد، اما شناسایی علائم و درمان آن از نکات حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

خانواده ‌ها می ‌توانند برای نگهداری از کودک خود که دچار پرخاشگری شده است، پرستار کودک در منزل را استخدام کنند. این افراد در زمینه نگهداری از کودک و روش ‌های مناسب مقابله با پرخاشگری، اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می ‌توانند بهترین اقدامات را انجام دهند تا پرخاشگری کودک کنترل و درمان شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.