تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
مراقبت از چشم ها – 4 راهکار عملی برای مراقبت از چشم ها

مراقبت از چشم ها، از ضروری ترین مسائلی است که باید در رابطه با آن دقت کافی داشته باشیم، چشم ها یکی از مهم ترین حواس را برای ما مهیا می کند و آن نعمت خدادادی دیدن است که باید بسیار شکرگذار آن باشیم. چشم ها هر آن چه در اطرافمان است را برای ما پدیدار می کنند و امکان بررسی آن ها را به ما می دهند. در واقع می توان چشم را دریچه ای به درون قلمداد کرد.

حال به موجب پیشرفت تکنولوژی، استفاده از وسایل آسیب زننده به چشم ها در روزمره اتفاق می افتد. به همین جهت در دنیای امروز، ضروری است تا راهکارهای را برای مراقبت از چشم ها در نظر بگیرید. این راهکار ها برای تمامی سنین مناسب است، چرا که افراد از همه سنین در معرض آسیب های چشمی هستند.

4 راهکارهای مراقبت از چشم در زمان های مختلف

در ادامه به بررسی 4 راهکار ضروری مورد نیاز برای مراقبت از چشم ها در زمان های متخلف مثل کاربا کامپیوتر، اسکی کردن در زمستان،مطالعه، سولاریوم و تاثیر خواب بر سلامت چشم ها را بررسی می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

راهکار مراقبت از چشم در زمان استفاده از کامپیوتر

کار با کامپیوتر در دنیای امروز برای بسیاری از افراد به یک ضرورت تبدیل شده است. اگر شما نیز همواره با کامپیوتر فعالیت دارید، توصیه می شود نکات مهم برای مراقبت از چشم در زمان استفاده از آن را رعایت نمایید.

به طور کلی، بهترین راهکار مراقبتی برای استفاده از کامپیوتر، این است که نیم ساعت الی یک ساعت کار را کنار بگذارید. همچنین در موقعی که کار را کنار می گذارید، بهتر است به نقاط دور نگاه کنید و همچنین دائما پلک بزنید. چرا که این موارد به جلوگیری از نزدیک بینی چشم ها منجر می شود.

دیگر راهکار مراقبتی در زمان استفاده از کامپیوتر، تنظیم کامپیوتر است. بازتاب نور کامپیوتر در اتاق باعث آسیب به چشم ها می شود. به همین جهت صفحه کامپیوتر را به نحوی تنظیم کنید که نور اتاق در آن بازتاب نشود. همچنین در محیط های تاریک نیز از کامپیوتر و یا تبلت استفاده نکنید.

نکته دیگر استفاده از کامپیوتر این است که مانیتور را طوری تنظیم کنید که وسط آن، 10 الی 20 سانت پایین تر از چشمان شما واقع شده باشد. همواره در هنگام کار با کامپیوتر، راهکاری بیابید که کمتر نیاز باشد به مانیتور نگاه کنید. برای مثال از صدا برای کار کردن با آن استفاده نمایید. برای مشاهده فیلم و سریال نیز، مانیتور توصیه نمی شود و حتی الامکان سعی کنید بدین منظور از تلویزیون های LED و یا پیشرفته تر استفاده نمایید.

به طور کلی بر اساس نظر چشم پزشکان، زمانی که مدتی به نزدیک نگاه می کنید، باید مدتی نیز به دور نگاه کنید و یا چشم ها را برای مدتی ببندید.

راهکار مراقبت از چشم زمان اسکی

مراقبت از چشم ها در زمان اسکی

اسکی، از دیگر فعالیت هایی است که در صورت انجام غیراصولی می تواند موجب آسیب دیدن چشم شود. چرا که در کوه هم ارتفاع بیشتر است و هم به طور کلی، محیط های برفی، آسیب به چشم ها توسط اشعه ماورای بنفش را بیشتر می کنند. در واقع زمانی که نور خورشید روی برف می افتد و ما آن را مشاهده می کنیم، به چشم ها آسیب وارد می شود. اگر این موضوع زیاد باشد، ممکن است قرنیه چشم ها زخم شده که از این واقعه با نام برف کوری نیز یاد می شود.

برای جلوگیری از این واقعه در زمان اسکی، حتما از عینک های مخصوص که ضد انعکاس نور و تیره هستند استفاده نمایید. اگر در نقاط برفی رانندگی می کنید، حتما از عینک های آفتابی مناسب و با قابلیت دفع اشعه ماورا بنفش استفاده نمایید. افزون بر استفاده از عینک، به این رانندگان توصیه می شود که شیشه ها را نیز بالا بدهند تا چشمانشان دچار خشکی نگردد.

اگر دچار آسیب های چشمی شده اید، ممکن است نیاز به پرستار داشته باشید. به همین جهت می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار نمایید.

سولاریوم و آسیب به چشم ها

از دیگر مکان هایی که می تواند آسیب به چشم ها را در پی داشته باشد، سولاریوم است. سولاریم باعث می شود چشم ها در برابر UVA قرار گرفته و آسیب ببینند. به همین جهت توصیه می شود در هنگام استفاده از سولاریوم از عینک آفتابی استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که صرفا بستن چشم ها نمی تواند از آسیب به چشم در زمان استفاده از سولاریم جلوگیری کند و مناسب ترین راه استفاده از عینک های مناسب است.

داشتن خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت چشم ها

خواب کافی، یکی دیگر از مواردی که برای سلامت چشم ها در تمامی سنین ضروری است. زمانی که مدت زمان زیادی را بیدار باشید و از چشمانتان استفاده کنید، علاوه بر فشار به چشم ها در این زمان، مدت زمان استراحت به آن ها نیز کاهش می یابد. به همین جهت حتما خواب کافی در محیط مناسب را برای سلامت چشمانتان در نظر داشته باشد.

مراقبت از چشم ها در حین مطالعه

اگر اهل مطالعه هستید، نور مطالعه باید ویژگی هایی داشته باشد. این نور باید به طور یکسان در نقاط مختلف پخش شده باشد. از مطالعه در زیر نور های خیره کننده خودداری نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی و جمع بندی نهایی راهکار های مراقبت از چشم ها در حالت های مختلفی که برایمان پیش می آید صحبت کردیم، در صورتیکه مطلب مفیدی را مطالعه کردید لطفاً با دوستان خود مطلب را به اشتراک بگذارید که عزیزان شما بتوانند از چشمان خود محافظت کنند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.