تاریخ انتشار: نوامبر 9, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
چه کسانی نیاز به [لوله تغذیه بینی] معده پیدا می‌کنند؟

شاید بسیاری از سالمندان و البته افرادی که دچار بیماری‌های سخت شده باشند در بلع و نوشیدن دچار مشکلاتی باشند. معمولاً بیشتر افراد سالمند هستند که به این مشکل دچار می شوند.

در این مرحله متخصصان از لوله تغذیه بینی و معده استفاده می کنند. لذا استفاده از این لوله های تغذیه در بعضی از اوقات مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد که البته این مشکلات با توجه به کاربرد فوق‌ العاده‌ای که این لوله ها دارند آنقدر مطرح نیست.

توجه داشته باشید که تصمیم گیری در مورد این اقدام که برای سالمندان اتفاق می افتد، تصمیم بسیار سختی است. بعضی از خانواده ها معمولاً این روش را نمی پسندند و از آن استفاده نمی کنند.

اما در بسیاری از موارد ناچار به قبول این اقدام می شوند. چرا؟ چون که بیمار سالمندشان به سرعت در حال کاهش وزن و مشکل تغذیه است و این مشکلات او را به سرعت به مرگ تدریجی نزدیک می کند. لذا ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کافی و کاملی را در مورد لوله های تغذیه به شما ارائه کنیم.

لوله تغذیه چه لوله ای است؟ و در چه زمانی از آن استفاده می شود؟

شاید بپرسید که لوله تغذیه به چه لوله ای گفته می شود و از چه راه هایی به بدن وارد می شود. در این مورد می توان گفت که لوله تغذیه لوله ای است که اجازه می دهد مواد مغذی از طریق این لوله به بدن برسد.

لوله تغذیه را عموماً از طریق گلو و بینی در بدن فرد بیمار و سالمند قرار می‌ دهند. البته در بعضی از اوقات این لوله از طریق شکم و به طور مستقیم در معده قرار می گیرد.

ما سعی داریم در این بخش به بررسی لوله تغذیه بینی و معده بپردازیم. لوله تغذیه بینی و معده از طریق بینی وارد بدن می شود و به سمت معده امتداد پیدا می کند و ارتباط این دو را با هم برقرار می کند.

از طریق این لوله مواد مغذی که با فرمول های تغذیه تهیه شده به بدن تزریق می شود. توجه داشته باشید که از این لوله ها برای نوزادان نارس و افراد بیهوش هم استفاده می کنند.

اما خوب است که به بررسی لوله تغذیه شکمی هم بپردازیم. این لوله از طریق دیواره شکم به معده می رسد. در کل از این لوله ها می توان برای نوزادان، بیماران و یا سالمندان استفاده کرد و آن ها را از کام مرگ نجات داد.

لوله تغذیه چه لوله ای است؟ و در چه زمانی از آن استفاده می شود؟

خطرات استفاده از لوله تغذیه بینی و معده در افراد چیست؟

سوال می‌شود که استفاده از این روش آیا خطراتی دارد یا خیر؟ در این مورد باید بگوییم که این روش مانند تمام روش های تهاجمی و پزشکی یک سری از خطر ها را دارد و البته متخصصان مخالف و موافقی را هم دارد.

در بعضی از اوقات این لوله ها می توانند آسیب زننده هم باشند. به ویژه برای سالمندانی که دچار زوال عقل و یا آلزایمر شدند. یک مشکل رایج این است که افراد سالمندی که به زوال عقل دچار شده اند با استفاده از این لوله ها اذیت می شوند.

بعضی از آن ها سعی می کنند که آن را بیرون آورد و همین موضوع می‌ تواند آسیب‌ های زیانباری را به آن ها بزند. برای جلوگیری از این موارد باید با استفاده از داروهای آرام بخش آن ها را مهار کرد. که این خود می تواند مضر باشد.

در کل خطراتی مانند خونریزی، عفونت، حالت تهوع و استفراغ، مسدود شدن لوله ها، زخم بستر و ذات الریه و… از سایر مشکلاتی است که می‌ تواند سالمندان را به خطر اندازد. پس سعی کنید در انجام این عمل تمام جوانب را در نظر گرفته و حتماً با بهترین متخصصان مشورت کنید.

خطرات استفاده از لوله تغذیه بینی

آیا استفاده از لوله تغذیه بینی و معده پر هزینه است؟

با توجه به تجهیزات اولیه و مراقبت های بعدی آن شاید هزینه‌ های زیادی را بر شما تحمیل کند. اما توجه داشته باشید که اگر برای سالمند از این روش استفاده می کنید، شاید این آخرین چیزی است که آن سالمند نیاز دارد و متاسفانه در بعضی از موارد بعد از مرحله لوله تغذیه باید شاهد مرگ تدریجی بیمار باشیم.

در بعضی از موارد هم که برای نوزادان استفاده می شود یا بیماران در حالت کما یک امر ضروری به حساب می‌ آید و اصلاً هزینه آن در مقابل نجات جان آن بیمار مطرح نیست. پس توجه داشته باشید که هر چقدر هم که این روش هزینه بر باشد باید انجام شود.

در کل ما سعی کردیم در این مدت اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم که برای پرستار سالمند، پرستار بیمار و یا نوزاد خود بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. و در صورت نیاز اقدام به اعزام پرستار برای عزیزان خود کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.