تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, عمومی
علت سکته مغزی در سالمندان چیست؟ علائم + درمان

بسیاری از شما از اطرافیان خود شنیده اید که فلان شخص بر اثر سکته مغزی از دنیا رفته است. شاید با خودتان فکر کنید که علت سکته مغزی در سالمندان چیست؟ که البته این موضوع بین سالمندان رواج بیشتری دارد؛ پس چیزی که اهمیت دارد، این است که علت سکته مغزی در سالمندان را بفهمیم تا اگر نیاز شد؛ بتوانیم از پرستار سالمند هم کمک بگیریم. با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

سکته مغزی در سالمندان چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علت و راهکارهای درمانی صحبت کنیم، باید بدانیم که سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که نوع جریان خون در مغز تغییر می کند‌. در واقع خونرسانی، اکسیژن ‌رسانی و رساندن مواد مغذی به سلول های مغزی دچار تغییر و تحول شده و خون نمی تواند از یک قسمتِ مغز عبور کند و در نتیجه سلول ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌ شوند و در نهایت از بین می روند‌.  اگر سلول مغز بمیرد، دیگر نمی توان آن را بازیابی کرد و فرد از لحاظ حرکتی، فکری و تکلم دچار مشکل می شود و حتما نیاز به وجود پرستار در منزل دارد.

علائم سکته مغزی در سالمندان

قبل از اینکه بخواهیم راجع به علت سکته مغزی در سالمندان صحبت کنیم، اول باید در مورد علائم آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم که شامل موارد زیر هستند:

علائم سکته مغزی در سالمندان

  • بی حسی در اندام و صورت که بیشتر در یک طرف بدن اتفاق می‌ افتد.
  • مشکلات بینایی
  • درد شدید در بدن
  • مشکل در برقراری ارتباط
  • عدم هماهنگی بدن

علت سکته مغزی در سالمندان

سکته مغزی در افراد سالمند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی بعضی از عوامل باعث افزایش احتمال ابتلا به سکته مغزی می شود که شامل موارد زیر هستند:

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • سن بالا
  • فشار خون بالا
  • سیگار
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • کمبود مواد مغذی
  • مصرف غذاهای مضر
  • ورزش نکردن

درمان سکته مغزی در سالمندان

بعد از اینکه علت سکته مغزی در سالمندان را متوجه شدید، بسیار مهم است که به فکر راهکار های درمانی باشید. معمولاً اعزام پرستار برای فردی که سکته مغزی داشته است، می تواند کمک کننده باشد اما به هر حال همه نوع از سکته ها باید درمان فوری داشته باشند، زیرا وجود لخته خون در بدن خطرناک است که در چنین حالتی دارو تجویز می‌ کنند تا لخته های خون را بشکنند و آسیب ها را کم تر کنند.

مراقبت از سالمندان در سکته مغزی

مصرف این داروها حداکثر باید سه ساعت بعد از سکته مغزی باشد که در بهبودی فرد خیلی تاثیر دارد.
در عرض یک ساعت باید بیمار را به بیمارستان منتقل کنید تا سی تی اسکن مغز انجام شود و ببینند که لخته از بین رفته است یا خیر.

در واقع سکته روش های درمانی دیگری هم دارد؛ اما همه چیز بستگی به این دارد که بیمار در چه مرحله ای قرار گرفته است. گاهی اوقات فقط چند علامت اتفاق می افتد که در چنین حالتی شما باید پیشگیری کنید؛ اما گاهی جراحی و توانبخشی، اثرات منفی سکته را کمتر کرده و تا حد زیادی فرد را درمان می کند.

البته دارو درمانی هم در چنین مواقعی کمک کننده است که معمولا آنتی ترومبوتیک که شامل عوامل ضد پلاکت و ضد انعقاد هستند را تجویز می کنند. این دارو ها لخته خون که در جریان خون به مغز اتفاق افتاده و راه را مسدود کرده را رفع می‌ کنند و در نتیجه سکته مغزی را متوقف می کنند، همچنین مانع از تشکیل مجدد لخته های خون می شوند که در سرخرگ مغز گیر کرده اند و باعث سکته شده اند.

کلام آخر

اکنون که متوجه شدید علت سکته مغزی در سالمندان چیست و با علائم و راهکار های درمانی آن آشنا شدید، احتمالا بیشتر می توانید از خودتان و اطرافیان تان مراقبت کنید؛ اما همیشه باید حواس تان بیشتر به سالمندان باشد. شاید خودتان به تنهایی پرمشغله بوده و زمان کافی برای رسیدگی نداشته باشید، در نتیجه سایت پرستار اول در این زمینه کمک می‌ کند و با استفاده از خدمات پرستاری که در این سایت وجود دارد و اعزام پرستار می توانید نگهداری از سالمند را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.