تاریخ انتشار: نوامبر 8, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
دندان از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟

دندان ها یکی از اعضای مهم بدن هستند که کارایی بسیار مهمی دارند. دندان ها علاوه بر قابلیت جویدن و کمک به هضم غذا، نقش های دیگری نیز دارند. دندان ها در توان صحبت کردن افراد نیز نقش موثری داشته و عملکرد های اساسی مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهند.

همچنین سلامت دندان در زیبایی نیز نقش موثری ایفا می کند. به همین جهت است که همواره کار های زیبایی روی دندان در جهت سفیدی و حفظ ظاهر آن ها انجام می شود.

دندان ها، بخش ساده ای نیستند و از چندین قسمت مختلف تشکیل شده اند. در این مطلب به بررسی قسمتهای تشکیل دهنده دندان ها می پردازیم.

دندان ها از چه قسمت ها و بافت هایی تشکیل شده است؟

دندان ها، نقش مهمی را همواره ایفا می کنند. این اعضا، از دو بخش گوناگون و همچنین چهار بافت اصلی متفاوت به وجود آمده اند.

قسمت های مختلف دندان

دو بخش مختلف دندان، بخش های تاج و ریشه دندان می باشد. تاج دندان در واقع همان چیزی است که ما از دندان ها می شناسیم و در دهان تاج دندان است که نمایان می باشد.

ریشه دندان نیز بخش داخلی و به نوعی نامرئی دندان می باشد که به کمک ریشه، تاج تا استخوان ریشه دار می گردد.

بافت های دندان

همانطور که پیشتر به آن اشاره داشتیم، دندان از دو قسمت مختلف و همچنین چهار بافت گوناگون تشکیل شده است.

چهار بافت از دندان ها وجود دارد که هر یک از این بافت ها ویژگی های خاصی دارند.

بافت های اصلی دندان شامل مینای دندان، عاج دندان، سمنتوم و پالپ می باشد.

بافت تشکیل دهنده دندان

مینای دندان چیست؟

یکی از بافت های مهم دندان، مینای آن است. مینای دندان ها، بافت سفید رنگی داشته و سخت می باشند. مینا در دندان باعث پوشانده شدن تاج دندان می شود و زمینه حفاظت از عاج دندان را فراهم می کند.

مینای دندان از فسفر و کلسیم تشکیل شده است و به همین جهت است که سختی بسیار بالایی دارد. سختی مینا سبب شده که آن نقش حفاظتی از دیگر بافت های دندان را داشته باشد.

عاج دندان چیست؟

دیگر بافت دندان ها، عاج است. این بافت پس از مینای دندان قرار دارد و نقش پوششی تاج دندان را دارد. عاج دندان نیز بافت محکمی است که قدرت بالایی دارد. اما با این حال عاج بافت ضعیف تری در مقایسه با مینای دندان دارد. عاج دندان ها سخت از استخوان می باشد.

معرفی سمنتوم دندان

دیگر بافت موجود در دندان ها، سمنتوم می باشد. در دندان، مینا و عاج بافت هایی هستند که پوشش تاج دندان را بر عهده دارند. به همین جهت است که یک پوشش برای ریشه دندان نیز نیاز می باشد. سمنتوم بافت پوشش ریشه دندان است.

سختی و قدرت سمنتوم، در مقایسه با عاج و مینا کم تر است. این بافت، بافتی نرم و همچنین انعطاف پذیر می باشد که زمینه پیوند ریشه به استخوان و لثه را فراهم می کند.

به موجب نقش سمنتوم در دندان ها، زمانی که لثه ها محافظت نشوند، سمنتوم موجب آسیب قرار می گیرد. در واقع سمنتوم را می توان خط دفاعی از ریشه قلمداد کرد. در صورت عدم محافظت مناسب لثه، سمنتوم به آسانی در مقابل حملات باکتری ها و پلاک قرار خواهد گرفت.

معرفی پالپ دندان

تا به اینجا بافت های مینای دندان، عاج و سمنتوم را مورد قرار دادیم. بافت چهارم بافت های دندان، پالپ نام دارد. این بافت، بافت تغذیه ای استخوان می باشد. پالپ دندان بافتی نرم داشته و درونی ترین بخش دندان محسوب می شود. پالپ دندان انواع عنصر های تغذیه ای نظیر رگ های خونی و اعصاب را در درونش دارد.

جایگاه پالپ در دندان، زیر عاج می باشد. این بافت از تاج تا نوک ریشه ادامه دار بوده و نقش مهمی در دندان ایفا می کند.

دیگر قسمت های تشکیل دهنده دندان کدام اند؟

قسمت های دیگری نیز شامل قسمت های تشکیل دهنده دندان می باشد. از جمله این قسمت ها می توان به حفره استخوانی دندان، رباط پریودنتال و کانال ریشه اشاره کرد.

موسسه پرستاری پرستار اول

زمانی که شخص دچار بیماری های مختلف می شود، ممکن است توانایی های عملکردی وی دچار اختلالاتی شود. همچنین افزایش سن نیز می تواند نتیجه مشابهی داشته باشد. به همین جهت، امکان درخواست اعزام پرستار برای پرستار بیمار، پرستار سالمند، پرستار کودک و … از موسسه پرستاری پرستار اول مهیا می باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.