تاریخ انتشار: نوامبر 21, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
دلایل بروز کم خونی چیست؟

آیا شما می دانید دلایل بروز کم خونی چیست؟ آیا می دانید چه افرادی به کم خونی مبتلا هستند؟ کم خونی یک بیماری شایع می باشد که امروزه افراد بسیاری از این بیماری رنج می برند ما می‌خواهیم در این مقاله اطلاعات کافی در باره این موضوع  را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطالب، مقاله را با دقت مشاهده کنید.

دلایل بروز کم خونی چیست؟

علائم کم خونی

همانطور که می‌دانید امروزه افراد بسیاری به این بیماری مبتلا هستند. کم خونی با علائم هایی مانند رنگ پریدگی صورت یا مخاط مانند مخاط چشم ضعف بی حالی تنگی نفس و سرگیجه یا اختلالات خلقی ظاهر می شود. این علائم ها برای خون رسانی به ارگان های مختلف است و کار گلبول های قرمز حمل اکسیژن به ارگان ها است زمانی که گلبول قرمز کم شود اکسیژن به گلبول ها نمی رسد بنابراین نمی توانند به خوبی کارشان را انجام دهند و فرد دچار ضعف ، خستگی و بی حالی می شود.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

این نوع کم خونی ها معمولا زیاد شایع نمی باشند، زیرا در منابع حیوانی اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ بیشتر یافت می شوند کسانی که گیاه خوار هستند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند بیشتر در معرض کمبود میتامین ب ۱۲ قرار می گیرند. و باید برای کمبود ویتامین ب از اسید فولیک استفاده کنند تا به بهبودی کامل برسند. اما لازم است که بدانید بیشتر کم خونی ها به دلیل فقر آهن می باشد.

کمبود آهن

یکی از دلایل کم خونی فقر آهن می باشد که زنان بارداراز آن رنج می برند، که با مراجعه به پزشک  می توانند این بیماری را رفع کنند. همچنین دخترانی که در سن بلوغ هستند احتمال مبتلای به این بیماری بیشتر است یا افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند ممکن است که گلبول های قرمزشان ازبین برود، بنابراین کم خونی بیشتر در آنها به وجود می اید.

 

درمان انواع کم خونی

افراد باید با درست کردن تغذیه مناسب خود غذاهایی که دارای  آهن  بسیاری هستند  با مصرف آن ها کم خونی را از بین ببرند؛ مثلاً با مصرف انواع گوشت مرغ ،ماهی،  غذاهای دریایی، اسفناج ،جعفری و عدس که  آهن بسیاری دارند می تواند این بیماری را درمان کند. اگر کم خونی شما با تغذیه مناسب درمان  نشود باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با توجه به آزمایش های انجام شده داروهای لازم را برای شما تجویز کند.

دلایل بروز کم خونی چیست؟

تغذیه و کم خونی

با انجام ورزش های مناسب و تغذیه عالی می توانید از کم خونی پیشگیری کنید یا اگر دچار کم خونی فقر آهن شده اید می توانید با مصرف اسید فولیک و ب ۱۲ مانع فقر آهن در بدن خود شوید.

اما لازم است که بدانید گوشت نیز نقش مهمی در کم خونی دارد شما با مصرف مناسب گوشت می توانید ویتامین ب۱۲ خود را تامین کنید. بنابراین افراد گیاه خواری که کمبود ویتامین ب ۱۲ را ندارند باید بدانند که بعد از گذشت ۳ یا ۵ سال دچار کمبود ب ۱۲ می شوند اما آن دسته از گیاه خوارانی که از شیر،تخم،  مرغ و لبنیات استفاده می کنند هرگز دچار این کمبود ها نمی شوند.

پرستار در منزل

اگر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و علائم های مانند سرگیجه،  حالت تهوع، تاری دید چشم ها، خستگی و بی حوصلگی را دارند و نمیتوانند به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند می تواند با کمک موسسه پرستاری سلامت اول یک پرستار با تجربه و خبره راه استخدام کنند.

پرستار در منزل بایستی باید به نکات زیر توجه داشته باشد.

تغذیه ای مناسب

مصرف غذاهای که حاوی آهن هستند

مصرف سبزیجات ،حبوبات و میوه که پرستار باید با استفاده از این موادغذایی مقوی و مصرف به موقع آن به بهبودی حال بیمار کمک کند.

سخن آخر

همانطور که در مطالب بالا متوجه شده اید دلایل کم خونی کم شدن گلبول های قرمز می باشد کم خونی دلایل مختلفی دارد که شما میتوانید با مصرف درست تغذیه مناسب و غذاهایی که حاوی آهن هستند این بیماری را از خود دور کنید، همچنین می توانید با مراجعه به سایت سلامت اول تمام نکات مهم در این باره را کسب کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.