تاریخ انتشار: نوامبر 19, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
افراد زیادی هستند که هنگام درگیری با سرماخوردگی به هیچ عنوان زیر بار خوردن دارو نمی روند. برای این بیماران روش های درمان خانگی را باید پیش گرفت. گزینه اول برای فردی که دچار بیماری سرماخوردگی شده، استراحت و دوری از انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی است.
مورد بعد برای بهبود اوضاع یک بیمار سرماخورده مصرف مایعات، آب و دمنوش های متنوع در طول دوران بیماری می باشد. گزینه مناسب برای افزایش سیستم ایمنی بدن به روش خانگی رساندن انواع ویتامین ها به بدن است. سوپ مرغ و سبزیجات بهترین گزینه برای این بیماران می باشد.
ترکیب آب ولرم یا آب گرم با مقداری عسل در درمان سرفه و گلودرد نیز موثر است. توجه داشته باشید که سرماخوردگی را نباید دست کم گرفت و در موارد خاص و حاد بهتر است از پرستار در منزل کمک بگیرید؛ زیرا پرستار بیمار معمولاً به روش‌های درمانی آگاهی بیشتری داشته و در تسریع روند بهبود بیمار نقش مهمی ایفا می کند.
در این شرایط می توانید از یک موسسه پرستاری درخواست اعزام پرستار به خانه داشته باشید.

درمان سرماخوردگی با روش گیاهی

اغلب افراد هنگام بیماری تمایل زیادی به مصرف داروها به شکل شیمیایی ندارند و ترجیح می دهند از ترکیبات گیاهی استفاده کنند. بهترین گزینه در این موارد استفاده از ترکیبات گیاهی است که در درمان بیماری های عفونی و ویروسی موثر هستند.
گیاه اکیناسه یا سرخارگل هنگام حملات ویروسی و باکتریایی در جهت افزایش سیستم ایمنی بدن مفید بوده و از طرفی در بهبود و کاهش درد گلو و سر و همچنین التهابات این ناحیه تاثیر زیادی دارد.
بهترین داروی گیاهی سرماخوردگی پلارژین است که یک داروی ضد ویروسی بوده و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشود. از شربت های سرماخوردگی گیاهی میتوان به شربت آویشن اشاره کرد که خاصیت ضد عفونی و ضد قارچی دارد.
دم کرده آویشن به کاهش سرفه و فشار خون در دوران سرماخوردگی کمک میکند. برای بهبود درد گلو ناشی از بیماری سرماخوردگی دارچین گیاهی شگفت انگیزی می باشد.
این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده که ترکیب آن با عسل دارویی قوی در درمان گلودرد و تب است. بیماران در دوران ابتلا به سرماخوردگی معمولاً دچار ضعف سیستم دفاعی بدن می شوند.
در این دوران مصرف شیرین بیان نه تنها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شده بلکه در پاکسازی سیستم تنفسی و درمان سرفه نیز مفید است. اکالیپتوس نیز در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی نقش دارد. این گیاه به صورت دم کرده و اسپری و بخور قابل استفاده می باشد.
تجویز گیاهان دارویی برای کودکان اغلب ریسک بزرگی محسوب می شود؛ چون معمولاً شما از حساسیت های دارویی کودک اطلاع ندارید. در این موارد پرستار کودک یا خدمات پرستاری در منزل به کمک شما می آید.
درمان سرماخوردگی در خانه

درمان سرماخوردگی با روش های دارویی

قدم اول برای استفاده از دارو، تشخیص درست بیماری سرماخوردگی است. در ابتدا باید بیماری سرماخوردگی از آنفولانزا، کرونا یا حساسیت فصلی تشخیص داده شود؛ سپس در مرحله بعد داروی مناسب با آن تجویز گردد.
توجه داشته باشید که آبریزش بینی، عطسه و سرفه همراه با احساس کوفتگی و خستگی در بدن، علائم سرماخوردگی هستند؛ که اگر با علائم دیگری مانند اسهال، استفراغ و تب و لرز همراه شوند این بیماری آنفولانزا است؛ که در این صورت نباید از داروهای سرماخوردگی استفاده کرد.
اگر سرماخوردگی خفیف اتفاق افتاده لزومی به مصرف آنتی بیوتیک ها نیست. آنتی بیوتیک ها بیشتر در مرحله عفونت، التهاب و سینوزیت موثر هستند. پس مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان عطسه و آبریزش بینی هیچ تاثیری ندارند.
در صورت بروز تب قرص هایی مانند استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن می تواند کارساز باشد. اما در صورت بروز علائمی مانند گرفتگی بینی شربت های ضد احتقان مانند شربت پلاژن تجویز می شود.
اگر گرفتگی همراه با آبریزش است از اسپری های ضد احتقان مطلقاً استفاده نکنید چون باعث شدت آبریزش میشود. در این مورد آنتی هیستامین ها بهترین گزینه هستند. اگر بیمار دارای علائم سرفه نیز هست،
برای رفع و کاهش سرفه داروی دکسترومتورفان بهترین گزینه می باشد. اکسپکتورانت نیز به خلط آوری و رفع گرفتگی گلو کمک می کند. معمولاً در بروز سرماخوردگی به دلیل گرفتگی بینی به قسمت سر فشار وارد شده و در ناحیه سینوس ها در احساس می شود شما می توانید در این صورت از مسکن هایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کنید.
توصیه می کنیم برای نگهداری سالمند بیمار در خانه و تجویز دارو به بیمار سالمند خودسرانه عمل نکنید و از پرستار سالمند و خدمات پرستاری در خانه کمک بگیرید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.