تاریخ انتشار: نوامبر 15, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
جراحی و درمان درد مری و خطرات احتمالی آن

 

یکی از مهمترین قسمت های دستگاه گوارش مری  است. سیستم  دستگاه گوارش از یک مجموعه ای  هماهنگ تشکیل شده که کارکرد آنها، انتقال غذا از دهان به سایر قسمتهای دیگر بدن است. در اینجا ما برای شما چگونگی عملکرد این عضو از سیستم گوارش را بیان می کنیم.

وقتی انسان غذا می خورد، زمانی انرژی آن به بدن می رسد که، این سیستم دستگاه گوارش آن را به  خوبی دریافت و تجزیه کند و به سایر اعضای بدن منتقل نماید.

مری یکی ازمهمترین اعضای سیستم گوارش مهره داران است 

با افزایش سن عملکرد مری بسیار ضعیف می شود، به همین دلیل است که سالمندان در هنگام غذا خوردن دچار مشکلاتی می شود چون عملکرد مری در سن سالمندی ضعیف می شود.

و غذا به کندی از دهان به سمت معده حرکت می کند. به همین منظور افراد در هنگام پیری و سالمندی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند . لذا افراد مسن می توانند در هنگام پیری با حضور پرستار سالمند در منزل، این نگهداری و مراقبت را به مراتب بالاتر ببرند.

چون افراد پیر نسبت به دیگر افراد بیشتر، دچار رفلاکس غذا از  معده به مری می شوند؛ به همین دلیل در برخی از جداره های مری التهاباتی صورت می گیرد؛ این التهابات  موجب درد در قفسه ی سینه می شود.

علاوه بر رفلاکس مصرف بعضی از داروها و تاثیرات ان بر جداره ی مری، می‌تواند به ایجاد التهاب در مری منجر شود. به همین دلیل این التهابات می تواند موجب بروز بعضی از زخم ها در مری شده و باعث مشکلاتی در بلعیدن غذا در افراد سالمند گردد.

روش های درمان درد مری

به همین منظور  برای درمان، پزشک با دو روش جراحی و درمان دارویی می تواند تا حد زیادی در درمان این بیماری ها کمک کند. در روش جراحی پزشک با استفاده از وسیله آندوسکوپی و لاپاراسکوپی قسمت های حلقوی مری را برش می دهد تا اسفنکتر تحتانی مری شل تر شود.

درمان درد مری

شل شدن اسفنکتر تحتانی مری ممکن است باعث برگشت غذا از معده به مری و نای یا حتی ریه  شود؛  شل شدن اسفنکتر ممکن است بر اثر مادر زادی همراه با فتق دیافراگمی باشد.

این عارضه که خود یک فرآیند فرسودگی بوده، معمولا در افراد پیر و سالمند پدید می آید و چون رفلاکس معده در افراد سالمند بیشتر بروز می کند این عارضه باعث تشدید این بیماری می شود.

در افرادی که دچار  رفلاکس معده هستند  بر اثر باز ماندن بیستر دریچه ی مری، غذا بیشتری از معده به سمت مری صورت می گیرد. در درمان داوریی  و رژیم غذایی بیمار باید در خوردن غذا، با مراقبت بیشتری  نسبت به دیگر افراد رفتار کنند.

یعنی از خوردن غذا ی زیاد ترش، تند، شور، چرب، سرخ کردنی، مصرف مشروبات الکلی، استفاده از سیگار، چای غلیظ، نوشابه ها گازدار و قهوه خودداری کنند. همچنین افراد بعد از خوردن غذا بلافاصله از دراز کشیدن بپرهیزند و همچنین برای کسانی که دچار این عارضه هستند از دارو های مختلف، تجویز می شود.

خطرهای احتمالی التهابات مری در کودکان

خطراتی که کودکان را دچار التهابات مری می کند؛ کودکان در بدو تولد ممکن است بر اثر عارضه مادرزادی دچار  نواقصی در ناحیه مری باشند؛ به این عارضه آترزی مری گفته می شود.

متخصصان با جراحی می‌تواند این عارضه را در نوزادان برطرف سازند

بیشتر کودکان به دلیل ناتوانی در خوردن غذا دچار مشکلاتی می شوند؛ بنابراین والدین باید مراقبت بیشتری در همین زمینه نسبت به کودک خود داشته باشند، مخصوصا مادران شاغل باید شرایطی در خانه ایجاد کنند که کودک  هنگام تنهایی در منزل هنگام  خوردن غذا دچار مشکل  نشوند.

از والدین با مراجعه به موسسه پرستاری و دریافت خدمات در این رابطه، می‌تواند تا حدودی این مشکلات را برای کودک خود رفع کند. اگر کودک شما در هنگام غذا خوردن دچار تنگی نفس یا درد در ناحیه قفسه سینه می شود، باید مراقب بود چون ممکن است کودک شما در ناحیه مری دچار التهابی  باشد.

همچنین خطراتی می‌تواند کودکان را دچار التهاب مری کند کودکان به دلیل کنجکاوی های زیادی که در مورد وسایل دور و بر خود دارند ممکن است خطراتی آنها را تهدید کند.

یکی از این خطرات وجود مواد شوینده شیمیایی در منزل است، پس پرستار کودک در نبود والدین باید مراقبت خود را، در این زمینه بالا ببرد، زیرا اکثر کودکان وقتی با مواد شوینده روبرو می شوند اولین واکنش آنها می تواند این باشد که،مقداری از آن مایع ها  بنوشند.

در این هنگام ممکن است که کودک دچار سوختگی های شدید شود، همچنین کودکان در هنگام بازی کردن اجسام را به سمت دهان و آنها را حل کند، که این اتفاق می‌تواند کودک را بسته و دچار تنگی نفس شدید کند، پس والدین شاغل، با کمک پرستار کودک در منزل، می توانند نگرانی های خود را در این زمینه کاهش دهند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.