تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
چگونه داروهای تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

سازمان بهداشت جهانی آماری ارائه داده که طبق آن تعداد داروهای جعلی و غیر استاندارد یک به ده تخمین زده شده است. این تقلب بیشتر در کشورهای متوسط و کم درآمد اتفاق می افتد.

متاسفانه تجارت داروهای تقلبی سلامت کل بشریت را به خطر می‌اندازد. داروهای جعلی معمولاً دو نوع هستند؛ داروهایی که بی تاثیر و ناکارآمد هستند و دسته دیگر داروهایی می باشند که به طور کامل تقلبی اند.

البته تشخیص این امر کار آسانی نیست. از آنجایی که استفاده از داروهای جعلی می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد در این مقاله سعی می کنیم که راه های تشخیص داروهای اصل را از تقلبی بیان کنیم.

امروزه پخش داروهای بی کیفیت و تقلبی به خصوص در کشورهای جهان سوم رواج پیدا کرده است. از آن جایی که مصرف کنندگان تجهیزات لازم آزمایشگاهی را برای تشخیص و شناسایی داروهای تقلبی ندارند. در این مطلب قصد داریم روش هایی را ارائه دهیم که با استفاده از آن بتوان داروهای جعلی را شناسایی و از مصرف آن خودداری کرد.

بررسی انواع داروهای تقلبی

دو نوع تقلب در ساخت دارو ها وجود دارد. مورد اول داروهایی هستند که در روش تهیه، مواد اولیه، کیفیت و دوز آن تقلب شده است. مورد دوم داروهای غیر استانداردی هستند که به داروهای اصلی و عادی شباهت دارند، اما در نحوه آماده سازی، درج تاریخ انقضا و ذخیره‌سازی اشتباه و تقلب صورت گرفته است.

از این رو این دارو بر روی بدن بیمار تاثیری ندارد. تحقیقات نشان داده که انواع تقلب بیشتر در آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد. به طوری که  ۱۲ درصد آنتی بیوتیک ها تقلبی شناخته شده اند.

روش شناسایی داروی تقلبی

بدون شک مصرف کنندگان معمولی و افرادی که در این امر هیچ گونه تخصص و اطلاعی ندارند نمی توانند داروهای تقلبی را از واقعی تشخیص دهند. متاسفانه حقیقت این است که در برخی موارد حتی پزشکان متخصص نیز قادر به تشخیص این تفاوت نیستند.

راه اصلی و مطمئن در تشخیص اصالت دارو ها آنالیز شیمیایی آنها است. زیرا سازندگان داروهای جعلی توانسته‌ اند تمامی جنبه‌ های فیزیکی دارو را کپی و جعل کنند تا داروی تقلبی از همه نظر اصیل و واقعی به نظر برسد.

داروهای جعلی از جنبه های رنگ دارو، اندازه، مدل بسته بندی و شکل قرص می تواند بررسی شود تا تقلبی بودن آن محرز شود.

 

بررسی انواع داروهای تقلبی

بهترین راه تشخیص داروی تقلبی از اصل

برای تشخیص آسان داروی تقلبی روش های مختلفی وجود دارد. متداول ترین روش، بررسی بسته بندی دارو است. بررسی رنگ چاپ، غلط املایی و فونت غیرمعمول روش آسان در تشخیص داروی تقلبی است.

 

مقایسه شکل ظاهری دارو با داروی خریداری شده سری قبل دیگر روش شناسایی داروی جعلی می باشد. برای شناسایی شربت ها و داروهایی که در بطری وجود دارند می توان مهرو موم روی آن را بررسی کرد.

عدم مخدوش بودن آن نشانه اصالت دارو است. بررسی قرص ها از نظر قوام، رنگ و اندازه می تواند به تشخیص داروی اصلی کمک کند. برای پیدا کردن داروی اصل می توانید ویژگی هایی که سازمان بهداشت جهانی بیان کرده است را دارو جستجو کنید.

این ویژگی ها اغلب به نرم بودن یا سفت بودن دارو، ترک در قرص ها، وجود لکه و تورم روی قرص یا ایجاد کریستال در دیواره ظروف دارو اشاره دارد. اگر دارویی که خریداری می کنید نسبت به گذشته قیمت ارزان تری از حد معمول دارد بهتر است دارو را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهید.

چون احتمال تقلبی بودن این دارو وجود دارد. اگر امکان تایید آنلاین دارو برای شما وجود دارد حتماً این کار را انجام دهید. به این صورت که بارکد دارو را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ بفرستید.

پیشنهاد می کنیم دارو را از داروخانه های معتبر و از بهترین برندها تهیه نمایید. خرید از فروشندگان خیابانی بیسواد اکیدا ممنوع می باشد. بررسی آدرس شرکت تولید کننده دارو نیز کار آسانی برای تشخیص داروی تقلبی است.

اگر بعد از مصرف دارو دچار آلرژی یا عوارض جانبی غیر منتظر شدید از مصرف ادامه دارو خودداری کنید و سوابق و عوارض آن دارو را بررسی نمایید. در صورت بروز عوارض و علائم حاد می توانید از خدمات پرستار در منزل استفاده کنید.

اگر فرد مسموم شده توسط داروی تقلبی سالمند یا کودک است توصیه می کنیم از پرستار سالمند یا پرستار کودک درخواست کمک نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.